Skip to main content

Momenteel hebben we in ons nieuwbouwappartement geen internet aansluiting. Volgens de website zou er in juni - juli dit jaar een glasvezel aansluiting komen. Hoe zeker is dit?

We hebben een coax kabel die binnenkomt, maar volgens de info op dit forum, zou die waarschijnlijk van ziggo zijn en niet van KPN. KPN zegt dat ze volgens hun systeem geen aansluiting op ons adres hebben, maar onze aannemer zegt dat dit wel er zou moeten zijn. Gezien de coax kabel, ga ik ervanuit dat het systeem van KPN gelijk heeft en we dus geen aansluiting hebben.

Het liefste zou ik bij KPN blijven, maar van thuis uit werken op een hotspot is niet ideaal. Vandaar mijn vraag: hoe zeker is het dat er in juni - juli hier een glasvezel aansluiting ligt? Momenteel is e-fiber bezig met een aansluiting in de straat, maar volgens dit forum zou KPN daar niet aan meedoen. Op de website van de gemeente sittard-geleen staat nog niks over een andere glasvezelaansluiting, dus ik ben niet zeker of deze er wel komt.

Indien ik zou wachten tot juni-juli is het dan zeker dat er een glasvezelaansluiting is? Of ben ik beter af om toch nu al elders een aansluiting te pakken zodat we internet hebben?

Is E-fiber bezig on alle woningen van een aansluiting te voorzien? Dan is het heel onwaarschijnlijk dat KPN daar tussen door gaat fietsen. KPN zal wachten totdat E-fiber helemaal klaar is.


Ga eerst voor een jaar naar Ziggo en/of kijk eens bij e-fiber hoe hard bepaalde data zijn.


Is E-fiber bezig on alle woningen van een aansluiting te voorzien? Dan is het heel onwaarschijnlijk dat KPN daar tussen door gaat fietsen. KPN zal wachten totdat E-fiber helemaal klaar is.

Dat valt te bezien. Ik lees "nieuwbouw" en dan legt KPN wel degelijk glas aan (mits het nieuwbouw project een minimaal aantal woningen kent). Ook al is het E-Fiber gebied of een andere partij.

Nieuwbouw staat helemaal los van de uitrol bestaande bouw. 


Wel bijzonder dat er geen aansluiting van KPN is, ondanks dat KPN geen verplichting meer heeft om alles aan te sluiten wordt dit bij nieuwbouw vaak wel gedaan. Al helemaal als het een appartementencomplex is. 


Wel bijzonder dat er geen aansluiting van KPN is, ondanks dat KPN geen verplichting meer heeft om alles aan te sluiten wordt dit bij nieuwbouw vaak wel gedaan. Al helemaal als het een appartementencomplex is. 

Zo te horen doen ze dat ook anders had @Cindy5656 ook geen datum gezien via de website. Ik vermoed dat de nieuwbouw-glasvezelaannemer te laat is. Wellicht is er al wel wat voorbereid.

@Cindy5656 Zie je ook nergens in de meterkast een oranje kabel zitten? Wellicht dan zonder afwerking maar gewoon in een lusje.


Is E-fiber bezig on alle woningen van een aansluiting te voorzien? Dan is het heel onwaarschijnlijk dat KPN daar tussen door gaat fietsen. KPN zal wachten totdat E-fiber helemaal klaar is.

Normaal gezien wel. Volgens de planning is het graven al gestart (heel wat straten zijn op de schop gegaan hier in de buurt) en zou de huisaansluiting van januari - juni 2023 duren.


Is E-fiber bezig on alle woningen van een aansluiting te voorzien? Dan is het heel onwaarschijnlijk dat KPN daar tussen door gaat fietsen. KPN zal wachten totdat E-fiber helemaal klaar is.

Dat valt te bezien. Ik lees "nieuwbouw" en dan legt KPN wel degelijk glas aan (mits het nieuwbouw project een minimaal aantal woningen kent). Ook al is het E-Fiber gebied of een andere partij.

Nieuwbouw staat helemaal los van de uitrol bestaande bouw. 

We hebben inderdaad wel al binnen glasvezel liggen, maar ik weet dus niet zeker of ze voor juni-juli buiten ook glasvezel zouden leggen. Momenteel is e-fiber daar mee bezig, en volgens de website van kpn zou dit juni-juli zijn, maar ik vroeg me af of dit echt vast ligt of nog niet op het moment.


Wel bijzonder dat er geen aansluiting van KPN is, ondanks dat KPN geen verplichting meer heeft om alles aan te sluiten wordt dit bij nieuwbouw vaak wel gedaan. Al helemaal als het een appartementencomplex is. 

