Skip to main content

Ik heb nu 2 weken glasvezel 1 gb up/down maar die snelheid haal ik bij lange niet en de verbinding is heel onstabiel. Ik kan de snelheid niet via de kabel en laptop meten simpelweg omdat ik niet de geschikte netwerkkaart heb. Ik heb nu al diverse metingen over WiFi gedaan maar ben nog nooit ook maar in de buurt gekomen van die snelheid. Ik weet dat de snelheid met WiFi minder is maar ik heb het over snelheden van 113 down en 117 up of 365 down en 332 up. Het hoogste wat ik in die 14 dagen heb gehaald was vandaag 723,4 down en 664 up. En een half uur later haal je nog niet meer de helft. Dus er klopt iets niet. Ik ga er toch vanuit dat de verbinding constant moet blijven en dat ik toch zeker tussen de 800/850 down/up moet halen over WiFi. Maar nu is het om het half uur anders. Ik heb in die 14 dagen tijd ook al 3 storingen gehad maar daar zal het nu niet aan liggen. Ik heb de stroom van het glasvezel kastje gehaald en daarna het modem. 2 minuten gewacht en toen het glasvezel kastje opnieuw opgestart en nadat het klaar was het modem weer opgestart. Maar het helpt niets. Ik heb eerst een koper verbinding gehad van 100 down/up en daar haalde ik zelfs met WiFi nog die snelheid en soms nog meer. En met dezelfde apparaten wat ik nu ook nog op het modem aangesloten heb. Ik heb ook diverse speedtest geprobeerd en uiteraard ook die van kpn voor glasvezel maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Ik betaal nu voor iets wat ik niet heb. Misschien kunt u dat op afstand doormeten maar ik weet zeker dat er iets niet klopt en ik hoop dat het opgelost wordt. Mvg. Huub

Dit soort snelheden zijn alleen interessant met een bekabelde pc of laptop.  Met wifi haal je deze snelheid zelden. Zeker in een druk bevolkt gebied. Welk modem heb je en gebruik je wifi versterkers?


Het hoeft ook niet 1 gb up en down over WiFi te zijn maar zoals ik al geschreven had moet 800/850 makkelijk via WiFi haalbaar zijn. Maar deze verbinding is niet stabiel. En glasvezel zou juist stabieler en sneller moeten zijn dan bv. Een adsl verbinding. En wat die WiFi versterkers betreft heb ik gisteren nog 2 stuks superwifi 2 punten aangesloten omdat ik boven een slechte WiFi verbinding had. Maar die zorgen alleen maar voor een betere WiFi verbinding en kan de verbinding dan ook niet sneller maken dan wat er aan snelheid binnen komt. 


Heb je de wifi versterkers dan wel allemaal bekabeld aan het modem?


Hallo @Huub56 

Het hoeft ook niet 1 gb up en down over WiFi te zijn maar zoals ik al geschreven had moet 800/850 makkelijk via WiFi haalbaar zijn

Dat haal je alléén als je over Wifi6 (AX) beschikt en er maar 1 gebruiker op dat moment actief is, anders kun je die snelheid niet halen.

Bekabeld met 1 pc rechtstreeks op het modem moet je tussen de 900-940Mbit/s up/down kunnen  halen.

 


Ja ik wacht wel af wat de kpn daar verder mee gaat doen. Ik blijf erbij dat de verbinding niet klopt en dat moeten ze dan maar uitzoeken. Bedankt voor je reacties. 


Maar heb je appartuur die geschikt is voor wifi 6? Dat is er nog maar heel beperkt.


Ja dat heb ik. Mijn telefoon is geschikt voor WiFi 6 mijn modem heeft WiFi 6 en mijn WiFi versterkers zijn ook geschikt voor WiFi 6. 
Dus dat is allemaal in orde. De kpn moet het maar verder uitzoeken.  Bedankt voor je reacties. Grt. 


Hallo @Huub56 als je telefoon geschikt is voor Wifi6 (AX) moet hij fluitend 700/700Mb/s thuis kunnen halen mits verder geen actieve apparaten op internet.

