Skip to main content

Goeiemorgen,

Al een tijdje heb ik last van vlagen van hoge (home) latency bij het spelen van World of Warcraft. Nu komt shadowlands eraan en wil ik toch wel zonder een freeze te krijgen world of warcraft spelen. Ik heb even gezocht naar soortgelijke forum posts, echter vindt ik het niet netjes om andermans topic te kapen. Dus bij deze even zelf de vraag stelling.

Configuratie:

  1. PC koppelt met kabel naar TP link mesh systeem satelliet
  2. TP link mesh systeem heeft met wifi connectie naar TP link satelliet naast de expiriabox
  3. TP link start satelliet heeft connectie met kabel met experiabox v10

Aanpassingen:

  1. Switch er tussen uit gehaald uit configuratie
  2. Kabel vervangen van pc naar tp link
  3. Interface wow reset
  4. Reset router
  5. Updaten network en videokaart drivers
  6. Herstarten router
  7. Connectie doorgemeten via KPN online; waren geen issues.

Opvallend:

  • Mijn vrouw heeft rechtstreeks wifi contact met de router. Heeft geen last tijdens spelen van world of warcraft.
  • World of warcraft beindigen via task beheer, opnieuw opstarten en inloggen en vervolgens werkt het weer voor een aantal minuten. Het is alsof de verbinding gewoonweg instabiel is na een tijdje, alsof die vol loopt?
  • Snelle conclusie = tp link is oorzaak, echter metingen ondersteunen dat volgens mij niet.
  • Normaal internet werkt daarnaast bij mij gewoon normaal en goed, ook tijdens de freeze.
  • Bevestiging: blizzard geeft aan dat het aan ISP ligt (ook snelle conclusie en snap ook niet geheel waarom)

 

Ik ben op 26-09 gestart met WINMTR metingen. Hieronder is de eerste meting te zien:

 

Figuur 1 meting naar 157 op 26-9 was tijdens de freeze

Vervolgens gestart met een ticket opstarten richting Blizzard. Resultaten uit de ticket:

  1. Home latency is gekoppeld aan de chat server en world is waar je speler speelt. In feite zal dit alleen impact moeten hebben op chat respons. Dit heeft het niet, want ik heb freezes, spell lag etc. Volledige game bevriest.
  2. Focus was eerst op die 139, echter fora op kpn hebben aangegeven dat deze niet altijd op ping requests reageren, dus dit zou niet erg mogen zijn
  3. Conclusie nieuwe win MTR (zie onder) nog steeds veel packetloss bij de ISP, echter overall ping is ok (klopt ook gister 30-09 geen last gehad). Het is goed voor korte sessies, echter des te langer het duurt des te dichter bij ik bij de freeze kom.
  4. Advies blizzard: laat ISP bovenstaande MTR zien en vraag ze wat er aan de hand is.

Nu op een punt gekomen dat ik punt 3 en 4 als conclusie van blizzard krijg. Wat ik begreep uit vorige forum posts:

  • is dat de % kolom in feite alleen vervelend is als deze opbouwt tot het einde.
  • bij kolom wrst kan je wel een instabiliteit met de verbinding identificeren.
  • Kijkende naar de winmtr metingen van gister , lijkt de instabiliteit dan voornamelijk geïdentificeerd te worden bij hop: ae1-br02-eqam1.as57976.net. (WRST: 3523 & 2284)

Nu de hulpvraag aan KPN. Zouden jullie mij bij deze problematiek kunnen helpen? 

 

Hoi @Salvidar . Welkom op het forum.

Dank voor je uitgebreide voorwerk. Ik lees dat je vrouw 'gewoon’ via wifi op de experiabox is ingelogd en geen latency issues heeft? Ik wil me er niet makkelijk vanaf maken maar het is vanaf ons gezien vrij eenvoudig: Als we aanwijzingen krijgen dat er in het KPN domein iets mis gaat kan ik nader onderzoek doen. Maar als ik je verhaal goed begrijp heeft je vrouw via de experiabox geen problemen. Dan is de routering blijkbaar niet het issue. 

