Skip to main content
Vraag

Hoge download latency via bedraad netwerk

• June 30, 2026
  • 4 reacties
  • 42 keer bekeken

Hoi,

Na recent te zijn overgestapt na KPN, heb ik afgelopen dagen een aantal speedtest uitgevoerd via verschillende diensten (e.g. Speedtest.net, Cloudfare,). Alles is oke, op een ding na. De download latency is in verhouding hoog, in tegenstelling tot de lage ping en upload latency. Zie hieronder de testresultaten. 

Mijn vraag is wat de hoge download latency kan veroorzaken, welke checks ik kan doen, of welke settings ik kan aanpassen om de hoge download latency op te lossen. Het bijzondere vind ik dat alleen de download latency hoog ligt, maar de ping en upload latency wel laag ligt.  Dit geeft mij de indruk dat de hogere latency niet door mijn netwerk veroorzaakt wordt, maar iets daarbuiten. Ik ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken.  

De testen zijn uitgevoerd via een bedraad netwerk. Het netwerk is als volgt tot de PC: ONT → KPN Modem → Ubiquiti Unifi Gateway Ultra → Ubiquiti Unifi Switch → PC. 

Speedtest.net:

Cloudfare: 

4 reacties

Check eerst even of die download latency ook hoog blijft als je de Unifi Gateway en switch er tijdelijk tussenuit haalt: pc rechtstreeks op de KPN modem, met dezelfde kabel als het kan. Daarmee weet je of je naar KPN/ONT moet kijken of naar de Unifi queueing/IDS/traffic rules. Als het alleen achter de Gateway Ultra gebeurt: Smart Queues/IDS/IPS kort uitzetten en een bufferbloat-test draaien tijdens een download. Hoge loaded download latency wijst vaak op queueing onder belasting, niet op je gewone ping.

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

als tweede test zou ik de kpn router ertussen uit halen. 2 routers achter elkaar is verre van optimaal

Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img+1
  • Topper
  • June 30, 2026

​@Jaco93 ,

sowieso, waarom zou je de KPN router blijven gebruiken als je een Ubiquiti Unifi Gateway Ultra hebt?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 30, 2026

Bedankt voor jullie reacties! 

​@LucasNetwerk Ik heb een laptop direct op het modem aangesloten met een kabel, WIFI uitgezet, en krijg daarbij een vergelijkbaar resultaat. Frappant was dat de ping via de laptop direct op het modem consistent hogere resultaten gaf. 

Gelijktijdig krijg ik identieke resultaten als eerder getoond op mijn desktop (dus met KPN Modem + Unifi Gateway):

​@emielstroeve ​@Pruygje Dit zou inderdaad mijn volgende stap zijn, aangezien de combinatie van KPN Modem + Unifi Gateway wel slechtere resultaten lijkt te geven op de download latency. Tegelijkertijd nog geen tijd genomen om dit in te stellen. Aangezien ik dit bij Ziggo ivm bridge modus niet nodig achtte, moet ik nog uitzoeken hoe dit werkt. Mocht je een fool proof guide hebben, houd ik mij aanbevolen :).