Skip to main content

Goedenavond,

 

Vandaag zag ik dat de aanvraag van pair bonding weer mogelijk is. De aanvraag is uitgevoerd via de chat. Nu hebben we een mail gehad dat er op 15 april een monteur gaat komen welk ongeveer 1 uur bezig is.

Kan KPN via het forum helpen? Wij hebben allang de pair bonding aansluiting. KPN hoeft dus alleen het poortje te openen en de snelheid te activeren. Daarna werkt alles al. Twee jaar geleden heeft KPN medewerker @Erwin_ van dit forum regelmatig geholpen toen we 200/20 net kregen en we problemen hadden. Hij kan dus bevestigen dat de aansluiting in huis gereed is.

Het is dus nutteloos in ons geval om te wachten tot 15 april terwijl dit slechts 1 seconden werk is. We gebruiken tevens een eigen Fritz!Box dus wachten op de experiabox hoeft ook niet.

 

Hopelijk kunnen jullie helpen ;)

Als u 2 jaar geleden al pairbounding had, waarom moet het dan nu opnieuw geactiveerd worden dan? Bent u in de tussentijd bij een andere provider geweest? In dat geval kan het 2de poortje die u 2 jaar geleden had nu in gebruik zijn voor een ander adres en moet de monteur misschien een ander vrij poortje opzoeken...


We zijn inderdaad in de tussentijd klant geweest van Ziggo en sinds januari 2021 weer van KPN. We wilde toen ook al pair bonding, alleen dat was niet mogelijk ivm corona maatregelen vanuit KPN.

Nu kan dat dus alsnog, maar wil KPN een monteur aansturen zodat hij de aansluiting in huis gereed kan maken. Alleen is die aansluiting allang gereed van twee jaar geleden.

 

Het is dus letterlijk activeren in de wijkkast en systeem en het werkt. Eventueel kan ik daarna de modem herstarten.

 

We kunnen hier fysiek contact besparen als corona maatregel. Dus dat moet dan toch ook mogelijk zijn?


Je kunt dit gewoon overleggen met de monteur die op die datum komt. Hij zal ook wel weten dat het gewoon simpel een kruisdraad erbij doggen of schroeven is in de kabelverdeler. Alleen zou hij dit wel moeten controleren in huis. Er zijn wat nieuwe regels i.v.m. pairbonding.


We zijn inderdaad in de tussentijd klant geweest van Ziggo en sinds januari 2021 weer van KPN. We wilde toen ook al pair bonding, alleen dat was niet mogelijk ivm corona maatregelen vanuit KPN.

Nu kan dat dus alsnog, maar wil KPN een monteur aansturen zodat hij de aansluiting in huis gereed kan maken. Alleen is die aansluiting allang gereed van twee jaar geleden.

Bij u in huis zit het nog wel aangesloten, maar bij de centrale is het mogelijk los gemaakt. Dat zal gecontroleerd moeten worden.

En dat u een fritzbox heeft maakt het nog iets lastiger. Bij een Experiabox kan KPN vanaf afstand inloggen en zo de verbinding controleren. Bij een fritzbox niet.


.


Bij u in huis zit het nog wel aangesloten, maar bij de centrale is het mogelijk los gemaakt. Dat zal gecontroleerd moeten worden.

En dat u een fritzbox heeft maakt het nog iets lastiger. Bij een Experiabox kan KPN vanaf afstand inloggen en zo de verbinding controleren. Bij een fritzbox niet.

Een monteur kan niet vanaf een afstand inloggen op het modem dit kan alleen CS.


Bij u in huis zit het nog wel aangesloten, maar bij de centrale is het mogelijk los gemaakt. Dat zal gecontroleerd moeten worden.

En dat u een fritzbox heeft maakt het nog iets lastiger. Bij een Experiabox kan KPN vanaf afstand inloggen en zo de verbinding controleren. Bij een fritzbox niet.

Een monteur kan niet vanaf een afstand inloggen op het modem dit kan alleen CS.

Bij een fritzbox kan helemaal niemand vanaf afstand inloggen. Als het goed is. Een monteur kan bij u thuis zijn laptop op de fritzbox aansluiten en dan inloggen op de webinterface van de fritzbox.


