Skip to main content

Ik probeer al 2 dagen om de twee super wifi versterkers aan mijn KPN Box 12 te koppelen. En dat lukt voor geen meter!

Ik wil nu beginnen met het resetten van de twee schotels van super wifi. Maar dat lukt gewoonweg niet !!Moet dat met aansluiting op de KPN Box of moet deze juist niet aangesloten zijn? En hoe weet ik nu of de wifi-versterker gereset is? Hoe kan ik dart zien, wat moet ik zien als ik het doe? Hoe lang moet ik de resetknop bijvoorbeeld indrukken. Het is absoluut geen plug & play zoals KPN de consument doet geloven!

Hoe kan dat nou toch. Het us echt plug and play.  Resetknop ingedrukt houden tot ie opnieuw start.


Als je de super wifi punten reset zie je ze staan met een SSID beginnend met BWA

Wat ik altijd doe is

Allebei de punten bekabeld aan modem aansluiten na 30min branden ze allebei groen.
Koppel je er eentje af en zet die neer waar je hem wilt.
Vervolgens zet je de wifi uit op de V12 om conflicten te voorkomen,

 

Als je dit doet blijft alleen nog maar je SSID van de Box 12 staan

Hoe controleer je of ze het doen door simpel weg gewoon met je mobiel laptop of tablet erbij te gaan staan en te kijken of de signaal sterkte voluit is


@Pauwerful 

Duidelijk, dank je wel! Maar wat dan raar is dat ik ze nu gereset heb, de wachtwoorden die achterop de kastjes staan niet juist blijken te zijn. En ik heb deze nog nooit veranderd en of kunnen veranderen? En je geeft aan om WiFi op de KPN Box uit te schakelen; dan ga ik toch juist het SSID van de WiFi versterker zien? 


De ssid van het modem wordt overgenomen door de WiFi versterkers.


Alleen als je die SuperWiFi's “niet” achter een KPN router hangt, en je reset die SuperWifi's geldt hetgeen achter op die apparaatjes  zelf staat vermeld.

Zonder bemoeienis van KPN zijn die dingen IMO beslist makkelijker in te stellen, dan met KPN bemoeienis. Mijn eigen ervaringen daarin < HIER > beschreven.


@Pauwerful

Duidelijk, dank je wel! Maar wat dan raar is dat ik ze nu gereset heb, de wachtwoorden die achterop de kastjes staan niet juist blijken te zijn. En ik heb deze nog nooit veranderd en of kunnen veranderen? En je geeft aan om WiFi op de KPN Box uit te schakelen; dan ga ik toch juist het SSID van de WiFi versterker zien? 

Het is juist de bedoeling dat je niet op de SSID van de wifi versterkers terecht komt zodat je 1 groot netwerk creëert. Dan dat je deze opdeelt, waar in blijkt dat je elke keer van netwerk moet veranderen.

De punten nemen namelijk de configuratie en het wifi gedeelte van de Box 12 over.
Zodat de punten, dus je wifi wordt als je dit i.c.m. met de Box 12 de wifi aan laat staan krijg je conflicten in het netwerk. Dus houd 15sec op de zijkant de wifi knop op de Box 12 in totdat het lichtje uitgaat van de wifi. Zijn beide wifi punten groen is het helemaal in orde.

 

 

 


@ Pauwerful,

Ik heb nu - zoals geadviseerd - op de KPN Box 12 het wifi-knopje 15 sec ingedrukt gehouden. het lampje blijft nu rood knipperen. 

Waar ik ook nog een vraag over heb … ik reset de wifi-versterker, hij komt vrij snel weer in de stand “ lampje groen”, maar inloggen op het apparaat zelf - via het toegewezen ip-adres - lukt nog steeds niet.

Uiteindelijk heb ik maar één wens en dat is zowel beneden als boven (1ste verdieping) een goed wifi-signaal. Ik von het allemaal erg lastig.

 


@ Pauwerful,

Ik heb nu - zoals geadviseerd - op de KPN Box 12 het wifi-knopje 15 sec ingedrukt gehouden. het lampje blijft nu rood knipperen.

