Skip to main content

Goedendag,

Wij ontvangen maar 100mbit in plaats van 200mbit, wat we wel hebben afgesloten.

Wordt de snelheid nog aangepast naar 200mbit per eerste facturering? (lees ik soms)
Zo nee, mag de snelheid aub opgekrikt worden naar waar we voor betalen?

Alvast bedankt!

 

Wat heb ik gedaan & Gecontroleerd:
Speedtest.net gemeten met een harde utp kabel Cat5 in een Dell Latitude 5511 van 2021.
Speedtest.net gemeten met een harde utp kabel Cat6 in een PC met een moederbord (M5A97-PRO-ASUS-1604) capabel voor 1gbit internet snelheid.

We wonen hemelsbreed op 1 kilometer van de telefooncentrale voorburg.

De DSL kabel hangt aan een koppelstuk in de meterkast aan de dubbele Y (vectoring) kabel (cat5e wit/blauw) van KPN naar de modem/router en is een Cat5, maar relatief lang, zeg 10 meter.
De modem/router is een Experia Box v10 (V1.01.00T03.8V4)

Het contract is ingegaan op 3 mei 2022.

 

Kun je eens inloggen op de modem? Dat kan via http://192.168.2.254

 

Wat voor snelheid wordt daar aangegeven? En staat in My KPN de snelheid van 200 wel actief?


Hoi King006,

Correctie 3 juni 2022 is ons abonnement ingegaan.

Zie hieronder de snelheid in de modem, 100mbit & daaronder ons abonnement afspraak.
Waar kan ik zien dat dat actief is in de app?

 

 


Bel de klantenservice 0800-0402.  Er werkt één line niet.


Hallo @TorqueR11 

Je schreef:
De DSL kabel hangt aan een koppelstuk in de meterkast aan de dubbele Y (vectoring) kabel (cat5e wit/blauw) van KPN naar de modem/router en is een Cat5, maar relatief lang, zeg 10 meter.

Hoe ziet die aansluiting met koppelstuk er uit? Heeft de monteur dat zo aangesloten? Plaats eens een foto hier, dan kunnen we meekijken. Zoals @Joep1965 al aangeeft, toont het overzicht dat één lijn (Line 2 - No link) geen verbinding heeft en met pairbonding betekent dat halvering van de snelheid.


De 2 kabels worden dus samen een, en dat zou vectoring zijn. 100+100=200.
In het kastje hangt ook een zwarte draad met een stekkertje met 2 polen.

3 juni kwam de monteur onverhoopt toen mijn vrouw weg was wat ik niet wist terwijl ik had gemeld dat ze thuis zou zijn.

Nadat hij dus voor een gesloten deur stond, SMS gekeregen voor het maken van een nieuwe afspraak,. Dat kon niet, omdat de datums niet selecteerbaar waren.

Ik kreeg gisteren wel een melding van KPN SMS dat alles werkt.

Nu kan ik alleen betaald een afspraak maken.

 


Dus de monteur heeft dit niet aangesloten maar jij zelf? De Y-kabel lijkt goed aangesloten aan de kant van het IS/RA punt, maar zit het andere uiteinde in dat koppelstuk rechtsboven? Wat is dat voor een koppelstuk en heb je dat zelf zo aangesloten? Kan je een foto met wat meer overzicht plaatsen? Je hebt het ook over een zwarte draad met een stekkertje met 2 polen (???).


Hoi @TorqueR11 , ik verwacht dat achterop de Experia Box v10 bij de DSL aansluiting maar één lampje brand (L1) en het andere lampje (L2) niet. Kan je om alle andere factoren uit te sluiten de v10 eens rechtstreeks aansluiten op de Y-kabel, dus zonder de verlengingen. Gaan dan wel beide lampjes branden, log dan weer in en bekijk dan het scherm DSL link information nog eens.


Hoi RBxx

 

Goede tip, praktisch wel mogelijk maar gedoe. Ik zal het morgen proberen. Ik snap wat je wil bereiken. Maar rj11 is 4polig dus al het andere wat 4 polig is zou het normaliter moeten verlengen toch?

