Skip to main content
Vraag

Hoge in-game latency (hitreg problemen) op glasvezel vergeleken met ADSL en Ziggo

  • June 24, 2026
  • 2 reacties
  • 36 keer bekeken

Beste KPN Community en moderators,

Ik wil melden dat ik al jaren een probleem heb met KPN glasvezel. Ik ben nu verhuisd naar een ander huis. Op mijn oude adres had ik altijd al vertraging op de glasvezel.

Toen ik naar mijn nieuwe adres verhuisde, had ik eerst KPN ADSL. Die was perfect. Ik kreeg weliswaar alleen 10 Mbps binnen, maar ik kon gewoon normaal gamen (Call of Duty). Mijn kogels registreerden daar normaal (goede hitreg). Via een traceroute zag ik dat Hop 2 eindigde op *.fixed.kpn.net. Hier had ik geen vertraging op ADSL.

Nu heb ik op dit nieuwe adres sinds 2 maanden glasvezel en het is heel slecht. Bij een traceroute zie ik dat Hop 2 nu eindigt op *.static.kpn.net, en daar heb ik wel erg veel vertraging. Zelfs als ik hier mijn Ziggo aansluit op de coax-kabel, kan ik gewoon normaal gamen. Door deze vertraging heb ik speciaal een EdgeRouter 4 en een MikroTik router aangeschaft voor een betere bufferbloat, om te kijken of ik normaal kan spelen op fiber, maar de vertraging gaat niet weg.

Er is een monteur langs geweest en die heeft de SC-connector in de wijkcentrale en ook bij mij thuis gepoetst. Ik krijg de snelheid wel binnen, maar de latency blijft er. Dit is bij alle games die ik speel, dus het is geen service-probleem van de game zelf. Ik merk het ook op de PS5.

Ik bel de klantenservice, maar hun weten niks. Ze zeggen alleen dat je de snelheid binnenkrijgt of ze kijken via hun tablet en zeggen dat alles gewoon goed is. Maar ik weet wat ik voel tijdens het gamen. Vooral nu ik KPN glasvezel vergelijk tegenover Ziggo coax; coax is gewoon 10x beter dan de fiber.

2 reacties

rvk01
Slimmerik
  • June 24, 2026

traceroutes zeggen helemaal niets hierbij. De gameservers reageren gewoon zelden (99,9% niet) op ICMP (ping) berichten en daardoor zal je traceroute ook niet doorlopen. Het enige waar je traceroute soms voor kunt gebruiken is het pad naar de server en of reactietijden naar het eindpunt ophogen... maar de tussenhops zelf hoeven individueel niet te luisteren naar ICMP berichten (die mogen b.v. i.v.m. ratelimiting ook 50-100% van de ICMP antwoorden droppen). Dat wil niet betekenen dat je verkeer niet aankomt op de doelserver (eindhop).

Soms kun je i.p.v. met ICMP ook testen met TCP om een traceroute te voltooien (in ieder geval op Linux).

Welke server heb je gebruikt voor je traceroute en hoe ben je daaraan gekomen? En wat is de ping naar die server (waarschijnlijk 100% loss omdat ie ook niet naar ICMP luistert). Het kan uiteraard wel zijn dat de peering naar die server niet optimaal is (dat kan voorkomen) maar dan hebben ze wel je doelserver nodig om dat uit te zoeken. Het heeft in ieder geval niets te maken met die *.fixed.kpn.net.

 


Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@am123 . Welkom hier.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik kan me goed voorstellen dat dit frustrerend is, zeker als je op verschillende verbindingen een duidelijk verschil ervaart.

In zijn algemeenheid geldt wel dat dit soort problemen lang niet altijd bij de internetprovider liggen. De route naar een gameserver bestaat uit veel verschillende netwerken en partijen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat we niets uitsluiten. Als er ergens in het traject een structureel probleem zit, dan kijken we daar graag naar.

Latency is bovendien meer dan alleen de gemiddelde ping. Ook zaken als variatie in de vertraging (jitter) en eventueel pakketverlies kunnen invloed hebben op hoe een game aanvoelt. Een traceroute geeft daar helaas maar een beperkt beeld van.

Als je dit serieus wilt onderzoeken, raad ik aan om PingPlotter een tijdje te laten draaien. Doe daarbij niet alleen metingen naar de IP-adressen van de gameservers waarop je speelt, maar ook naar een paar algemene bestemmingen, zoals bijvoorbeeld kpn.com, of andere bekende en stabiele servers. Door meerdere bestemmingen gedurende langere tijd te meten, ontstaat een veel beter beeld van waar eventuele vertraging of pakketverlies optreedt.

Nog een kleine kanttekening bij de resultaten: het is heel normaal dat sommige routers onderweg niet of nauwelijks reageren op ping- of tracerouteverzoeken. Die geven ICMP-verkeer een lage prioriteit of beantwoorden het helemaal niet. Dat betekent dus niet automatisch dat jouw daadwerkelijke internetverkeer daar ook vertraging oploopt of pakketverlies heeft. Daarom is het belangrijk om vooral naar het totaalbeeld en het eindpunt van de metingen te kijken.

Mocht uit die metingen blijken dat er sprake is van structurele latency, jitter of pakketverlies richting meerdere bestemmingen, deel de resultaten dan gerust hier. Dan denken we graag met je mee en kunnen we veel gerichter beoordelen waar het probleem mogelijk zit.