Skip to main content

Glaspoort heeft een glasvezel aansluiting verzorgd in de meterkast welke buiten de woning naast de voordeur ligt. Gevraagd hoe ik deze naar de woonkamer krijg want huidige isra punt is in de woonkamer. Glassoorten gaf aan dat ik daarvoor kontakt met provider moest opnemen om utp kabel naar woonkamer te trekken via de buis waardoor nu de koperaansluiting in de woonkamer loopt.

Direct kpn gebeld die aangaven dat ik dat zelf maar moest verzorgen aangezien kpn dat niet doet. Helpdesk begreep probleem maar kon niets voor mij doen.

Ik dacht dat kpn een werkend systeem zou opleveren maar niets is minder waar.

Ik overweeg nu om over te stappen naar andere provider die eea wel regelt of desnoods Ziggo want van deze houding richting een klant die al meer dan 45 jaar kpn afneemt vind ik ver beneden peil.

 

 

Merkwaardig dat kpn zelf niet reageert of een moderator


Er komt bij u vanzelf een monteur langs om u over te zetten van koper naar glasvezel. Deze verzorgt ook de utp-kabel. Het is onzin dat KPN dat niet zou doen. Zit er een vrij stopcontact in de meterkast bij de glasvezelaansluiting?


Volgens kpn helpdesk moet ik echt alles zelf regelen vanaf de meterkast. Enige optie volgens hun is draadloze verbindingsteken maar daar geloof ik niet in. Een monteur komt niet langs want die gaat geen kabel trekken was het antwoord. 


@Nick83Vertel er even bij dat dit ook aan de monteur ligt of die het gaat doen en aan de leiding of die UTP er wel door wil en dat er zeer waarschijnlijk tot zeker extra kosten gerekend gaan worden, je zal dit moeten kortsluiten met de monteur.

@BlandaEr is geen enkele provider die dit zomaar even voor je verzorgt, ik denk zelfs dat KPN misschien wel de enige is die dit wel mogelijk kan en wil maken, wel tegen kosten die je moet overleggen met de monteur.

@NHendriks  Kan je er meer over vertellen, zal die ongetwijfeld ook.doen.


KPN helpdesk gaf aan dat ik het zelf moet oplossen en dat er geen monteur komt (ook niet betaald).

wel krijg ik nu steeds mail en sms waarom ik geen gebruik maak van glasvezel en dat koper binnenkort wordt uitgefaseerd. Maar ik KAN helemaal geen gebruik maken van glasvezel dus zal waarschijnlijk wel over MOETEN stappen op Ziggo.


Al met al dus zeer teleurstellend allemaal maar ik ga geen honderden euro’s uitgeven aan een installatiebedrijf om alsjeblieft kpn te mogen gebruiken dan ben ik er gewoon klaar mee. Zeker na de ongeinteresseerde houding van helpdesk die voorstelde om draadloze verbinding te leggen op eigen kosten met daarmee gepaard gaande signaalverlies. 


Dat kun je wel herhalen wat de helpdesk, eigenlijk de praat je in de put desk, je heeft verteld, alleen doet een KPN monteur dit wel als die mogelijkheden ziet om het te verwezenlijken, het is geen garantie dat het ook gaat lukken.

Dus effe geduld tot Dhr @NHendriks reageerd, hij kan je alles vertellen, hij is namelijk degene die dit soort klussen doet als KPN instalatie monteur.


Hoop het en anders volgende week maar eens ziggo bellen.


Een vaste kabel trekken is toch wel de enige beste optie indd,.. Die slecht geschoolde herintreders gewoon links laten liggen. Telefonisch contact of het nu een kpn of een ziggo is,.. Is gewoon onder de maat. Ze lezen een staffel voor op hun scherm, ze klikken links of rechts en het systeem antwoordt is Superwifi welke gewoon niet super is,.. Meeleven met de klant was 20 jaar geleden gemeengoed. Nu ben je een nummer en als de laptop dit antwoordt geeft dan moet de klant het daar mee doen,…

 

Maar hey, wie wil? Awesome Vaca voor €10,85 bruto per uur en ja, daar moet je ook maar 8 uren voor op je stoel willen zitten,... 


Rustig door ademen. De levering over koper is nog zeker 3 jaar. 

Dit zal en kan KPN Netwerk, die in opdracht van alle providers die over kpn net leveren werkt, vast goed gaan oplossen. 


Gemakshalve verwijs ik naar een eerdere reactie hier :

 


Met verbazing lees ik dit topic. Het waterbedrijf legt een leiding met watermeter tot net in het huis. Wil je ergens een extra kraan dan moet je dat zelf regelen.  Het electriciteitsbedrijf brengt electriciteit tot in de meterkast.  Je hoeft ze niet te bellen als je ergens een stopcontact wil want dat doen ze niet. Vinden we allemaal normaal. Een telecombedrijf brengt een aansluiting aan in de meterkast. En dan beginnen mensen te kermen. Waarom?


