Skip to main content

Na jaren klant te zijn geweest van Ziggo overgestapt op KPN vanwege de mooie aanbieding met gigabit.
Eerste ervaring was helaas niet geweldig. Glas verbinding kwam niet tot stand, na wat telefoontjes was de conclusie dat er een monteur moest langskomen. Deze constateerde dat de glasvezel gebroken was en dat ik de week erop gebeld zou worden door de aannemer met een anoniem nummer (niet echt handig). Ik zal het kort houden maar de servicedesk | KPN netwerk | Volker Wessels is geen geweldige combinatie. Uiteindelijk heeft ene Mark (prima gast)  van de 2e lijns de boel moeten laten escaleren. En na zo'n 3 weken was eindelijk de glasverbinding tot stand gebracht. Dezelfde Mark belde netjes na en zag wat verstrooiing op de glaslijn. Ik haalde ook bij lange na de 1 Gbit niet. Monteur KPN ingeschakeld.
Deze kwam en heeft gemeten en ja het kon ook aan mijn laptop(s) liggen (ik heb 2 foto's gemaakt van zijn meting op een Argus 153 en die kwam op 893 down 738 up en 889 down en 701 up). Met wat overhead zou ik verwachten dan je dan rond de 920-940 max zou moeten uitkomen.

Laptops : (test situatie : alleen een cat 6a kabel direct vanaf box 12 naar de NIC).
Laptop HP ProBook i5 16GB - NIC  Intel i219-LM driver 12.19.2.45 WIN10 21H2 (anti-virus uitgezet)
(deze laptop gebruik ik privé en bij het overhalen van groot bestand van NAS > switch 1 (Netgear GS108Ev3) > switch 2 (dezelfde switch) > KPN Box 12 > laptop is de snelheid113 MBit ( = ruim 900 Mbits).
Meetresultaten Ookla speedtest zijn; down varieert van 400-600 Mbit up : down 350-400 Mbit).
(NB alle overige netwerkapparatuur zijn dan uitgeschakeld). (Vreemd genoeg begon ik met 800 up 400 down, maar die downloadsnelheid heb ik na een aantal dagen nooit meer gehaald.

Laptop Lenovo Thinkpad 15 i7 32GB  - NIC i219-LM 12.19.2.45 (m.a.w. exact hetzelfde). WIN10 20H2.

Download gemiddeld 600-700 Mbit en vreemd genoeg is de upload 100-200 Mbit HOGER.
Echter gaat deze zakelijke laptop via AlwaysOn VPN (van KPN) en komt dan uit in Rotterdam (via Netskope).

Concrete vraag : dinsdag komt de monteur weer langs om te meter (er is inmiddels een poortswitch  in de wijkcentrale uitgevoerd zonder verbetering).
Wat mag je accepteren als klant? Wanneer je Gigabit verkoopt zou je dat volgens mij ook waar moeten maken. Uiteraard is 8-10% afwijking normaal door overhead).
Echter "verkooppagina” kpn.com/sneller-internet.html :  "Boost tot 1 Gbit/s : Down- en uploaden tot 1 Gbit/s.” zonder disclaimer dat het in de praktijk minder is.

En wat als ik na een jaar afroom naar 200/200 krijg je dan ook hetzelfde effect dat je veel minder ontvangt?

Als je meet met een geschikte pc of laptop direct op het modem moet je wel dik boven de 900 uitkomen. Meet dan wel met de app van Ookla die je kan downloaden in Windows.


Je hoort minimaal 75% van de gekozen snelheid te halen. 

Als je uitgaat van 930, kom je uit op een kleine 700mb.

 

Bij een 200 haal je meestal meer, 221.

100 geeft 121

50 geeft 71


Hallo @Jan-H gemiddeld moet je  bekabeld met 1 pc rechtstreeks op het modem ongeveer 930/930Mbit/s kunnen halen.

 


Als je meet met een geschikte pc of laptop direct op het modem moet je wel dik boven de 900 uitkomen. Meet dan wel met de app van Ookla die je kan downloaden in Windows.

Bedankt Joep, het lag/ligt aan Firefox waardoor de up een veel lagere waarde gaf. Zakelijke laptop default Chrome.
App geïnstalleerd en krijg ik wel de 930-940 Mbit te zien (down en up).
Jammer dat de monteur dat dan niet weet / adviseer. Blijft het vreemd vinden dat zijn meter dan de waarden 900 down en 725 up aangaf maar mogelijk is dat door de poortswitch opgelost.
Bijzonder -voor mij- dat de waardes zo verschillen tussen een browser en de App.
In mijn default browser Firefox heb ik een add-blocker actief waardoor ik het advies om de App te gebruiken ook gemist heb.


Bedankt allen voor de reacties. Hier mag een slotje op (zie dat niet zo snel als functie).


Als je meet met een geschikte pc of laptop direct op het modem moet je wel dik boven de 900 uitkomen. Meet dan wel met de app van Ookla die je kan downloaden in Windows.

Bedankt Joep, het lag/ligt aan Firefox waardoor de up een veel lagere waarde gaf. Zakelijke laptop default Chrome.
App geïnstalleerd en krijg ik wel de 930-940 Mbit te zien (down en up).
Jammer dat de monteur dat dan niet weet / adviseer. Blijft het vreemd vinden dat zijn meter dan de waarden 900 down en 725 up aangaf maar mogelijk is dat door de poortswitch opgelost.
Bijzonder -voor mij- dat de waardes zo verschillen tussen een browser en de App.
In mijn default browser Firefox heb ik een add-blocker actief waardoor ik het advies om de App te gebruiken ook gemist heb.

Dat is niet raar. In een browser meet je in feite hoe snel de browser het verkeer afhandelt, de betreffende pagina bijwerkt etc. Er gebeurt een hoop op de achtergrond in een browser. 
Altijd meten met de app of met iPerf3.


Bedankt allen voor de reacties. Hier mag een slotje op (zie dat niet zo snel als functie).

Top dat het nu helder is hoe het zit en je gewoon de juiste snelheid behaalt 😊 Wij werken niet met slotjes maar bij deze staat het genoteerd dat het topic afgerond is!