Wellicht hebben @wjb  of @Nick83  nog nuttige tips.

Mocht ik verkeerd gelezen hebben, en zit het toch anders, wil ik dat ook graag weten. 

(mag ik vragen wat er gebeurt als jij ook rechtstreeks via wifi contact maakt? of nog beter: via een kabel? )

Heb je ook een WinMTR plot van de verbinding van jouw vrouw?


Goeiemiddag Erwin, bedankt voor het antwoord. 

Ik zal vanavond even een winmtr meting vanaf haar pc doen en posten.

Met betrekking tot je andere vraag. Voor het testen met WiFi zal ik een wifikaartje moeten aanschaffen.

Voor de kabeltest zal ik dan een kabel moeten trekken, dit is naar zolder wel even een uitdaging gezien die er nog niet ligt. Vandaar het mesh systeem.

Beide zijn wel te overkomen door een wifi kaart of een monteur om hulp te vragen, echter werd ik getriggerd door blizzard om deze gegevens te delen met kpn en was ik uiteraard benieuwd waar die worst stabiliteit in hop 6 van invloed is.

 


Als je vrouw geen klachten heeft denk ik dat dat wifi kaartje een goede investering is, Daniel.  Het is dan wel de vraag of je op zolder voldoende bereik hebt, natuurlijk. 


Goeieavond,

Zoals gezegd bij deze nog even de metingen van mijn vrouw haar pc;

ook wederom dat.net adres waar een hoge mate van instabliteit zit, echter geen problemen.

 


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.


Goeiemorgen Erwin,

Dank je wel voor je bericht. Problematiek is nog aanwezig.

Ik heb nog contact gehad met blizzard en die wijst qua analyse naar de isp. Dat is jammer, maar niet anders. Ik kan zelf die wrst bij hop 5 niet verklaren. Ik hoop dat iemand op het forum nog een idee heeft.

Kijkende naar de situatie, zal ik gaan kijken naar een wifi kaart voor mijn pc dan wel een manier om toch het mesh echter systeem te laten werken.

Verder heb ik ook gezien dat de kabel naar de router vanuit het punt waar de kabel binnenkomt eigenlijk wel opnieuw geknipt mag worden, er steken draadjes uit het stekkertje. Advies om een monteur te bellen hiervoor om te laten faxen?

 

 


Heb je een foto van de situatie, @Salvidar ?


Goeieavond Erwin,

Jazeker. Bij deze. Ik hoop dat het goed te zien is.

admin: verwijderd ivm privacy


Ik heb de foto gezien, @Salvidar . Het is geen Y kabeltje toch? Die vertakt in twee andere kabeltjes? Als het een normaal telefoonkabeltje is zou ik daar bij de hobbyzaak een nieuwe voor kopen. Dat kost hooguit een paar euro. Die wil ik je met liefde vergoeden.


Goeieavond Erwin, is geen y splitsing, gewoon enkel kabeltje vanaf binnenkomend kpn punt naar experia box. Gezien er wel 2 koperdraadjes van de 4 de connectie lijken te maken, wist ik niet of dat een probleem zou zijn. Ik zal die even dan zelf knippen

Verder even gezocht en op tp link site voor de demo expliciet de experiabox teruggevonden. Deco blijkt in accesspoint modus te moeten staan. Dus dat aangezet. Verder wifi adapter gekocht, die zit er in.

Tot nu toe nog geen latency disconnects.

Ik vraag me nog wel af waar die wrst bij hop 5 vandaan komt, die is aardig hoog en ligt buiten mijn invloedsfeer. Ook omdat blizzard daar zo op wees om met de isp contact op te nemen. Diegene die start met ae1.

Mocht je me nog met die laatste kunnen helpen, zal dat erg mooi zijn. In elk geval bedankt voor de hulp tot nu toe, denk dat met de aanpassingen het issue voor een groot gedeelte weg is