 

Dat is de WPS knop. Het knopje eronder moet je hebben.

Denk dat het beter voor u is om de KPN Thuis app op je mobiel te laten installeren.
En vanuit de app de instructies volgen.

 

 


Fijn dat je al reacties hebt gehad op jouw hulpvraag, @super wifi reset!
 

Waar ik ook nog een vraag over heb … ik reset de wifi-versterker, hij komt vrij snel weer in de stand “ lampje groen”, maar inloggen op het apparaat zelf - via het toegewezen ip-adres - lukt nog steeds niet.

Je kunt hier een handleiding voor de Super Wifi punten vinden, hier staat ook een stappenplan hoe het inloggen op de webinterface precies werkt. Als je hier niet verder mee komt, geef dan aan waar je precies tegenaan loopt, zodat er met jou meegedacht kan worden!


Goedenavond,

Ik heb zo’n beetje alle genoemde opties uitgevoerd. Allen zonder succes. Ik krijg het niet voor elkaar en snap er echt niets van. Modem gereset, super wifi gereset, glasvezel kastje uit en aan gedaan etc etc, maar nul-komma-nul resultaat. Ik kan in de router mijn SSID aanpassen, maar zodra ik de super wifi aansluit zie deze wel in mijn netwerk maar werken onafhankelijk van het modem met een eigen SSID. Pairen via modem gaat ook niet en op het modem wifi uitzetten … nope. En ik druk echt wel het juiste knopje in(!) Via de huis app ook geprobeerd, noppes. Enzovoort enzovoort.

Heb ik dan nu voor niks de overstap naar KPN gemaakt in de hoop een stabiel wifi netwerk te krijgen?

Dus wie het weet … ik hoor het echt heel graag!!


Ik kan in de router mijn SSID aanpassen, maar zodra ik de super wifi aansluit zie deze wel in mijn netwerk maar werken onafhankelijk van het modem met een eigen SSID.

Ja ... dit klopt ook. De SuperWiFi's nemen niets over van de KPN Box. 

De SuperWiFi's nemen het SSID aan wat bij KPN ergens op een server voor uw adres staat ingesteld. En dat kan iets anders zijn dan wat u in de KPN Box heeft ingesteld. 

Als er op die server voor uw adres niets staat ingesteld, dan nemen ze het SSID aan wat achterop de eerst aangesloten SuperWiFi staat. Dat begint bij de SuperWiFi's met "WE2". Dat werkt bij de Experia WiFi's ook zo. Daar begint het SSID dan met "BWA".

U kunt inloggen op de KPN Box? Vanaf een bekabeld aangesloten pc of laptop? Ziet u daar de SuperWiFi's staan bij de aangesloten apparaten? Met hun ip erbij? Bijvoorbeeld 192.168.2.6 of 192.168.2.42 of 192.168.2.100 ofzo?

Open dan eens een nieuw tabblad in de browser en tik dit ip over in de adresbalk met "http://" ervoor. Dan ziet u als het goed is zo'n inlogvenster:

Komt u zo ver?


Ik ga dit morgen proberen! Hopelijk kom ik dan iets verder. Vast erg bedankt!


Op dit moment heeft KPN 1 type modem (v10a) die samenwerkt met de superwifi en hier 1 wifi netwerk samen mee vormt. Bij alle andere types waaronder V12 is dit nog losstaand( V12 wordt binnen afzienbare tijd trouwens ook van een dergelijke update voorzien volgens info vanuit KPN).

Als de V12 in dit geval losstaand is dan zal een superwifi bij de eerste installatie (aansluiting met ethernet kabel) de ssid wifi gegevens van de V12 overnemen. 

De overgenomen ssid wifi gevens in de superwifi worden vervolgens automatisch weggeschreven op een KPN management systeem.

