Skip to main content

Sinds gisteren een KPN box 12.

Met mijn moderne laptop (wifi 6) verbindt de router op 5 Ghz. Maar de snelheid blijft altijd hangen op 54 Mbps, zelfs als ik praktisch in de meterkast ga zitten. De signaalsterkte is dan ‘zeer goed’.

Alle instellingen zijn standaard, dus 802.11ax, 80 Mhz bandbreedte, auto kanaal keuze.

Ook mijn mobiele telefoon geeft aan op 5Ghz te verbinden, maar Android meldt ook 54 Mps up en down,  en noemt het ‘Netwerkgegevens->Type’ als ‘Verouderd’. Dat klopt wel want 54Mps had ik 15 jaar geleden ook.

Wat is hier aan de hand?

Hoi @Hans_void, welkom bij ons op het forum. Voordat we een antwoord op je vraag kunnen geven hebben we eerst meer informatie nodig. Je geeft aan dat je nu 54 Mbps haalt via Wifi.

Wat haal je via een kabel als je daar een speedtest doet? Heb je eerder wel meer gehaald via Wifi?

Kan je ons meer vertellen zodat we met je mee kunnen denken?


Hoi Jasper,

Bedankt voor je bericht. De snelheid van 54 Mbps die ik noemde was zuiver de bandbreedte van de verbinding tussen laptop en modem, niet tussen modem en de ISP.

Dit probleem is inmiddels opgelost door verschillende resets van de modem. Ik vond het wel vreemd dat het nodig was, maar het is verholpen, dus mooi.

Rest nu nog een probleem dat mijn upload latency 5x zo hoog is als met mijn oude (v8) modem. Dit merk ik bij videobellen. Die latency is met mijn nieuwe modem 250 ms, en met de oude 50 ms. Dit test ik door gebruik te maken van Ookla, en gebruik daarbij een bedrade verbinding. Ik heb vanwege deze reden mijn oude modem ook nog niet terug gestuurd.

Is hier wat aan te doen?

Hans


Latency gemeten via wifi of bedraad?

heb je tracert of pingplotter gebruikt om te zien op welke stap van de verbinding de vertraging zit?


Gelukkig is dat verholpen. Er zijn zoals je aan de reactie van EAZ ziet nog meerdere vragen open. Kan je dat ook beantwoorden?

Hou er rekening mee dat wij niet zien wat jij ziet, wij weten alleen wat jij ons vertelt. Hoe meer informatie je geeft, hoe meer wij mee kunnen denken.