Skip to main content

Met speedtest van KPN meet ik een te lage download snelheid. Gemiddeld is dit 71 Mbps. De upload snelheid is nagenoeg 100 % namelijk 93 Mbps.

Ik zit op glasvezel en bekabeld via een switch op de experiabox.

Meet een keer met een bekabelde pc of laptop direct op het modem met de app van Ookla.  Dit is de betrouwbaarste.


Hallo @BaasjeHiske 
Om alle andere zaken uit te sluiten, wat meet je als je rechtstreeks met een kabel op de experiabox bent aangesloten?


Hoi @BaasjeHiske, welkom op ons forum! Er zijn een aantal factoren die hier invloed op kunnen hebben. Heb je het al geprobeerd zoals Joep en Ruud hierboven noemen?


Dag beste forumleden,

Zojuist enige metingen gedaan tussen 12:00 en 12:30 uur. Wederom met de snelheidsmeter van KPN.

Eerst 3 metingen bekabeld via een switch naar de experiabox. De resultaten van de download was 67.7, 69 en 61.5 Mbps. Upload 86, 86.7 en 90,8 Mbps.

De volgende 3 metingen gedaan met de kabel rechtstreeks op de experiabox. De resultaten van de download was 71.2, 72.4 en 71.3 Mbps. Upload 93.2, 94.1 en 94.2 Mbps.

Ietjes beter dan met switch er tussen maar nog steeds verschil tussen download en upload.

Als laatste 2 metingen bekabeld via de switch naar de experiabox. De resultaten van de download was 68.1 en 72.4 Mbps. Upload 94.1 en 94 Mbps.

Mogelijk heeft de switch enige invloed maar niet meer dan dat. De snelheid waar ik een abonnement op heb 100/100 haal ik bij lange na niet. De experiabox is door het programma van de KPN optimaal ingesteld. Graag advies.

Cor


Alle andere apparaten zijn afgekoppeld tijdens de test?


Beste forumleden,

Zojuist op advies van Joep1965 (dank) een speedtest gedaan met de app Ookla.

3 metingen gedaan bekabeld via mijn switch naar de experiabox. De resultaten van de download was 93.19, 94.09 en 92.86 Mbps. Upload 89.24, 89.58 en 87.59 Mbps.

Een opmerkelijk verschil in meetresultaten van beide Apps. Als de laatste metingen via Ookla juist zijn ben ik tevreden. Maar hoe is het verschil te verklaren tussen beide apps?


Alle andere apparaten zijn afgekoppeld tijdens de test?

Wifi werkte nog en het TV-kastje.


Een opmerkelijk verschil in meetresultaten van beide Apps. Als de laatste metingen via Ookla juist zijn ben ik tevreden. Maar hoe is het verschil te verklaren tussen beide apps?

De Ookla app is gericht op één doel: het meten van de snelheid. De speedtest op de KPN website draait in een webbrowser, waarbij “overhead” op de achtergrond een rol kan spelen.


N.a.v. het antwoord van RBxx vraag ik mij af waarom KPN de Ookla app niet standaard gebruikt. Het geeft een beter meetresultaat en dus minder klachten. Of zie ik iets over het hoofd?