Skip to main content

Momenteel heb ik een internet abonnement voor 200Mbit/S.

Wanneer ik een snelheid test uitvoer komt de downloadsnelheid op 9.46Mbit/s en de upload op 9.48Mbit/s. 

Deze test is gedaan met een bekabelde verbinding direct op de KPN modem in de meterkast. De gebruikte kabel is een Cat6 UTP koper vaste kern.

Volgens mij zijn de snelheden te laag, of heb ik het verkeerd en horen deze snelheden bij dit abonnement?

Hallo @StevieJ26 welk merk en type modem/router heb je van KPN in bruikleen?

Heb je een glas- of een koperverbinding?

Indien koper, geef je modem eens een fabrieks-reset.

Indien glas, haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en na herstart de modem een reset.

Haal je nu de goede snelheid bekabeld?

 


Hallo @JanD JanD Ik heb een KPN box 12 en een glasvezel verbinding.

De glas kast heb ik van het stropom gehaald (minimaal 2 minuten) en de modem heb ik gereset.

De behaalde snelheid is nu DL 9.5Mbit/s en UL 9.5Mbit/s. Helaas geen verbetering..


Hallo @StevieJ26 dan even met KPN bellen, 0800 0402.

Succes.

 


Hoi @StevieJ26, welkom op ons forum!
Zoals JanD noemt is het altijd het snelst even te bellen hierover.
Heb je inmiddels al iets van een oplossing gevonden of de oorzaak kunnen achterhalen?


@Thomas Hoi Thomas, ik heb contact gehad en ze hebben op afstand mijn modem gereset en de snelheid zit nu op 95Mbit/s. Het is dus wel iets verbeterd maar nog niet wat moet zijn. Ik heb het gevoel dat mijn snelheid niet juist staat in de verdeelkast van de wijk. 


Hallo @StevieJ26 als je een Windows 10/11-pc hebt, installeer dan vanuit de MS-store gratis de Ookla speedtest app, die blijkt het meest betrouwbaar voor het meten van hogere snelheden.

Doe dit dan bekabeld met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

 


Als de verbinding aan onze kant, of in de centrale niet goed staat zou de snelheid een stuk lager zijn. Met een glasvezelverbinding is het sowieso een beetje alles of niets.

  • Hoe heb je je netwerk verder nog ingericht?
  • Gebruik je naast je experiabox nog andere netwerkapparatuur?
  • Heb je ook al andere kabels geprobeerd?
    • Tussen je glasvezelpunt en experiabox én tussen je experiabox en je PC?

@StevieJ26 heb je nog een oplossing kunnen vinden?