Skip to main content
Beantwoord

Ik haal de 1Gb/s uit mijn abonnement niet

  • 13 maart 2025
  • 9 reacties
  • 139 keer bekeken

BdR
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 18 reacties

 

Sinds een update op mijn modem (V12 Box), maar mogelijk ook al daar voor heb ik problemen met mijn internet snelheid. 

 

Ik heb en betaal voor een 1GB up- an download verbinding.  Dat heeft voor de update zeker gefunctioneerd. Bij laatste metingen kom ik echter maar rond de 500Mb download en ruim 900Mb upload. Dat laatste lijkt me redelijk ok, dat eerste niet. Ook de Wifi is slechter geworden. 

 

Ik heb contact gehad met de servicedesk. Zij hebben alles bekeken en gereset, maar kunnen verder niets geks vinden. Ze kunnen tegen betaling een monteur langs sturen. 

 

Is het niet van de gekke dat ze een dienst leveren die niet goed functioneert en dat voor een langskomende monteur betaald moet worden? 

 

 

Beste antwoord door Sanne van KPN

Check. Heb je ook een andere PC of laptop die bekabeld aangesloten kan worden? Je gaf aan dat dit sinds de update speelt, maar gezien je in browsers al verschil merk qua snelheid ben ik ook benieuwd hoe het met een andere PC of laptop gaat.

Als ook dat het niet is, dan kan ik ook alleen maar een monteur adviseren. 

Marlon92 schreef:

Als de monteur ook 500 mbit meet, dan is die gratis en word het probleem opgelost.

Dit is namelijk van toepassing. Dan ligt de fout namelijk bij ons en wordt het gratis opgelost. Ik snap dat je het risico van kosten niet wilt, maar het lijkt me in dit geval wel goed om iemand op locatie dit na te laten kijken. 
Hopelijk is de oplossing dan snel gevonden!

Bekijk origineel

9 reacties

  • 3812 reacties
  • 13 maart 2025

Als de monteur ook 500 mbit meet, dan is die gratis en word het probleem opgelost. Als de monteur wel +900 mbit meet, dan is het je eigen probleem. De monteur gaat weer en jij krijgt de factuur. 

Daarom zeggen KPN medewerkers door de telefoon standaard dat de monteur geld kost. Dit is om te voorkomen dat er verkeerde verwachtingen gewekt worden. Zo kan het alleen maar meevallen. 


Forum|alt.badge.img+7
  • Topper
  • 1031 reacties
  • 13 maart 2025

En waarom zou het (bij voorbaat) ‘gratis’ moeten zijn? De service-desk heeft juist gehandeld. Dit zijn namelijk de voorwaarden waarmee je als klant zelf mee akkoord bent gegaan. 


JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+17
  • Superuser
  • 8681 reacties
  • 13 maart 2025

Beste ​@BdR zie onderstaande link voor een mogelijke oplossing:

Succes


Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7679 reacties
  • 14 maart 2025

Hi ​@BdR! Goed dat je je vraag hier stelt en fijn dat je al wat reacties hebt gekregen. 🙂

Mocht het nog niet gelukt zijn, dan ben ik ook benieuwd of je deze tips al geprobeerd hebt: 

JanD schreef:

Beste ​@BdR zie onderstaande link voor een mogelijke oplossing:


Zo ja, wil je dan laten weten hoe je het precies getest hebt, wat er uit de verschillende bekabelde snelheidsmetingen kwam en wat je verdere bevindingen zijn? Dan kunnen we dit verder uitzoeken!


BdR
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 15 maart 2025

Alle procedures uitgevoerd. Ook met andere vaste kabels.  Ongewijzigd resultaat. Toen bij de Wan instelling de Link snelheid gewijzigd van Auto naar 1 Gb. Dat geeft verbetering van 500Mb naar 600Mb download. Upload ongewijzigd op ruim 900 Mb. 

 Ook verschillende browsers uitgeprobeerd (Edge, Firefox, Chrome, Avast), allemaal met het zelfde resultaat. 


Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7679 reacties
  • 16 maart 2025

Check. Je gaf aan dat ook de wifi slechter is, dus ik neem aan dat je PC bekabeld aangesloten is. Dat klopt? Zit er nog andere apparatuur tussen zoals een switch of een wifiversterker? Of loopt er een internetkabel rechtstreeks van je modem naar je PC? 

De servicedesk had alles gereset gaf je aan dus ik neem aan dat het modem ook al een reset heeft gehad, is het glasvezelpunt ook al eens twee minuten stroomloos geweest? 


BdR
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 18 reacties
  • 17 maart 2025

De desktop is idd bekabeld, rechtstreeks vanaf het modem naar de PC, aangesloten. Met en zonder wifiversterker maakt niet uit. Alles al gereset en zonder stroom gezet.  

 

Firefox is overwegend wel wat sneller dan andere browsers. Download haal ik bij lange na niet de snelheid van upload.


Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7679 reacties
  • Antwoord
  • 20 maart 2025

Check. Heb je ook een andere PC of laptop die bekabeld aangesloten kan worden? Je gaf aan dat dit sinds de update speelt, maar gezien je in browsers al verschil merk qua snelheid ben ik ook benieuwd hoe het met een andere PC of laptop gaat.

Als ook dat het niet is, dan kan ik ook alleen maar een monteur adviseren. 

Marlon92 schreef:

Als de monteur ook 500 mbit meet, dan is die gratis en word het probleem opgelost.

Dit is namelijk van toepassing. Dan ligt de fout namelijk bij ons en wordt het gratis opgelost. Ik snap dat je het risico van kosten niet wilt, maar het lijkt me in dit geval wel goed om iemand op locatie dit na te laten kijken. 
Hopelijk is de oplossing dan snel gevonden!


PeterG
Superuser
  • 61758 reacties
  • 20 maart 2025

Doe je de speedtest via de browser? Via Firefox? 

met http://kpn.com/speedtest dus.

Gebruik dan eens een andere browser. Bijvoorbeeld Edge (voor Windows). Of Google Chrome.

Of download direct de Ookla speedtest voor Windows.

https://www.speedtest.net/nl/apps/windows

Heb je Apple… daar zal ie ook wel voor beschikbaar zijn.


Reageer