Skip to main content

Wij wonen recent in een nieuwbouwwoning waar zowel in de woonkamer, 1 slaapkamer en zolder UTP-wandcontactdozen zijn gemonteerd. Wij hebben glasvezel van KPN, die doos zit in de meterkast. Vanuit de meterkast zie ik 3 ethernetkabels (1 blauwe en 2 witte). Ik heb de blauwe kabel in de glasvezeldoos gezet, en de modem in de woonkamer gezet. Vanuit de UTP-wandcontacts doos heb ik een andere ethernetkabel naar de modem gestuurd. Ik heb goed internet en in de slaapkamer ook goede wifi. Echter in de zolder heb ik 0 bereik.

 

  1. Ik vraag me af hoe ik de UTP-wandcontactdoos in de zolder kan gebruiken om daar ook wifi te krijgen. 2e router opzetten? Wifi-repeaters? Powerline adapter? 
  2. Waar dienen die andere 2 kabels voor in de meterkast? Ik vermoed dat als ik internet over die kabel wil hebben ik misschien in de meterkast de modem van KPN moet zetten, maar hoe zit het dan met de wifi? Kan ik iets in de UTP-wandcontactdozen steken om wifi signaal te krijgen?

Dank voor je hulp

 

Je zult de Experia/KPN Box inderdaad in de meterkast moeten plaatsen zodat je de drie netwerkkabels kunt gebruiken om bekabeld apparaten aan te sluiten.

Daar kan je dan ook wifi accesspoints ("super"WiFi's van KPN) op aansluiten als de wifi ontoereikend is.

Je gebruikt een gewone korte UTP kabel om de Experia/KPN Box op de NTU/ONT (glasvezeldoos) aan te sluiten.


Probeer de WiFi Manager. Dan kunt u waarschijnlijk 2 SuperWiFi's aanschaffen voor 99 euro. Zoals WJB zegt: KPN Box in de meterkast. Utp-kabels aansluiten, 1 SuperWiFi bekabeld op zolder aansluiten. En 1 SuperWiFi op de eerste verdieping als u daar ook een kabel naar toe heeft lopen.


Super, bedankt voor de antwoorden @Nick83  en @wjb