Skip to main content
Vraag

Hoge in-game latency (hitreg problemen) op glasvezel vergeleken met ADSL en Ziggo

• June 24, 2026
  • 8 reacties
  • 61 keer bekeken

Beste KPN Community en moderators,

Ik wil melden dat ik al jaren een probleem heb met KPN glasvezel. Ik ben nu verhuisd naar een ander huis. Op mijn oude adres had ik altijd al vertraging op de glasvezel.

Toen ik naar mijn nieuwe adres verhuisde, had ik eerst KPN ADSL. Die was perfect. Ik kreeg weliswaar alleen 10 Mbps binnen, maar ik kon gewoon normaal gamen (Call of Duty). Mijn kogels registreerden daar normaal (goede hitreg). Via een traceroute zag ik dat Hop 2 eindigde op *.fixed.kpn.net. Hier had ik geen vertraging op ADSL.

Nu heb ik op dit nieuwe adres sinds 2 maanden glasvezel en het is heel slecht. Bij een traceroute zie ik dat Hop 2 nu eindigt op *.static.kpn.net, en daar heb ik wel erg veel vertraging. Zelfs als ik hier mijn Ziggo aansluit op de coax-kabel, kan ik gewoon normaal gamen. Door deze vertraging heb ik speciaal een EdgeRouter 4 en een MikroTik router aangeschaft voor een betere bufferbloat, om te kijken of ik normaal kan spelen op fiber, maar de vertraging gaat niet weg.

Er is een monteur langs geweest en die heeft de SC-connector in de wijkcentrale en ook bij mij thuis gepoetst. Ik krijg de snelheid wel binnen, maar de latency blijft er. Dit is bij alle games die ik speel, dus het is geen service-probleem van de game zelf. Ik merk het ook op de PS5.

Ik bel de klantenservice, maar hun weten niks. Ze zeggen alleen dat je de snelheid binnenkrijgt of ze kijken via hun tablet en zeggen dat alles gewoon goed is. Maar ik weet wat ik voel tijdens het gamen. Vooral nu ik KPN glasvezel vergelijk tegenover Ziggo coax; coax is gewoon 10x beter dan de fiber.

8 reacties

rvk01
Slimmerik
  • June 24, 2026

traceroutes zeggen helemaal niets hierbij. De gameservers reageren gewoon zelden (99,9% niet) op ICMP (ping) berichten en daardoor zal je traceroute ook niet doorlopen. Het enige waar je traceroute soms voor kunt gebruiken is het pad naar de server en of reactietijden naar het eindpunt ophogen... maar de tussenhops zelf hoeven individueel niet te luisteren naar ICMP berichten (die mogen b.v. i.v.m. ratelimiting ook 50-100% van de ICMP antwoorden droppen). Dat wil niet betekenen dat je verkeer niet aankomt op de doelserver (eindhop).

Soms kun je i.p.v. met ICMP ook testen met TCP om een traceroute te voltooien (in ieder geval op Linux).

Welke server heb je gebruikt voor je traceroute en hoe ben je daaraan gekomen? En wat is de ping naar die server (waarschijnlijk 100% loss omdat ie ook niet naar ICMP luistert). Het kan uiteraard wel zijn dat de peering naar die server niet optimaal is (dat kan voorkomen) maar dan hebben ze wel je doelserver nodig om dat uit te zoeken. Het heeft in ieder geval niets te maken met die *.fixed.kpn.net.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@am123 . Welkom hier.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik kan me goed voorstellen dat dit frustrerend is, zeker als je op verschillende verbindingen een duidelijk verschil ervaart.

In zijn algemeenheid geldt wel dat dit soort problemen lang niet altijd bij de internetprovider liggen. De route naar een gameserver bestaat uit veel verschillende netwerken en partijen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat we niets uitsluiten. Als er ergens in het traject een structureel probleem zit, dan kijken we daar graag naar.

Latency is bovendien meer dan alleen de gemiddelde ping. Ook zaken als variatie in de vertraging (jitter) en eventueel pakketverlies kunnen invloed hebben op hoe een game aanvoelt. Een traceroute geeft daar helaas maar een beperkt beeld van.

Als je dit serieus wilt onderzoeken, raad ik aan om PingPlotter een tijdje te laten draaien. Doe daarbij niet alleen metingen naar de IP-adressen van de gameservers waarop je speelt, maar ook naar een paar algemene bestemmingen, zoals bijvoorbeeld kpn.com, of andere bekende en stabiele servers. Door meerdere bestemmingen gedurende langere tijd te meten, ontstaat een veel beter beeld van waar eventuele vertraging of pakketverlies optreedt.

Nog een kleine kanttekening bij de resultaten: het is heel normaal dat sommige routers onderweg niet of nauwelijks reageren op ping- of tracerouteverzoeken. Die geven ICMP-verkeer een lage prioriteit of beantwoorden het helemaal niet. Dat betekent dus niet automatisch dat jouw daadwerkelijke internetverkeer daar ook vertraging oploopt of pakketverlies heeft. Daarom is het belangrijk om vooral naar het totaalbeeld en het eindpunt van de metingen te kijken.

Mocht uit die metingen blijken dat er sprake is van structurele latency, jitter of pakketverlies richting meerdere bestemmingen, deel de resultaten dan gerust hier. Dan denken we graag met je mee en kunnen we veel gerichter beoordelen waar het probleem mogelijk zit.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 30, 2026

Beste Erwin,

Bij deze de PingPlotter-resultaten naar de live gameservers van Call of Duty en Fortnite.