Nu komt de grap zowel V12 als Superwifi zijn op zichzelf staande apparaten. Zou je nu bv de ssid in de V12 gaan aanpassen op dit moment dan zal dit niet automatisch naar de superwifis gaan. (dit mechanisme werkt eenmalig bij installatie op de V12). Zou je de superwifis dus na wijziging op de V12 gelijk willen hebben dan zul je de superwifis eerst moeten resetten naar fabrieksstand en ze opnieuw door de installatieprocedure moeten halen.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de superwifis. Hier draait een separate browser interface in. Als je dus op de superwifis inlogt en hier dus de wifi ssid gaat aanpassen dan zal dit weer niet automatisch op de V12 terecht komen.

Zowel datgene wat ooit op de V12 is ingesteld als wat ooit vanuit een superwifi naar KPN management systeem is gestuurd wordt bij fabrieksreset weer terug gezet dus dat kan best wel aparte situaties opleveren afhankelijk van de volgorde van handelingen.

Een superwifi is zeker weten gereset als deze een paarse led heeft. Trek een superwifi los van ethernet en hou daarna reset gaatje ingedrukt totdat alles meerdere keren knippert. Wacht dan af totdat deze met een paarse led komt(geen kabel aansluiten nog. Deze is dan gereset. Echter zodra deze wordt aangesloten middels een kabel zal deze direct de laatst ingestelde wifi gegevens van de KPN server krijgen. Om hier vanaf te komen dient de waarde overschreven te worden door in te loggen op de superwifi interface en hier specifiek de juiste wifi gegevens in te geven. Deze worden dan naar. de server gebracht.

Deze apparaten (V12 en superwifi) gaan zich pas als 1 geheel gedragen als de V12 van een nieuwe update wordt voorzien en zich net als een v10a gaat gedragen. Dan zullen dit soort effecten verdwenen moeten zijn.

 


1. Installeer de thuis app van KPN op je mobiel

2. Zorg dat je verbonden bent met de wifi van de box12 (zet wifi aan)

3. Sluit 1 Superwifi bekabel aan, aan de Box12

4. Druk het reset pinnetje achterop in net zolang het lampje uit gaat. (Superwifi straalt nu WE2 uit)

5. Wacht 5 minuten. De superwifii zal in verschillende kleuren gaan knipperen.

6. Sluit de 2e superwifi bekabeld aan. Reset deze direct op dezelfde manier als in stap 4

7. Wacht 15 minuten. Na een hoop geknipper zullen ze allebij groen blijven branden. 

8. Open de thuisapp. De camera zal geopend worden om een QR code te scannen. Doe dit achterop de Superwifi die blauw knippert. 

9. Bedenk een beheerderswachtwoord (puur voor de thuisapp) en vul die 2 maal in.

10. Nu ben je ingelogd in de Superwifi’s. In het 2e tabje zie je wifigegevens. Deze kun je aanpassen. Doe dit direct als je dat wil.

11. Controleer of je verbonden bent met dat vers gemaakte netwerk.

12. Zet nu de wifi van de Box12 uit. (Onderste knopje links 15sec ingedrukt houden. Het wifilampje zal uit gaan)

13. De 2e Superwifi kan nu los van de kabel en verplaatst worden.

 

 

Hou de genoemde tijden aan, ga niet te snel want het heeft tijd nodig.


Tjonge jonge, ben ik blij dat ik die SuperWiFi's niet achter een KPN router heb hangen.
Wat een gedoe.

KPN mag wel genomineerd worden voor een award in de categorie:
       “Hoe pest ik mijn klanten het meest, met de set-up van geleverde apparatuur”.
 

4. Druk het reset pinnetje achterop in net zolang het lampje uit gaat.
(Superwifi straalt nu WE2 uit)

Wat is  WE2  ??


@ DennisA78

Tot en met punt 7 zeg ik oké! Dis gedaan.

Dan zeg je bij punt 8: Open de thuisapp. De camera zal geopend worden om een QR code te scannen. Doe dit achterop de Superwifi die blauw knippert. 

??? Beide lampjes branden groen ??? Zoals jezelf bij punt 7b aan geeft!

Dus ik kom nog niet verder! Help!!


De thuis app heb je niks aan. Want ik vermoed dat die verbinding wil maken met het modem. En niet met de SuperWiFi's. 


Tjonge jonge, ben ik blij dat ik die SuperWiFi's niet achter een KPN router heb hangen.
Wat een gedoe.

