Skip to main content

Onlangs kreeg ik een berichtje van KPN dat ze het netwerk gingen verbeteren.

Maar sinds dien is mijn ping flink omhoog geschoten.

Vroeger had ik ongeveer 25ms op mijn WIFI, maar nu heb ik al gemiddeld 90ms als ik bekabeld direct aan het modem aansluit (via wifi alleen nog maar slechter)

 

Ik heb het modem al opnieuw gestart en de KPN optimalisatie via de website geprobeerd maar die optimalisatie kijk volgens mij alleen naar bandbreedte (die op zich voldoende goed is).

 

Wat zou ik verder nog kunnen doen om mijn ping te verbeteren?

@P i e t e r Wat irritant dat je last hebt van een hoge ping. 

Heb je een mogelijkheid de Ookla speedtest uit te voeren en hier een screenshot te plaatsen van het resultaat? 

Haal hierbij wel je ip adres weg. 

 


@Rutger_

Dit is een resultaat van de Ookla speed test.

Maar het probleem lijkt volgens mij niet zozeer de doorvoer snelheid, maar ik ervaar geregeld heftige lag spikes gecombineerd met package losses.

Dit heeft een zeer duidelijke impact op online gaming,

maar ook met werken vanuit huis merk ik vaak dat mijn vpn verbinding met mijn werk verlies.

Dit was voorheen nooit een probleem, maar sinds een paar weken heb ik hier toch wel met enige regelmaat last van.

 


Waar heb je 90ms gemeten? Doe dit soort testen ook alleen bekabeld, het klinkt als bufferbloat. Heb je op de achtergrond misschien iets dat upload trekt? Backup van Onedrive je mobiel etc, die 25mbit zit namelijk best snel vol.

Wanneer je upload ‘vol’ zit dan ga je bufferbloat krijgen wat resulteert in lag spikes, dit maakt niet uit of je op wifi zit of bekabeld.

Zelfde geldt ook voor je download, pakt iets even de volle download snelheid dan merk jij dat in je online potje gamen of videobellen.

Verhouding tussen je upload en download komt ook niet vaak voor, ik neem aan dat je op koper zit? Met 25mbit upload haal je vaak hogere download dan 55 op koper.


@P i e t e r De snelheden die je haalt horen inderdaad bij je abonnement. 

Je hebt een abonnement met 50 MB/s download en 5 Mb/s uploadsnelheid. 

Zijn de spikes er ook als er maar 1 apparaat bekabeld aangesloten zit aan de Experiabox?