Dat snap ik inderdaad :grinning:  toch ben ik benieuwd of KPN iets voor elkaar kan krijgen zodat die monteur richting huis niet nodig is. De kast is uiteraard prima :joy:


Ik wil niet echt het draadje van iemand pikken, maar waar kan je zien of aanvragen voor hogere snelheid? Nu zit ik noodgedwongen (nou ja...) bij Ziggo.


Hi King, welkom hier. 

Als er een monteur wordt aangestuurd wordt dit niet zomaar gedaan, dan is er toch een aanpassing geweest in de tijd dat jij bij Ziggo zat. Ik vermoed zelf ook net als Nick dat er in de centrale zaken zijn veranderd. 

Om concreet antwoord te geven op je vraag: Nee, ik kan helaas vanaf hier niet regelen dat dit eerder kan. Anders had ik dit uiteraard graag voor je gedaan.


@Alex_P,

 

Ik heb eerder begrepen dat jullie bij KPN niet kunnen zien of iemand al pair bonding in huis heeft. Daarom regelen jullie een monteur. Zoals gezegd is er in huis al pair bonding als mogelijkheid. Het zal dus alleen de wijkcentrale zijn waar dat mogelijk niet het geval is. Daarbij speelt nog dat we een V12 modem hebben omdat pair bonding toen niet kon ivm corona. Ook dat zal een trigger voor het systeem zijn dat er geen pair bonding aansluiting is omdat de V12 dat niet kan.

Kun je toevallig niet intern navraag doen bij de netwerk afdeling of hun niet eerst langs de kast kunnen gaan? Of wellicht kunnen hun wel zien of het niet specifiek een poortje openen is? In ons geval kunnen we immers fysiek contact vermijden met KPN. Daarbij zouden we vrij moeten regelen terwijl de monteur binnen 1 seconden weer weg is.

Ik ben zelf IT'er en weet dus hoe ik kan zien of pair bonding actief is en wat de snelheid is.

 

@AndreasZ,

 

Je kan de postcode check op de KPN website raadplegen. Daar zie je dan de maximale mogelijkheid.


We kunnen in de meet tools zien of er een PB is aangelegd in huis. Ja de ISRA is al voorzien van een Y-Kabel die naar het modem gaat en zit op DA 1 en DA 2.

Aangezien door corona maatregelen eerder PB niet meer mogelijk was. Kan het zijn dat DA 2 eraf is gehaald (Dit halveert de snelheid.) 

 

We mogen echter geen meetingen uitvoeren i.v.m. gegevens doorgeven naar de monteur via dit forum. Alleen moderators kunnen hier wellicht iets aan doen om te kijken of er PB lijn is aangesloten.

 

Dus de aangewezen monteur die op uw adres verschijnt moet echter wel constateren of de modem zowel lijn 1 en 2 ziet. Na werkzaamheden aan de kabelverdeler of centrale.


@Pauwerful,

 

Dank voor de informatie 🙂 ik hoop dat @Alex_P dit kan bekijken of kan laten bekijken? Aan mijn kant zit er al sinds de aansluiting begin februari 2021 een Y kabel in het ISRA punt en de aansluiting in de modem. Dus als iemand al iets zou doen vanuit de centrale, zou de Fritz!Box (zelf gekocht en aangesloten) dit gelijk moeten opmerken.

Daarbij vraag ik mij inderdaad af, of de monteur welk ons heeft aangesloten in de kast (is hier niet geweest! alles zelf aangesloten) iets heeft achtergelaten over de tweede lijn. Wellicht heeft hij/zij hem juist aangesloten en een poortnummer genoteerd zodat het vanaf afstand aangezet kan worden.

 

In de fysieke mail wordt overigens duidelijk gesproken dat er iets aan huis gewijzigd moet worden. Nergens staat iets over de wijkcentrale. Ik denk dan ook, dat het systeem denkt dat het nog een oud ISRA is. Maar dat is dus niet het geval.


Er hangen fysieke kruisdraden in een kabelverdeler of centrale. Dit wordt niet zomaar vanaf afstand uitgezet. Nee, de kabel wordt echt van de positie van de klantzijde afgenomen en van de dienstzijde.
Wat hier nu moet gebeuren is dat de monteur constateert of in huis allebei de lijnen up zijn. Is dat zo dan kan monteur gewoon weer naar zijn volgende adres. Is dat niet zo zou in kabelverdeler of centrale de kruisdraad opnieuw op de poort moeten solderen/schroeven/doggen.