Zo te horen doen ze dat ook anders had @Cindy5656 ook geen datum gezien via de website. Ik vermoed dat de nieuwbouw-glasvezelaannemer te laat is. Wellicht is er al wel wat voorbereid.

@Cindy5656 Zie je ook nergens in de meterkast een oranje kabel zitten? Wellicht dan zonder afwerking maar gewoon in een lusje.

We hebben inderdaad glasvezel in het huis al zitten, maar zover ik het begrepen heb, is er nog geen glasvezel buiten op straat, buiten e-fiber die momenteel bezig is. Via

 bleek dat e-fiber niet met KPN samenwerkt, dus vandaar dat ik me afvroeg of de datum van juni-juli 2023 op de website van KPN betrouwbaar is.


Even een update: volgens de postcode check op https://www.kpn.com/internet/glasvezel/glasvezelcheck.htm is er opeens geen datum meer wanneer KPN hierheen zou komen met glasvezel. Geen idee of het toeval is of dat er iets is nagekeken na mijn topic, maar ik vermoed dat we hier dus geen glasvezel krijgen.

Iedereen bedankt voor jullie antwoord.


@Cindy5656 Dat kan niet, en al helemaal niet aan de hand van dit topic. Ik vermoed eerder dat er gisteren aanpassingen zijn gedaan aan de plandatum en dat deze tijdelijk is weggeparkeerd naar ergens ver in de toekomst. Totdat Volker Wessels (de uitvoerende aannemer) een accurate plandatum kan afgeven. Jij hebt de glasvezel al in huis, deze moet blijkbaar buiten nog geblazen of aangesloten worden. Dat klinkt voor mij vrij logisch (zij het dat het wel te laat is uiteraard...)

 

De betere postcodechecker die je kan doen is die van KPN Netwerk zelf. Zij leggen de aansluiting aan.

www.kpnnetwerk.nl

 


@Cindy5656 Dat kan niet, en al helemaal niet aan de hand van dit topic. Ik vermoed eerder dat er gisteren aanpassingen zijn gedaan aan de plandatum en dat deze tijdelijk is weggeparkeerd naar ergens ver in de toekomst. Totdat Volker Wessels (de uitvoerende aannemer) een accurate plandatum kan afgeven. Jij hebt de glasvezel al in huis, deze moet blijkbaar buiten nog geblazen of aangesloten worden. Dat klinkt voor mij vrij logisch (zij het dat het wel te laat is uiteraard...)

 

De betere postcodechecker die je kan doen is die van KPN Netwerk zelf. Zij leggen de aansluiting aan.

www.kpnnetwerk.nl

 

Volgens die website zou de stap ‘We gaan graven’ al afgewerkt zijn en zou de volgende stap zijn dat de woning wordt aangesloten in juni - juli 2023. Ik heb ze hier nog niks zien graven en volgens de website van de gemeente is ook nog niks bekend over KPN, dus dat lijkt me wat vreemd dat ze hier al zouden hebben gegraven of ons zouden hebben doorgegeven wanneer ze gaan graven?
 

 


U verward denk ik KPN’s landelijke glasvezeluitrol met glasvezeluitrol in nieuwbouw woningen. Het kan zijn dat uw buurman in een oudere woning woont en pas over enkele maanden/jaren glas krijgt. Maar u woont in een nieuwbouwwoning en in principe krijgen alle nieuwbouwwoningen glasvezel. De gemeente weet dus niks van een uitrol omdat daar (nog) geen sprake van is in uw gemeente. 


U verward denk ik KPN’s landelijke glasvezeluitrol met glasvezeluitrol in nieuwbouw woningen. Het kan zijn dat uw buurman in een oudere woning woont en pas over enkele maanden/jaren glas krijgt. Maar u woont in een nieuwbouwwoning en in principe krijgen alle nieuwbouwwoningen glasvezel. De gemeente weet dus niks van een uitrol omdat daar (nog) geen sprake van is in uw gemeente. 

Binnen zit er inderdaad al glasvezel, maar in de straat is er volgens mij nog geen glasvezel, dus ik kan dit op dit moment niet gebruiken. Of lees ik uw antwoord verkeerd?


Achter “wij gaan graven” staat een vinkje, dus dit zal al gedaan zijn tijdens de bouw van de woning. 
Ward_ heeft eerder gereageerd en hij is een medewerker van KPNNetwerk die het leuk vindt om hier te reageren. Hij gaf aan dat ze enkel nog hoeven te blazen of afwerken in de kast. Uiteraard komt er ook nog een FTU in uw meterkast.