Hieronder de zwarte 2 polige rj11 en de uitgaande rj11 stekker van de Y pair-bonding

 


Zoals je waarschijnlijk wel begrijpt, vermoed ik dat het ergens (in de verlenging/koppeling) onderweg fout gaat. Door (tijdelijk) alleen de Y-kabel te gebruiken sluit je dat uit. De vierpolige ‘uitgang’ van de Y-kabel moet verbonden worden met de v10 DSL aansluiting. Pairbonding heeft twee aderparen nodig en het lijkt erop dat één aderpaar niet doorkomt. Het zwarte stekkertje zegt me niets, maar dat kan hier geen rol spelen.


Het zwarte stekkertje zegt me niets, maar dat kan hier geen rol spelen.

Die moest je vroeger in het isra doen bij een lijnmeting, dat stekkertje maakt namelijk sluiting.

Maar die kan je beter niet in het modem doen @TorqueR11 !!


Ik denk dat de kabel die doorgekoppelt is maar 2 aders gebruikt, en weet ook dat KPN dat niet garandeerd, dus als er nu een monteur komt en blijkt dat het in de kabel na de y kabel het probleem zit mag je de monteur betalen.

Zou eerst eens testen of het gelijk op de y kabel werkt, dan weet je meer.


Da's een goeie!! @martijn197108 , een teststekkertje voor een lijntest door de monteur.


Dat klepje dicht houden. Daar heb je niks mee te maken. De Experiabox rechtstreeks op het Y kabeltje aansluiten. Dan nog eens proberen. Grote kans dat je dan wel 200 mbit hebt.


Ik heb per ongeluk op probleem opgelost gedrukt, maar dat is het niet:

 

 


Hallo @TorqueR11 als je de twee kabels bij het IS/RA-punt omwisselt, wisselt de data in het modem dan ook om of blijft dat hetzelfde?

Indien het 1e dan is een deel van de kabel defect, indien het 2e dan is pairbonding nog niet goed aangesloten.

 


Goeie, na het omwisselen begint L2 meteen te knipperen en is inmiddels werkend. Dus alleen de witte stekker werkt in beide connectors en geeft 100mbit op zowel L1 als L2. Want de witte connector in het kastje werkte ook, alleen met 1 stekker voor een andere provider.

Dus blauwe stekkertje kapot?


Goedemorgen @TorqueR11 , als na het omwisselen de andere lijn werkt, dan zijn in principe beide stekkertjes in orde. Ik zie op de foto de kabel wel erg strak gespannen staan. Onder die spanning trek het stekkertje mogelijk te ver scheef met verlies van contact tot gevolg.

Kan je het modem wat dichterbij plaatsen, zodat de kabel ‘losjes’ recht naar beneden hangt?

 

 

Ik heb per ongeluk op probleem opgelost gedrukt, maar dat is het niet:

Dat lost een moderator binnenkort wel op. Het knopje “beste antwoord” zit vlak naast de “Like” knop, dat gaat wel vaker fout.


Ik denk dat lijn 2 niet is aangesloten en dat daarvoor de monteur is langs geweest.

de kans dat die kabel stuk is is nul, want bij omdraaien werkt die ook, dus is het of in de ISRA niet aangesloten of in de PoP.

Hetzelfde testje kun je ook uithalen met de verlengkabel er tussen, dan weet je of beide aderparen aangesloten zijn op het vervolg.

 


De 2 kabels worden dus samen een, en dat zou vectoring zijn. 100+100=200.

Vectoring is iets heel anders, het soort abonnement dat je afneemt wordt pairbonding genoemd waar in jouw geval ook vectoring op wordt toegepast. 😉

Pairbonding is een ander woord voor 'link aggregatie’. Een koperen aderpaar kan maar een x-aantal Mb's vervoeren met de technologie VDSL, met link aggegratie kunnen er meerdere aderparen gecombineerd worden zodat er meer data over vervoerd kan worden. In xDSL-termen wordt dit standaard pairbonding of bonding genoemd.

Vectoring is een techniek die bij VDSL-lijnen gebruikt wordt, standaard kan een VDSL-lijn maximaal 50Mbps vervoeren omdat er altijd ruis op de lijn zit, bijvoorbeeld van andere lijnen. Met vectoring stuurt de DSLAM (het apparaat wat de DSL-verbinding uitgeeft) een soort antiruis mee, vergelijkbaar met noise-cancelling op koptelefoons en oordoppen. Daarmee loopt de max op tot zo'n 110Mbps. We spreken nu ook niet meer over VDSL maar over Vectored VDSL oftewel VVDSL.

