Skip to main content

Hi KPN,

Ik denk erover om de internetsnelheid te verhogen. Hoe kom ik erachter welke internetsnelheid in mijn huidige abonnement zit, en of het dus mogelijk is deze te verhogen?

Ik heb nu Internet & TV van €65,98.

Hallo @wessa93 , als je 1 computer bekabeld aansluit op het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit en je doet een speedtest via www.kpn.com/speedtest, waar kom je dan op uit?

 


Hoi @JanD 87mb/s met een ping van 3ms. Gok dat mijn huidige abo dan een 100mb/s zal zijn.


Hallo @wessa93  en wat is je upload?

Zelf denk ik dat je een 50Mbit abonnement hebt, dan heb je netto meestal meer.

Zelf heb ik ook een 50Mbit abonnement maar haal in de praktijk 70Mbit netto.

Bij een 100Mbit abonnement zou je te weinig krijgen en heeft een hogere snelheid weinig  nut omdat je dat misschien niet gaat halen.

Kijk maar eens in MijnKPN wat je nu hebt en wat er mogelijk is.

 

 

 


Hoi @wessa93 als je nu 87Mbit/s meet lijkt het mij ook aannemelijk dat je een 100Mbit abonnement hebt. Voor een 50Mbit abonnement zou die snelheid wel erg royaal zijn :wink:
Maar als je die 100Mbit/s niet haalt, dan kan jouw lijn waarschijnlijk geen hogere snelheid aan.

Welke snelheid zie je als je hier https://tele2-fpi-info.fourstack.nl jouw postcode/huisnr invult?
Ik hoop dat die website het bij jou nog doet, de beschikbaarheid van deze website is onzeker.


Hallo @RBxx  en @wessa93 , die link fourstack doet het goed als je IPv6 (tijdelijk) uitschakelt.

 


Je ... kunt ook op de homepage van KPN net doen alsof je een nieuw abonnement af sluit. Als je het adres invult, dan krijg je te zien wat er leverbaar is. Bijvoorbeeld:

 


Ja dat was ook mijn volgende suggestie geweest :blush: , maar Fourstack geeft net wat meer detail.


Bedankt voor alle reacties.

Naar aanleiding van jullie tips heb ik de test ook even uitgevoerd. Volgens beide tools is de maximale download (en upload) snelheid 1gbit/s. Ik vermoed dan ook dat Jan gelijk heeft en dat ik momenteel nog op 50 Mbit/s zit.

 

Upload is trouwens 37Mbit/s

 

@JanD helaas is het niet mogelijk om de snelheid in Mijn KPN terug te zien. Ik vermoed dat dit komt doordat mijn huidge abo vrij oud is (afgesloten in Q1 2018). Hier heet het abonnement nog simpelweg ‘Internet en TV’. Ook op de factuur is dit helaas niet te herleiden.


Hoi @wessa93 , kan je de output van “fourstack” hier eens plaatsen? Zorg er wel voor dat jouw postcode/huisnr. weggepoetst is i.v.m. jouw privacy.

Als 1 Gbit down- en upload mogelijk is, betekent dat glasvezel beschikbaar is. Dan is een hogere snelheid dus zeker mogelijk, maar waarschijnlijk moet je dan wel overstappen op een ‘nieuw’ Hussel abonnement en ook nog fysiek overgezet worden op de glasvezel.
 


@wessa93 : zie deze link uit 2018. Als je daar iets naar beneden scrollt zie je dat het abonnement Internet en TV (zonder het woord Basis)  100/10 was sinds 1 juli 2018. 

Jij nam dit abonnement in 2018 dus jouw snelheid zou 100/10 moeten zijn.

Via glasvezel zou dat in de praktijk rond de 110/35 moeten zijn of ongeveer 95/35 (als je in de centrale op een oudere poort zat aangesloten).

Je kan nu nog steeds upgraden naar 200 of 500 Mbit via Mijn KPN zonder je abonnement aan te passen. 1 Gbit is dan niet mogelijk omdat je daarvoor wel een nieuw soort abonnement moet nemen (Hussel) inclusief een nieuw jaarcontract.


Je kan nu nog steeds upgraden naar 200 of 500 Mbit via Mijn KPN zonder je abonnement aan te passen. 