Als je op dit moment een koperaansluiting hebt en dit wordt omgezet naar glasvezel is dit 100% kosteloos, maandelijks niks extra's en ook niet eenmalig. Ook als we daarvoor via een kruipruimte of leiding een kabel moeten trekken. Voor nieuwe of verhuizende klanten kunnen hier wel kosten aan verbonden zitten. 

Zelf een stopcontact in je meterkast als je deze nog niet hebt zijn voor onze rekening.*

*mits de meterkast aan de huidige veiligheidseisen voldoet en hij volledig spanningsloos is te maken.


Gisteren nog een monteur over de vloer gehad. Die wilde voor mij met alle plezier 10 meter utp leggen. Gratis! Ik kan dat zelf, dus hij was gauw weer weg. Maar het is dus geen enkel probleem!


Een vaste kabel trekken is toch wel de enige beste optie indd,.. Die slecht geschoolde herintreders gewoon links laten liggen. Telefonisch contact of het nu een kpn of een ziggo is,.. Is gewoon onder de maat. Ze lezen een staffel voor op hun scherm, ze klikken links of rechts en het systeem antwoordt is Superwifi

Sorry JeroenB22 hier ben ik het niet mee eens, ik heb ruim 8 jaar in een callcenter, eerst online en daarna ziggo, gewerkt en je leest (als helpdesk) echt niet een script voor.

 

Ja je moet bepaalde stappen volgen want dat moet je ook in de storingsmelding zetten maar ik week hier regelmatig vanaf omdat ik door ervaring wist dat het dit of dat kon zijn.

 

Als je het als medewerker niet weet wat het antwoord is zijn er altijd mogelijkheden om extra hulp in te schakelen. Ik was bijvoorbeeld Escalatiepunt (grote problemen oplossen, bijv klanten heraansluiten) en floorwalker (collega's die een vraag hebben helpen)

 

Het is wel zo dat je als (extern) callcenter medewerker aan een tijd gebonden bent, ong 7 tot 10 minuten. Afhankelijk van waarvoor de klant belt.  Je kan niet uren met een klant blijven kletsen maar moet gewoon de volgende weer helpen. Dit was ook waar ik altijd mee botste met mijn teamleiders. Maar omdat mijn klanttevredenheid goed was, en de rest van het team snel werd dat daardoor gecompenseerd.

 

Dus dat ze maar wat zeggen in een callcenter klopt echt niet altijd, tuurlijk kan dit voorkomen maar je hebt ook nog kwaliteitscontrole. X aantal gesprekken van de medewerkers worden teruggeluisterd en gescoord. Als je hier dan niet goed op scoort krijg je daar opmerkingen over.

 

Het is wel zo dat er enorm veel verloop is, wat wel jammer is omdat kennis dan ook weg valt. Ook kregen mensen zelden een nieuw contract, zodra er een vast contract geboden moest worden wed daar (niet altijd hoor) wat op gevonden.

 

Ikzelf ben uiteindelijk ook naar een andere baan gegaan waarbij ik wel stukken blijer ben met mijn 9-17 werktijden en het salaris (hoewel dit altijd beter kan).


@Blanda Heeft u al een bevestiging vanuit KPN de provider wanneer u over gezet word naar glasvezel ?

Zodra die datum bekend is, zal een monteur de omzetting voor u verzorgen. In uw geval zal dit betekenen dat uw huidige telefoonkabel naar de woonkamer vervangen zal worden door een UTP kabel en er hoogstwaarschijnlijk een nieuw aansluitpunt zal komen op de plek van nu nog het ISRA punt zoals (bij voorbeeld) op de foto hieronder

De UTP kabel trekken is kosteloos tot 15 meter en misschien dient u voor het (data)aansluitpunt in de woonkamer € 12,50 te betalen.

Als u van te voren aangeeft dat er extra werkzaamheden verricht moeten worden door de monteur zal dit geen probleem geven.

Succes.


De UTP kabel trekken is kosteloos tot 15 meter en misschien dient u voor het (data)aansluitpunt in de woonkamer € 12,50 te betalen.

Bij nieuwe leveringen klopt dit (al is het aansluitdoosje 12 euro, ex arbeidskosten) maar bij een zogenoemde CUF-migratie (Complimentary Upgrade Fiber) is alles wat nodig is om de situatie terug te brengen naar hoe die was kosteloos. Moet er 30 meter kabel aangelegd worden? Dan is deze kosteloos. Wordt er alleen wifi gebruikt en is het gemakkelijker om het modem te verplaatsen maar is er daarvoor wel slechte wifi op locatie x die voorheen goed was? Dan mag er kosteloos een Superwifipunt geplaatst worden om de dekking op locatie x terug te krijgen. Als het nodig is om voor zo'n migratie de kruipruimte in te gaan dan gebeurd dit ook als dit veilig kan, eventueel moet er een tweede monteur bij komen als manwacht. Dit moet kosteloos gebeuren. Als ik deze casus zo lees zou de migratie binnen de huidige propositie 

Eventuele extra zaken als het in kabelgoten wegwerken of netjes vastzetten op de plinten maar ook aansluiten van extra of nieuwe apparatuur valt binnen de reguliere propositie en is meerwerk waar voor betaald moet worden. Dat geldt ook voor het aansluitdoosje, die is altijd meerwerk en ik reken daar als standaard prijs 27 euro voor, eenmaal 12 euro voor het aansluitdoosje en 15 euro installatiekosten met de nota dat een kabel daarmee veel beter beschermd is.