KPN mag wel genomineerd worden voor een award in de categorie:
       “Hoe pest ik mijn klanten het meest, met de set-up van geleverde apparatuur”.
 

4. Druk het reset pinnetje achterop in net zolang het lampje uit gaat.
(Superwifi straalt nu WE2 uit)

Wat is  WE2  ??

 

Ik installeer dagelijks Superwifi’s, en nooit geen problemen. Hoezo moeilijk? Ze doen nagenoeg alles automatisch.

WE2, de standaard ssid die een lege Superwifi uitstraald.

 


@ DennisA78

Tot en met punt 7 zeg ik oké! Dis gedaan.

Dan zeg je bij punt 8: Open de thuisapp. De camera zal geopend worden om een QR code te scannen. Doe dit achterop de Superwifi die blauw knippert. 

??? Beide lampjes branden groen ??? Zoals jezelf bij punt 7b aan geeft!

Dus ik kom nog niet verder! Help!!

 

Klopt. Als ze klaar zijn branden ze allebij groen. Na openen van de thuisapp, en als die de camera opent, gaat er eentje (de 1e) blauw knipperen. Mits je met je telefoon verbonden bent met je wifi van de Box12.

Ook al verschillen de SSID's van de Box12 en de Superwifi’s, dan nog zou er eentje blauw moeten gaan knipperen.


Ik installeer dagelijks Superwifi’s, en nooit geen problemen.

🤔


Ik installeer dagelijks Superwifi’s, en nooit geen problemen.

🤔

 

Je snapt me wel :stuck_out_tongue_closed_eyes:


Ik installeer dagelijks Superwifi’s, en nooit geen problemen. Hoezo moeilijk? Ze doen nagenoeg alles automatisch.

“Nooit geen” is dus eigenlijk altijd.  :laughing:

Zonder gekheid. Als “monteur” kun je jezelf niet rangschikken als een gemiddelde "klant”.
Maar als iemand die is opgeleid / geschoold (en ervaring) om dit soort set-ups te installeren.
Dat is absoluut geen maatstaf voor die gemiddelde gebruiker / klant waar dat voor is opgezet.

Gezien de ellenlange reacties, niet alleen in dit onderwerp, maar bij evenzovele andere reacties op het forum met de problemen over de wijze om die SuperWifi's in te stellen is de plank met die KPN bemoeienis IMO volledig misgeslagen. Een simpele constatering dat het vaak niet werkt.

Dat is geen verwijt aan jezelf als monteur.  Maar aan de gebrekkige wijze waarop KPN, en ook toch een beetje het inzicht in jezelf om je te kunnen verplaatsen in de  à technische manier waarop gebruikers zonder gebruikerservaring met dit soort systemen worden geconfronteerd.
En de beslist de niet goed eenduidig geïmplementeerde werkwijze/procedure hoe zaken in te stellen.

Daar is die werkwijze namelijk absoluut niet op afgestemd. Want er zijn kennelijk “uitzonderingen” afhankelijk van het soort modem/router wat wordt ingezet, dat men dus “iets anders moet doen” dan logischerwijze mag worden verwacht te doen. Dat is de realiteit!!
Die afwijkende procedures worden hier nota bene specifiek beschreven.

 

WE2, de standaard ssid die een lege Superwifi uitstraald.

Dat is nu net datgene wat voor jou als “monteur” gesneden koek lijkt te zijn.
Mogelijk zie je dagelijks vele tientallen Super WiFi's met SSID's die beginnen met WE2 ??
(Vandaar dat je  NU pas  verwijst naar een fotootje.  Waarom leg je dat niet meteen uit?? ).

Een WE2 is voor de individuele klant absoluut geen maatstaf om daaraan enige informatie te hebben. (Net zoals ikzelf, en dan ben ik toch echt niet beperkt onderlegd in netwerken).

Met Google zoekacties →  zie o.a < DEZE >, is er ook absoluut niet mee verder te komen, in de relatie tot SuperWifi, vandaar dat ik de vraag expliciet stelde.

