Skip to main content

Ik heb een abonnement voor 100 Mbps en in praktijk is mijn download snelheid op de rustige uren 85.6 Mbps Mijn Upload is 93.4.  Ik heb hierover gebeld met KPN en men geeft aan dat rond de 90 Mbps normaal is voor een 100 Mbps verbinding. Ik meet deze snelheid bedraad en on-bedraad direct achter de  KPN router. Ik heb de KPN tool gebruikt en daar komt ook niets uit. De snelheid wordt gemeten met de KPN speedtest.  Als je betaalt voor 100 Mbps, zou  je m.i. ook tussen de 98 en 102 Mbps geleverd moeten krijgen. Wat is de ondergrens die KPN hanteert voor een 100 Mbps verbinding.

 

De gemeten snelheid 'tot' 100 is prima, dit is binnen de voorwaarden die KPN hanteerd. Meer info kan eventueel hier lezen.

https://www.kpn.com/shop/internet-tv/internet/#info

Kies je internetsnelheid 

Welke internetsnelheid heb ik nodig? Je kunt het altijd maandelijks aanpassen, omhoog én omlaag.

Meer informatie 


Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid

Dit is 85% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. Hoe je dit meet? De normaliter gemeten snelheid moet in acht van de tien metingen gehaald worden.

Minimale download- en uploadsnelheid

Dit is 75% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. De minimale snelheid moet in alle metingen beschikbaar zijn.

Geadverteerde download- en uploadsnelheid

Dit is de maximale 'tot'-snelheid zoals gecommuniceerd op o.a. kpn.com bij het gekozen pakket. Hoe je dit meet? De geadverteerde snelheid is de snelheid die hoort bij je pakket, eventueel beperkt door de maximale snelheid op een adres. Je meet deze snelheid dus op dezelfde manier als de maximale snelheid

 


Beste Steve,

het is een mooi verhaal waarin KPN zich geweldig aan het indekken is. Maar zoals gezegd in rustige tijden heb ik maximaal 84 MBps. In drukke tijden komt mijn snelheid bekabeld niet boven de 68 Mbps en dan wordt het stil bij KPN. Kortom indekken is leuk, maar ik zou het graag opgelost zien.

 


Welk modem heb je op dit moment en hoe is deze aangesloten?


Glasvezel op een experia box 12. Deze heb ik bijna een jaar en voor die tijd was het prima. Nadat ik de modem heb was het continu gezeur met wegvallen wijfie ( zelfs 1 meter naast modem). Aangegeven dat ik vind dat je op glasvezel toch gewoon snel internet behoort te hebben. En dan krijg je verhaal over wifiapp  en we doen niets want je valt binnen de grens van 75%.


Op wifi valt inderdaad niks te garanderen aangezien dit door omgevingsfactoren van buitenaf te veel kan worden beïnvloed. Maar 68mb bedraad meten als andere apparatuur niet aan staat zou niet horen. Heb je al buiten dit forum contact met KPN hierover gehad?


Ja diverse keren, maar zoals gezegd ze blijven zeggen dat het aan de wifi ligt. Waarschijnlijk callcenter medewerkers, want als ik zeg bekabeld beginnen ze weer over wifi. Kan ze duizend keer uitleggen dat dit los van elkaar staat, maar dan zeggen ze ons protocol geeft aan dat we je niet kunnen helpen. Kortom 5 keer gebeld en opgegeven. 


Dat is wel vreemd, want inderdaad werken ze met een hulp om problemen op afstand te constateren en verder te gaan met het stappenplan en op een gegeven moment komt de vraag of het bedraad of over wifi gaat. In principe hoeft er helemaal niet gepraat te worden over wifi als je daar niet over belt. 🤷‍♂️

Ik neem aan dat je het met meer dan 1 apparaat hebt gecontroleerd en eventueel een andere kabel hebt gebruikt?


Ja ik heb een technische achtergrond en het vreemde is dat het voor dit modem altijd prima was. Ik heb regelmatig dat ik bedraad werk en geen verbinding meer heb. Bel en krijg weer wifi verhaal. Ik reset het modem zeker 1 keer per week, en heb dat aangegeven. Blijkbaar is dat normaal. Na reset werkt bedraad en wifi vaak weer. Dit moet modem probleem zijn, maar protocol zegt wat wifi :)


Nee 1 keer per week resetten is uiteraard niet normaal. Als je je forumprofiel invult komt een moderator vanzelf (meestal binnen 1 a 2 dagen) meekijken. Je zou ook nog een poging kunnen doen via de klantenservice op 0800-0402, maar die moderatoren van het forum zijn wel het wachten waard.


Hallo @jan2023 bij een 100Mbit/s glasvezelverbinding moet je in de praktijk ongeveer 120Mbit/s netto kunnen halen op 1 bekabelde pc met verder alle overige (draadloze) verbindingen uit, is mijn persoonlijke ervaring. Zelf heb ik nu een 50/50Mbits verbinding en haal netto ongeveer 70Mbit/s