Let wel op de prijs. Als voorbeeld bij mij:

Verhogen van 50 naar 200 mbit kost dus (bijna) 9 euro. Bij Hussel zit er tussen het 50 mbit en het 200 mbit abonnement €7,50. (ietsje meer ivm inflatiecorrectie)

Misschien is je abonnement omzetten naar Hussel goedkoper.


@wessa93 : zie deze link uit 2018. Als je daar iets naar beneden scrollt zie je dat het abonnement Internet en TV (zonder het woord Basis)  100/10 was sinds 1 juli 2018. 

Jij nam dit abonnement in 2018 dus jouw snelheid zou 100/10 moeten zijn.

Via glasvezel zou dat in de praktijk rond de 110/35 moeten zijn of ongeveer 95/35 (als je in de centrale op een oudere poort zat aangesloten).

Je kan nu nog steeds upgraden naar 200 of 500 Mbit via Mijn KPN zonder je abonnement aan te passen. 1 Gbit is dan niet mogelijk omdat je daarvoor wel een nieuw soort abonnement moet nemen (Hussel) inclusief een nieuw jaarcontract.

Nieuw jaarcontract hoeft nog niet eens met een hussel abonnement. Wat je het beste kunt doen @wessa93 is even een telefoontje wagen naar 0800-0402. Mijn collega kan je dan alle ins en outs vertellen hierover. Of mocht je bij een winkel van ons in de buurt zijn, stap gerust even binnen voor meer informatie. Er is op je adres in ieder geval glasvezel leverbaar met snelheden tot 1 Gbp/s


Dank voor alle informatie.

 

Laatste vraag: ik neig ernaar om mijn snelheid te verhogen naar 1 GBP/s. Is het dan ook realistisch om dit soort snelheden te halen met de standaard router van KPN?

 


Laatste vraag: ik neig ernaar om mijn snelheid te verhogen naar 1 GBP/s. Is het dan ook realistisch om dit soort snelheden te halen met de standaard router van KPN?

Ja. Niet helemaal, maar ruim 900 mbit zou je wel moeten halen. Dat je niet helemaal volledig 1000 mbit haalt ligt aan de rest van het KPN netwerk. Niet specifiek aan de router.


Hoi allemaal,

Begin deze middag zijn er wat onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd om mijn abonnement over te zetten naar 1gbit/s. Vervolgens heb ik een mail ontvangen dat alles nu correct zou moeten werken.

 

Echter, wanneer ik een speedtest uitvoer, dan kom ik maar minimaal hoger met mijn dan voorheen. Ik heb nu een download snelheid 69,5mbs en upload 58.2mbs


@wessa93 Eerst de Experiabox uitzetten (met de schakelaar achterop of de stekker eruit) en dan de stekker van het glasvezelkastje eruit halen. Na 30 seconden stekker van het glasvezelkastje weer in het stopcontact en wachten tot alle lampjes branden, op 1 na.

Dan de Experiabox weer aan zetten (dan gaat dat ene lampje op je glasvezelkastje ook branden. En even wachten tot de Experiabox helemaal klaar is.

 


Dank voor je reactie Ward. Ik heb zojuist je tip geprobeerd. Helaas kom ik nu nog steeds maar op een download snelheid 92,4mbs en upload 72.6mbs


Kan het wellicht zijn dat je de snelheid via wifi hebt gemeten? Via wifi 1Gbp/s halen gaat je niet lukken natuurlijk. En als je het wel bekabeld hebt gemeten, heb je wellicht er nog een ander apparaat tussen zitten zoals bijvoorbeeld een switch?
Ik heb het port profiel hier in systemen uitgelezen en tot en met het modem staat de 1Gbp/s snelheid op jouw abonnement.

 


Hoi Nico,

De test is gedaan via de kabel. Het klopt inderdaad wel dat hier een switch tussen zit. Deze heb ik helaas ook nodig om de rest in huis aan te sluiten. Zijn er switches waarmee ik wel richting de 1gbp/s kan gaan?


Welke switch heb je er dan tussen zitten? Ik vermoed dat dat niet eentje van ons is. 


Inmiddels een Switch van Netgear (ProSAFE GS105) ertussen zitten.

ik kom nu op een download snelheid 862.1mbs en upload 119.3mbs. Valt er nog wat aan de uploadsnelheid te doen?


Is deze snelheid gemeten achter de switch? Als je de snelheid direct op het modem meet, wat haal je dan?