De kern van vele probleemstellingen is “om je te verplaatsen” in de situatie en denkwijze van een “klant” en te kijken waar en waarom het fout loopt.
Dat kun je aanvullen met de eigen kennis die je hebt en hen daarin ondersteunen. Zodanig dat ze het ook begrijpen en daarin dan de juiste stappen nemen om tot een positief resultaat te komen.

Maar het is IMO een foute benaderingswijze uit te gaan van het eigen “geschoold” inzicht als vertrekpunt / basis hoe klanten zonder die kennis de zaken zouden moeten opzetten.
Dan wordt de kloof te groot, en komt men niet tot een gedegen werkende oplossing (zoals nu).


@ DennisA78

Tot en met punt 7 zeg ik oké! Dis gedaan.

Dan zeg je bij punt 8: Open de thuisapp. De camera zal geopend worden om een QR code te scannen. Doe dit achterop de Superwifi die blauw knippert. 

??? Beide lampjes branden groen ??? Zoals jezelf bij punt 7b aan geeft!

Dus ik kom nog niet verder! Help!!

 

Klopt. Als ze klaar zijn branden ze allebij groen. Na openen van de thuisapp, en als die de camera opent, gaat er eentje (de 1e) blauw knipperen. Mits je met je telefoon verbonden bent met je wifi van de Box12.

Ook al verschillen de SSID's van de Box12 en de Superwifi’s, dan nog zou er eentje blauw moeten gaan knipperen.

Is het met deze toevoeging gelukt @super wifi reset?
Het is ook een optie om de installatie telefonisch door te lopen met één van mijn collega's! 
We zijn telefonisch bereikbaar via 0800 0402: van maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 8 en 20 uur en zaterdag tussen 8 en 17 uur. Zon en feestdagen gesloten. Voor storingen en technische problemen zijn wij altijd 24/7 bereikbaar.


@ Shyrin,

Graag maak ik van de laatste optie gebruik. Ik heb echt nu alles geprobeerd wat er door verschillende - attente - forumleden is voorgesteld. HET WERKT ECHT NIET.

Ik zal trachten dit komende week op te pakken, tot dan neem ik maar genoegen met een WiFi-signaal wat erg tegen valt!


 

1. Installeer de thuis app van KPN op je mobiel

2. Zorg dat je verbonden bent met de wifi van de box12 (zet wifi aan)

3. Sluit 1 Superwifi bekabel aan, aan de Box12

4. Druk het reset pinnetje achterop in net zolang het lampje uit gaat. (Superwifi straalt nu WE2 uit)

5. Wacht 5 minuten. De superwifii zal in verschillende kleuren gaan knipperen.

6. Sluit de 2e superwifi bekabeld aan. Reset deze direct op dezelfde manier als in stap 4

7. Wacht 15 minuten. Na een hoop geknipper zullen ze allebij groen blijven branden. 

8. Open de thuisapp. De camera zal geopend worden om een QR code te scannen. Doe dit achterop de Superwifi die blauw knippert. 

9. Bedenk een beheerderswachtwoord (puur voor de thuisapp) en vul die 2 maal in.

10. Nu ben je ingelogd in de Superwifi’s. In het 2e tabje zie je wifigegevens. Deze kun je aanpassen. Doe dit direct als je dat wil.

11. Controleer of je verbonden bent met dat vers gemaakte netwerk.

12. Zet nu de wifi van de Box12 uit. (Onderste knopje links 15sec ingedrukt houden. Het wifilampje zal uit gaan)

13. De 2e Superwifi kan nu los van de kabel en verplaatst worden.

 

 

Hou de genoemde tijden aan, ga niet te snel want het heeft tijd nodig.


Het is ook een optie om de installatie telefonisch door te lopen met één van mijn collega's! 
We zijn telefonisch bereikbaar via 0800 0402: van maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 8 en 20 uur en zaterdag tussen 8 en 17 uur. Zon en feestdagen gesloten. Voor storingen en technische problemen zijn wij altijd 24/7 bereikbaar.

Als je een update voor ons hebt, lezen wij het graag @super wifi reset