 

Met verbazing lees ik dit topic. Het waterbedrijf legt een leiding met watermeter tot net in het huis. Wil je ergens een extra kraan dan moet je dat zelf regelen.  Het electriciteitsbedrijf brengt electriciteit tot in de meterkast.  Je hoeft ze niet te bellen als je ergens een stopcontact wil want dat doen ze niet. Vinden we allemaal normaal. Een telecombedrijf brengt een aansluiting aan in de meterkast. En dan beginnen mensen te kermen. Waarom?

Ik snap je punt volledig wat nieuwe leveringen en verhuizingen betreft, er zijn echter ook een hoop gebieden met klanten die prima op hun DSL-verbinding zouden kunnen blijven te komende jaren die door KPN eenzijdig omgezet worden naar glasvezel. De precieze beweegreden achter beleid ken ik niet maar persoonlijk vind ik het onethisch om te zeggen ‘hey, wij gaan je verbinding omzetten, hier moet je trouwens wel geld voor gaan betalen of je nou wilt of niet’. Daarom is er ook de propositie omtrent leveringen en een omtrent CUF. Bij een nieuwe levering zouden dergelijke zaken gewoon meerwerk zijn maar bij CUF is makkelijker om één lijn te trekken, of de klant nou zelf over wilt of dat KPN dat wilt (om het voor de monteur ook makkelijker te houden).


En hoe krijg ik dat geregeld als de helpdesk geen monteur wil sturen? De aanleg is verzorgd door Bulgaarse monteurs van Glaspoort en KPN blijft mij bestoken met mails waarom ik glasvezel nog niet gebruik. Ik sta gewoon met mijn rug tegen de muur van onwil door KPN.


Dan zou ik even het dossier door een moderator hier laten oppakken. Heeft Glaspoort bij de installatie ook al een glasvezelkastje geplaats of enkel een passief eindpunt? Als de installatie niet wilt lukken (zoals nu) dan heb je ook gewoon recht op een installatiemonteur zodra er een glasvezel abonnement is aangevraagd. 


Glaspoort heeft ook eindkastje geplaatst met een rode kabel aan het eind van 1 meter.

hoe krijg ik dan een moderator actief?


Glaspoort heeft ook eindkastje geplaatst met een rode kabel aan het eind van 1 meter.

hoe krijg ik dan een moderator actief?

Dat gebeurt automatisch, het is even afwachten en zorgen dat je profiel is ingevuld. 


Glaspoort heeft een glasvezel aansluiting verzorgd in de meterkast welke buiten de woning naast de voordeur ligt. Gevraagd hoe ik deze naar de woonkamer krijg want huidige isra punt is in de woonkamer. Glassoorten gaf aan dat ik daarvoor kontakt met provider moest opnemen om utp kabel naar woonkamer te trekken via de buis waardoor nu de koperaansluiting in de woonkamer loopt.

Direct kpn gebeld die aangaven dat ik dat zelf maar moest verzorgen aangezien kpn dat niet doet. Helpdesk begreep probleem maar kon niets voor mij doen.

Hoi @Blanda, welkom op het forum!  Het is duidelijk dat dit niet helemaal lekker loopt. We kunnen gewoon een installatiemonteur laten komen. Afgaande op je omschrijving kan die dit gewoon voor je in orde maken. En mocht het wel zo zijn dat er vanuit Glaspoort aanvullend werk nodig is, dan kan dit via de installatiemonteur opgestart worden. Heb je een paar momenten voor me, deze week, waarop een monteur uit zou komen? Dan plan ik het voor je in.

 


Hartelijk dank voor reactie. Het zou fijn zijn als er via de pvc buis waardoor nu de koperdraad loopt een utp kabel kan komen naar de woonkamer en de aansluiting wordt vervangen door utp stekkerdoos. De experiabox kan dan in meterkast en de tv, vaste telefoon, versterker en pc aansluiting via een switch in de woonkamer worden aangesloten.

Zou super zijn als kpn dit regelt (materiaalkosten zijn uiteraard voor mijn rekening).

Ik kan op iedere dag deze week. Hoor graag wanneer het kpn schikt.

 

Mvrgr

Peter Weijers


Hallo @Blanda als je glasvezel hebt kun je beter de LAN-kabel vanuit de meterkast door laten trekken naar de huiskamer en in de huiskamer je modem neerzetten, heb je meteen een 4-poorts switch en betere wifi.

De vaste telefoon kun je niet op een switch aansluiten, die sluit je op de groene telefoon-poort van het modem aan.

Als de modem in de meterkast zou blijven staan, zou je nog een telefoonkabel naar de huiskamer moeten trekken en met de modem in de huiskamer hoeft dat dus niet.

 


Dank voor advies