Op zowel VDSL als VVDSL kan er bonding toegepast worden, dan hebben we het over BVDSL of BVVDSL. Er zijn ook nog technieken als supervectoring maar dan kom je al uit op VPlus-verbindingen en dat is weer net wat andere koek.

 

In dit geheel denk ik ook aan een defecte Y-kabel of iets anders dat niet helemaal lekker gaat. Als het witte stekkertje in de blauwe plug gestoken wordt zou L1 ook moeten gaan knipperen. Gebeurd dat ook of niet? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk.

 


verwijderd, onjuiste conclusie


Dank voor de klare taal, dat vind je zo nergens op the interwebs.

Antwoord op je vraag is nee.

Stekker Y in connector kastje:

Wit in wit / blauw in blauw = L1 aan L2 uit.

Wit in blauw / blauw in wit = L1 uit L2 aan.

 

Ik had graag een nieuwe afspraak gemaakt omdat de monteur aan een gesloten deur stond, maar dat ging niet. Maargoed dat wordt dan volgende week en hopelijk gratis.

 

PS: service lampje op de modem blijft rood.


Dank voor de klare taal, dat vind je zo nergens op the interwebs.

Antwoord op je vraag is nee.

Stekker Y in connector kastje:

Wit in wit / blauw in blauw = L1 aan L2 uit.

Wit in blauw / blauw in wit = L1 uit L2 aan.

Zoals ik het nu lees zit het buiten de deur, er lijkt op het tweede aderpaar niets binnen te komen en dat zal een monteur moeten uitzoeken.

 

Ik had graag een nieuwe afspraak gemaakt omdat de monteur aan een gesloten deur stond, maar dat ging niet. Maargoed dat wordt dan volgende week en hopelijk gratis.

Het snelste is om te bellen met 0800-0402. Eventueel kan een forum-moderator ook de juiste stappen zetten maar daarvoor is het nodig dat jouw profiel zo volledig mogelijk is ingevuld.

 

PS: service lampje op de modem blijft rood.

Dat klopt, de V10 die je hebt is geprogrammeerd als pairbonding-modem en verwacht dus ook twee lijnen maar in werkelijkheid krijgt deze er maar één.


Ik denk dat lijn 2 niet is aangesloten en dat daarvoor de monteur is langs geweest.

Goeie opmerking, dat was ook mijn eerste vraag.

Hoe ziet die aansluiting met koppelstuk er uit? Heeft de monteur dat zo aangesloten? 

Dus de monteur heeft dit niet aangesloten maar jij zelf? 

Het antwoord op die vragen ontbreekt nog.  ( edit: ontbrak )


Om de Y- kabel uit te sluiten even het volgende testen:

Blauwe stekker van de Y-kabel in poort 1, signaal?

Blauwe stekker van de Y-kabel in poort 2, signaal?

Witte stekker van de Y-kabel in poort 1, signaal?

Witte stekker van de Y-kabel in poort 2, signaal?

 

Dus niet dubbel aansluiten maar 1 stekker gebruiken.


 

3 juni kwam de monteur onverhoopt toen mijn vrouw weg was wat ik niet wist terwijl ik had gemeld dat ze thuis zou zijn.

Nadat hij dus voor een gesloten deur stond, SMS gekregen voor het maken van een nieuwe afspraak,. Dat kon niet, omdat de datums niet selecteerbaar waren.

 

 

@RBxx Er is een monteur geweest maar als ik het goed lees was vrouwlief de deur uit terwijl @TorqueR11  had gezegd dat ze thuis zou zijn.😯

En de afspraak opnieuw maken is niet gelukt.

Dus mijn donkerbruin vermoeden en waarschijnlijk enige reden is dat er iets met draadjes moet gebeuren, vaak worden de 2 extra draadjes niet aangesloten in een ISRA, en daar zal die monteur voor geweest zijn.

@Speedmaster Ook als je ze beide aansluit kun je het testen en dat is al gebeurt, bij wit op wit gaat link 1 UP en blauw op wit gaat link 2 UP, dat bevestigd dat alleen de witte dus 1A en 1B zijn voorzien van een verbinding en dat 2A en 2B, de blauwe dus geen signaal doorgeven.