@Pauwerful,

 

Duidelijk verhaal 🙂 de monteur komt voorlopig op 15 april. Rond welke tijd verwacht jij dat KPN naar de wijkcentrale gaat? Of gaat deze monteur dat ook dan pas doen?

 

Op moment van schrijven is er 1 lijn actief. Dat klopt ook, want tijdens aansluiten (begin feb) mocht en kon pair bonding niet worden geactiveerd. Die tweede lijn zal dus nergens in zitten? Of hij zit wel ergens in vast en staat die poort uit?


Nogmaals het is iets fysiek. Er moet dus daadwerkelijk een draad getrokken worden van poort naar poort.

Als het goed is de tijd met je afgesproken de tijdvakken bestaan uit 
 

08:00 tot 10:00
10:00 tot 12:00
13:00 tot 15:00
15:00 tot 17:00

Met het afgesproken tijdvak kun je de monteur verwachtten.
 

Het ziet er ongeveer zo uit: 

 


Duidelijk plaatje! :grinning: dat is dus zo geregeld. Kabel trekken, zijn beide lijnen up? volgende klant.

Aan onze zeiden is alles al geregeld. Alleen die centrale dus waarschijnlijk nog.


@Alex_P,

 

Wil jij toch eens navraag doen intern? Of ze niet alleen naar de kast kunnen? Alles tegen corona :)


Hi King. Ik kan hier helaas weinig mee, dit proces wordt zo bewust gedaan zodat we zeker weten dat alles ook bij jou werkt. Daarom komt de monteur langs. Het ligt ook iets ingewikkelder, hoewel de naam KPN zowel bij ons als bij KPN Netwerk NL in de naam voorkomt zijn dit 2 losse onderdelen. Als provider KPN hebben wij zo goed als geen inzage in de gegevens van KPN Netwerk NL, dit is een systeem dat alles regelt voor alle providers die via de KPN lijnen wholesale diensten inkopen. Hier zitten dus wat privacyoverwegingen aan vast en ook wetgeving. 

Met andere woorden: laat die monteur op die datum langskomen, ook al is hij zo weer vertrokken. Dan weten we zeker dat alles daarna goed gaat werken.


@Alex_P,

 

Dan laten we het verder zo staan 🙂 ik neem aan dat het V10 modem ongeveer 1 week eerder arriveert dan de monteur? We gaan de V10 niet gebruiken omdat onze Fritz!Box het kan. Maar dan weet ik wanneer hij ongeveer arriveert.

Wat betreft de wijkkast. Gaat de monteur dat zelf doen op 15 april? Of kan het zijn dat dat ook al deze week gaat gebeuren ruim voor de monteur bij ons arriveert?

 

Als ik het goed begrijp, krijgen wij dus een "echte" KPN provider monteur? En krijgt de wijkkast een KPN Netwerk NL monteur? 


Daar ga ik vanuit! En anders is het niet erg, de monteur heeft altijd een KPN modem bij zich om het te testen. Dan kun je daarna verder met de Fritzbox. 

@Alex_P,

Als ik het goed begrijp, krijgen wij dus een "echte" KPN provider monteur? En krijgt de wijkkast een KPN Netwerk NL monteur? 

Nee, dat is dezelfde monteur, KPN monteurs hebben toegang tot de (wijk)kasten. 


Duidelijk @Alex_P :grinning:

 

Nog een laatste vraag, ik zag in de link welk je kan aanklikken om bij de monteursafspraak te komen dat het loopt tot april 2022? ik neem aan, dat dat een foutje is? want de snelheid aanpassing triggert toch geen nieuw contract? (oftewel, maandelijks aanpasbaar)


Natuurlijk. Een jaarcontract krijg je alleen als je gebruik hebt gemaakt van een aanbieding. Bijvoorbeeld een overstap naar Hussel vanuit een erg oud pakket met een aantal maanden korting. 

Komt dit bekend voor?


Geen van alle is voor ons van toepassing. Dus dan zou die niet moeten veranderen. De info in de link uit de mail klopt dan niet :(

 


Hmm, ik zie op de bevestiging van 1 april (geen grap) toch een actiekorting van 6 maanden € 12,50 per maand. Dat is zo te lezen niet bewust gedaan?