Met mijn Chromebook haal ik fluitend bijna 900/900Mbit/s

 

 


Als je een Box12 hebt doen de superWifi punten geen WiFi6  weliswaar foutief maar deze draaien dan leuk nu op WiFi5

Zowiezo heb je met WiFi met een signaal verzwakking te maken en onderdrukking door andere netwerken..  Enige manier om het goed te meten is op kabel al het andere doet er weinig toe.

bij je 100Mbir koper haalde je het altijd, ja nu toch ook .. nu haal je toch ook de 100Mbit altijd,  als je lokale WiFi koppeling zegmaar 400Mbit doet gaat 100Mbit er wel uitkomen aan de andere kant..  940Mbit komt er dan niet door… dat betekend niet datje het niet krijgt alleen lokaal kan je het niet doorgeven..

Enige manier om te weten wat je echt krijgt is met een geschikt apparaat direct op een kabel op het modem een speedtest te doen..

bij een 1Gbit( 940Mbit ) ga je gewoon het maximale vragen van alle componenten en onderdelen hierdoor is er heel veel wat ervoor kan zorgen dat je dit niet haalt... bij 100Mbit ligt dit wel anders..


Ja dat klopt dat die super WiFi punten nu op WiFi 5 draaien maar dat heeft er nu niks mee te maken. Die superwifi heb ik pas vanaf gisteren en die verbinding al 14 dagen.  En die vergelijking met die 100 mb van dat koper en dat ik die nu ook haal lijkt mij niet van toepassing op deze verbinding van 1gb. Dat zou toch te gek zijn als ik met dit abonnement dan maar tevreden moet zijn met 100 mb. Dat kan er bij mij niet in. En ik heb vermeld dat deze verbinding niet stabiel is. De ene minuut heb ik zeg maar 300 mb en 10 minuten later nog maar 100. En vanmorgen dan weer 700. En dit kan toch niet. En ik heb ook geschreven dat ik geen geschikte laptop heb om dat met de kabel te meten. Kan de kpn dat dan niet op afstand meten wat hier binnen komt. Dan kan ik daarmee verder gaan en uitzoeken wat er aan de hand is. 


En ik heb ook geschreven dat ik geen geschikte laptop heb om dat met de kabel te meten. 

Dan koopt u deze:

https://www.alternate.nl/TP-Link/USB-3-0-naar-gigabit-ethernet-netwerk-adapter-UE300-netwerkadapter/html/product/1212943

Dan kunt u bekabeld testen. 


KPN kan op afstand geen Data rate zien van je lokale apparaten nee

Maar je kan altijd een monteur laten komen als je het niet vertrouwd, Als dan blijft dat bekabeld gewoon +/-940Mbit gehaald word kost dit je €60,- 

WiFi fluctueert..  als je soms maar 100Mbit haalt zit je waarschijnlijk lekker op 2.4Ghz te draaien..

Je snelheid is gegarandeerd op je modem niet over WiFi.

WiFi zijn prioriteit ligt oom niet bij snelheid maar bij stabiliteit.. Dit houdt in dat er liever naar een lagere datarate wordt overzet ten behoud van stabiliteit dan snelheid.

De vergelijking met 100Mbit is juist van belang.. Waarom, Omdat nu niet meer je beperking de snelheid op het modem is maar waarschijnlijk de beperking op het WiFi..  waar dit bij 100Mbit anders lag...

En WiFi5 draagt hier zeker aan omdat die een minder hoge maximale datarate heeft dan WiFi6.

Je WiFi heeft op basis van resterende zendvermogen een hogere en of lagere snelheid ofwel is fluctuerende.

Sluit je douche aan met een tuinslag( WiFi ) die je af en toe dichtknijpt of knikt maar dan wel bij je leverancier aankloppen dat je water aanvoer heel erg schommeld. En dat je hierdoor soms geen hoge druk hebt...

 


Oké bedankt. Dan zit er niks anders op dat ik de verbinding via een kabel moet gaan testen.  Dus als er dan ongeveer 940 mbs uitkomt dan is de verbinding goed. Ik kom dan hier nog op terug.

 


Oké bedankt. Dan zit er niks anders op dat ik de verbinding via een kabel moet gaan testen.  Dus als er dan ongeveer 940 mbs uitkomt dan is de verbinding goed. Ik kom dan hier nog op terug.

 

de max is 940 inderdaad, vaak kom je daar op uit maar alles bij 900 in de buurt is prima.