Skip to main content

Goedemorgen, ben ik weer.…

Gisteren nieuwe modem box 12 aangesloten, en zat net even te kijken hoe snel de wifi nu eigenlijk is via de wifi manager. Kom ik er achter dat de mbit/s op 50 stop en niet hoger komt, dit vindt ik raar aangezien we een een abonnement hebben waar de 1 gbit moeten krijgen. 

Iemand ideeën hoe ik dit kan oplossen?

 

En hoeveel meet je bekabeld rechtstreeks vanaf het modem met Speedtest Custom - Test your internet speeds ?


500/500

En hoeveel meet je bekabeld rechtstreeks vanaf het modem met Speedtest Custom - Test your internet speeds ?

 


En je abonnement is 1000/1000 ? Dat klopt dus ook niet. Is je abonnement recent verhoogd naar 1000/1000 ? 


Ja klopt, was eerst 100/100

 


Waar staat de KPN Box? Staat die vrij van andere elektronica? Open bloot op een tafel ofzo?


Hij hangt in de gang aan de muur, naast een ikea smart hub

 


En je abonnement is 1000/1000 ? Dat klopt dus ook niet. Is je abonnement recent verhoogd naar 1000/1000 ? 

Op mijn laptop ontvang ik nu ongeveer 500/500 maar op mijn telefoon niet meer dan 100/100


Je hebt glasvezel neem ik aan, kun je een foto hier plaatsen van het glasvezelkastje ?


Je hebt glasvezel neem ik aan, kun je een foto hier plaatsen van het glasvezelkastje ?

 


En je abonnement is 1000/1000 ? Dat klopt dus ook niet. Is je abonnement recent verhoogd naar 1000/1000 ? 

Op mijn laptop ontvang ik nu ongeveer 500/500 maar op mijn telefoon niet meer dan 100/100

Welk merk en type telefoon heeft u?


En je abonnement is 1000/1000 ? Dat klopt dus ook niet. Is je abonnement recent verhoogd naar 1000/1000 ? 

Op mijn laptop ontvang ik nu ongeveer 500/500 maar op mijn telefoon niet meer dan 100/100

Welk merk en type telefoon heeft u?

OnePlus (android)


En je abonnement is 1000/1000 ? Dat klopt dus ook niet. Is je abonnement recent verhoogd naar 1000/1000 ? 

Op mijn laptop ontvang ik nu ongeveer 500/500 maar op mijn telefoon niet meer dan 100/100

Die 500 op de laptop, is dat via WiFi of bekabeld? 


En je abonnement is 1000/1000 ? Dat klopt dus ook niet. Is je abonnement recent verhoogd naar 1000/1000 ? 

Op mijn laptop ontvang ik nu ongeveer 500/500 maar op mijn telefoon niet meer dan 100/100

Die 500 op de laptop, is dat via WiFi of bekabeld? 

Wifi


en dan de open deur van de dag: en hoeveel is ie als je een goeie kabel gebruikt???


en dan de open deur van de dag: en hoeveel is ie als je een goeie kabel gebruikt???

800


Wifi en bekabeld zijn niet met elkaar te vergelijken.  Het is eerst belangrijk om te kijken of je genoeg bandbreedte binnen krijgt op box12.

Hierbij is het gewenst om met een pc/laptop bekabeld te meten via de ookla app (die kun je in via windows apps installeren).  

Je zou dan plusminus 930/930 moeten meten (mits je apparatuur dat aankan).

 

 


Als je in de modem inlogd dan kan je als je een beetje zoekt afhankelijk van de software. De lijst met wifi clients vinden. Daar kan je zien of ze met 2.4ghz of 5 ghz gekoppeld zijn. Om een goede wifi snelheid te halen moet je met 5.ghz gekoppeld zijn.


maar het ging over bekabeld, en daar haalt ie 800Mbps, de vraag is of dat acceptabel is voor een 1 Gbps contract


maar het ging over bekabeld, en daar haalt ie 800Mbps, de vraag is of dat acceptabel is voor een 1 Gbps contract

Dat is het nét niet maar hierin hangt het enorm af met welk apparaat er gemeten wordt. Ik kan mijn laptop aansluiten en die gaat niet boven de 650 uitkomen omdat de apparatuur in de laptop het niet aan kan, zelfde geldt voor mijn oude server, die haalde zo'n 740. Meet ik met mijn Raspberry Pi 4B dan kom ik netjes op de gigabit uit, meet ik met mijn desktop hetzelfde verhaal. Wifi? Daar kom ik nog niet eens op de 550 omdat mijn access points dat niet kunnen. Dat er een gigabit-poort in een apparaat zit betekent niet dat deze gigabit ook gehaald kan worden.

Het feit dat er 800 nu gemeten wordt betekent dat het snelheidsprofiel goed staat, de eerstvolgende is namelijk die van een oud 500/500 abonnement.

 

OnePlus (android)

Dat zegt niet zo veel. Welk model van OnePlus? Een 6T zal anders presteren dan een 10 welke weer anders presteert dan de Nord.