Zoals je ziet, valt de verbinding op het eindstation na een paar minuten spelen volledig weg naar 100% pakketverlies (de grote rode muren).

Ik heb dit gedrag getest op drie verschillende routers: de KPN Box 12, een Ubiquiti EdgeRouter 4 en een MikroTik router. Bij alle drie de modems gebeurt exact hetzelfde.

Zie de screenshots in de bijlage.

rvk01
Slimmerik
  • June 30, 2026

Zoals je ziet, valt de verbinding op het eindstation na een paar minuten spelen volledig weg naar 100% pakketverlies (de grote rode muren).

Ik begrijp de “na een paar minuten” niet zo. 100% verlies is 100% verlies. Als dit na een paar minuten zou zijn zou je geen 100% verlies hebben.

Overigens is het heel normaal dat je bij game-server 100% verlies ziet, want die reageren niet op IMCP (ping) zoals ik al in mijn eerste post aangaf. pingplotter is het verkeerde middel om hier een diagnose te stellen. Dat zie je al gelijk omdat je met ping 185.24.138.118 geen antwoord krijgt.

Ook het verlies van die .88 tussenhop is dus gewoon normaal.

Helaas luisteren game-server dus niet naar ping en kun je op die manier niet zien of en waarom de latency hoog is. Het openen van een TCP poort kan meestal ook niet omdat die game-server vaak beveiligd zijn tegen het random benaderen van zo’n server (zelfde als VPN server). Die verwachten dus correcte game-data voordat ze antwoord terug geven.

Hoe kom je overigens aan dat IP 185.24.138.118 (dat lijkt wel een server in Iran te zijn)??

Erwin van KPN
Moderator

@am123 Bedankt dat je de PingPlotter-resultaten hebt gedeeld.

Ik heb de screenshots bekeken en eerlijk gezegd zie ik hierin niet direct aanwijzingen voor een probleem binnen het KPN-netwerk of een verkeerde routering.

De eerste hops zien er namelijk stabiel uit en de packet loss die je op enkele tussenliggende routers ziet (95,9% en 100%) is op zichzelf niet ongebruikelijk. Veel routers geven ICMP-verkeer, waar PingPlotter gebruik van maakt, een lage prioriteit of beantwoorden zulke verzoeken helemaal niet. Dat betekent niet automatisch dat het daadwerkelijke internetverkeer daar ook verloren gaat.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het eindpunt. Veel gameservers reageren bewust niet of slechts beperkt op pingverzoeken. PingPlotter laat dat dan als 100% packet loss zien, terwijl de gameserver nog gewoon bereikbaar is voor het eigen gameverkeer. Daarom is een PingPlotter-meting naar een gameserver helaas niet altijd geschikt om netwerkproblemen aan te tonen.

Ervaar je tijdens het spelen ook daadwerkelijk dat de verbinding volledig wegvalt, bijvoorbeeld doordat je uit de game wordt gegooid of een verbindingsfout krijgt? Of blijft de game verbonden en merk je vooral hogere latency of korte haperingen? Dat onderscheid is namelijk belangrijk.

Als het om latency of haperingen gaat, zou ik PingPlotter eens laten draaien naar een paar stabiele bestemmingen, zoals 1.1.1.1, 8.8.8.8 of een andere betrouwbare server. Als daar óók pakketverlies of flinke jitter zichtbaar wordt, geeft dat een veel beter aanknopingspunt om verder onderzoek te doen.

Zo te lezen heb je al een hoop geprobeerd en ik neem je issues serieus. Maar ik moet ook een aanknopingspunt hebben dat het iets met ‘onze’ routering te maken heeft. En dat zie ik nog niet. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 30, 2026

Als ik Call of duty open dan vind ik op task manager bij performance, open resource monitor onder het kopje network bij COD.exe de IP-adres.

hierboven is door ​@Erwin van KPN  aangegeven dat hij aanraadt Pingplotter een tijdje te laten draaien. vandaar de screenshots van pingplotter.

Eerder heb ik testen uitgevoerd bij Wireshark, daar heb ik de IMCP getest en doorgestuurd naar een andere provider die ik destijds had. en die gaven toen ook aan dat er iets niet klopte. 

rvk01
Slimmerik
  • June 30, 2026

Eerder heb ik testen uitgevoerd bij Wireshark, daar heb ik de IMCP getest en doorgestuurd naar een andere provider die ik destijds had. en die gaven toen ook aan dat er iets niet klopte. 

Maar welke server was die ICMP toen? En gaf die wel een antwoord dan?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 30, 2026

@Erwin van KPN  Als ik game en ik schiet dan zie ik 4 hitmarkets, ik zie de andere draaien en hij schiet 1x en ik ben gelijk dood. In de killcam kan je wel zien dat de ander 4x geschoten heeft maar ik zelf zie het maar 1x. Als ik switch naar Ziggo dan voel ik duidelijk een verschil in de sensitivity van de controller en mijn kogels connecten daar wel. Daarnaast heb ik enige tijd ADSL van KPN gebruikt daar ervaarde ik geen enkel probleem met latency. het enige probleem was dat ik maar 10 MB download en 2 MB upload ontving. De verbinding van ADSL was beter dat de verbinding van glasvezel en Ziggo. Hier zijn de testen van google.com, 1.1.1.1 en 9.9.9.9