Skip to main content

Hallo, ivm overstap van Ziggo naar KPN gigabit glasvezel komt volgende week de installatie monteur.

nu moet er van de meterkast tot de modem in de woonkamer een netwerkkabel (neem aan cat6) getrokken worden.

de gaten zijn al geboord en de afstand is zo’n 9 10 meter. Neemt de monteur het trekken van deze kabel door kruipruimte mee in de standaard installatie?

 

aan de ene kant wil ik ivm Gigabit van meterkast tot modem iig wel graag prof. Aansluiting aan de andere kant vind ik het wel zonde om meerwerk en materialen te betalen als ik zelf nog zo’n 20 meter cat6a s/ftp heb liggen die ik zo kan trekken ter voorbereiding.

 

enige is dat het flexibele (100% koper) aders zijn en ik nog geen WCD heb. Dus zou krimpen worden met shielded RJ45 stekkers. Dit kan wel en is mij eerder gelukt, (haalt 300Mbit mee op mijn huidige netwerk van switch naar switch dus alle 8 paren zullen het doen???)  maar zoals aangegeven dat eerste stukje wil ik eigenlijk geen omkijken meer naar krijgen ivm toch met niet fijne aansluiting.

en ik verwacht dat monteur standaard met cat6. Met stugge aders en een opbouw WCD zal werken, vergelijkbaar met abonnee aflever punt van Ziggo. Of verwacht ik dan al te veel?

 

 

Grote kans dat dat als meerwerk wordt gezien en de vraag is of een monteur die alleen is wel een kruipruimte in mag of zelfs wil.

Als ik wat zoek op het forum zijn ze het sowieso niet verplicht.


 

https://www.kpn.com/service/monteur/installatiemonteur.htm


Monteurs van kpn hebben alleen cat5e kabel op de bus. Kruipruimtewerk is niet standaard bij een basis oplevering, dit kan tegen meerkosten. Reken op een nieuwe afspraak nadat de monteur geweest is, omdat dit met 2 monteurs gedaan moet worden. Heeft te maken met dat kruipruimte werk risico's met zich meebrengt.


Vandaag zelf al de cat6a getrokken en stekkers gekrompen.  Kabeltester gaf alle aders en aarde op “ok” en met een testje met laptop en kabel op de Ziggo’s modem kwam snelheid op ruim 300 Mbit, dus lijkt mij prima…

 

heeft monteur weer wat minder te doen ;-)