Skip to main content

Beste KPN,

 

Mijn ip is geleakt en ik word bijna elke dag 5 keer ge-DDosed voor 5 minuten lang. Het is op een game server gebeurt dat mijn IP gelekt is. Ik weet dat ik een VPN kan gebruiken maar dat is nu al telaat. Mijn ouders hebben allebei een KvK nummer en hebben allebei een eigen bedrijf. Dit hindert hun bedrijf en hun klanten die ze proberen te helpen soms. We zijn al heel wat jaren lid van KPN en we zijn heel trouw aan jullie. Wij hebben ook al een paar keer gebeld, maar de klantenservice kon niks voor ons betekenen. 

Wat moeten we nu doen, naar een andere provider?

 

Met vriendelijke groet, 
Armin Gang.

Gewoon heel even door de zure appel heen, DDoS aanvallen duren vrijwel nooit echt lang.


Zorg wel dat de poorten op je router allemaal dicht zijn, het kan nl ook een brute force attack zijn.


Gewoon heel even door de zure appel heen, DDoS aanvallen duren vrijwel nooit echt lang.

Nou ik wordt al een goeie 6 maanden lang geddosed door het zelfde groepje. Heb al geprobeerd aangifte te doen maar heb niet genoeg info over hun. Ze doen het met een VPN het ddossen. 


Zorg wel dat de poorten op je router allemaal dicht zijn, het kan nl ook een brute force attack zijn.

Zijn ze geen zorgen! Bedankt voor je opmerking.

 


Leuk, bedrijfsmatig internet gebruiken op een consumenten abonnement en een zoon die op dezelfde lijn games speelt. Niet doen. Zakelijk internet nemen en een VPN voor de “domme” dingen. 


Ik heb dit zelf ook meegemaakt en eigenlijk is de enige oplossing om een ander ip adres te krijgen en voortaan alles op een VPN te doen. Alleen kan het krijgen van een nieuw ip adres best moeilijk zijn. Toen ik nog bij xs4all zat en een static ip had wouden ze mij voor geen enkele reden een nieuw ip geven, dus ben ik uiteindelijk een jaartje overgestapt naar t-mobile (bij het wisselen van provider krijg je altijd een nieuw ip).

Nu hoop ik voor je dat het bij KPN wat makkelijker gaat maar over het algemeen doen de meeste providers hier best moeilijk om. Ik las ook ergens dat als je een dynamic ip hebt en de router 24 uur van de stroom af haalt het ip ook veranderd, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. 


Alleen kan het krijgen van een nieuw ip adres best moeilijk zijn. Toen ik nog bij xs4all zat en een static ip had wouden ze mij voor geen enkele reden een nieuw ip geven, dus ben ik uiteindelijk een jaartje overgestapt naar t-mobile (bij het wisselen van provider krijg je altijd een nieuw ip).

 

De afgelopen jaren is ook bij providers als KPN (en destijds ook XS4ALL) het aantal IPv4 adressen is geslonken (als in, het aantal dat nog beschikbaar was om uit te geven). Als ze het huidige IPv4 adres dat aangevallen wordt, zouden moeten vervangen dan kunnen ze het ook niet zomaar even aan een nieuwe klant toekennen. Dat betekent dus meteen ook dat ze met een nutteloos IPv4 Adres opgescheept zitten die niet kan worden uitgegeven.

 

Nu hoop ik voor je dat het bij KPN wat makkelijker gaat maar over het algemeen doen de meeste providers hier best moeilijk om. Ik las ook ergens dat als je een dynamic ip hebt en de router 24 uur van de stroom af haalt het ip ook veranderd, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. 

Dit is al geruime tijd niet meer het geval, tegenwoordig hebben klanten een vast IPv4 adres en IPv6 subnet. Deze zie je tegenwoordig in “Mijn KPN → Je Thuis verbinding → IP-adres”, het uitschakelen van het modem etc. heeft hierbij dus geen zin meer.


Nu hoop ik voor je dat het bij KPN wat makkelijker gaat maar over het algemeen doen de meeste providers hier best moeilijk om. Ik las ook ergens dat als je een dynamic ip hebt en de router 24 uur van de stroom af haalt het ip ook veranderd, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. 

Dit is al geruime tijd niet meer het geval, tegenwoordig hebben klanten een vast IPv4 adres en IPv6 subnet. Deze zie je tegenwoordig in “Mijn KPN → Je Thuis verbinding → IP-adres”, het uitschakelen van het modem etc. heeft hierbij dus geen zin meer.

Sterker nog, bij KPN heeft dat nooit gewerkt omdat KPN PPPoE gebruikt. Dit werkt alleen als het WAN IP adres o.b.v. DHCP uitgegeven wordt. 


Leuk, bedrijfsmatig internet gebruiken op een consumenten abonnement en een zoon die op dezelfde lijn games speelt. Niet doen. Zakelijk internet nemen en een VPN voor de “domme” dingen. 

Ik weet niet of jij werkt bij KPN of dit voor je lol doet maar het zijn allemaal extra kosten om nog een abbonoment erbij te doen voor de zoon. Denk effe na kan gebeuren en sommige providers hendelend dit prima. KPN zo te zien niet.


Ik weet niet of jij werkt bij KPN of dit voor je lol doet maar het zijn allemaal extra kosten om nog een abbonoment erbij te doen voor de zoon. Denk effe na kan gebeuren en sommige providers hendelend dit prima. KPN zo te zien niet.

Afhankelijk van de omvang van de DDos aanval gaat een provider over tot actie, vaak gebeurt dit dan echter wel op een manier die je als consument niet wilt (volledig offline halen van de internetverbinding).

Ziggo, T-Mobile (om er maar even twee te noemen) geven evenmin een nieuw IP-Adres. Dit heeft alles te maken met administratief werk en de kosten die het met zich meebrengt. Stel je voor dat je 250 klanten hebt die slachtoffer zijn van een DDos aanval. Dan ben je als provider duizenden euro's kwijt alleen maar omdat je een heel /24 subnet niet meer kunt gebruiken. Ik vraag mij af wie dat moet betalen, een ISP gaat daar echt geen winst/marge voor inleveren dus zou het in principe betekenen dat klanten ook daar weer voor op moet draaien.

De enige oplossing zou “misschien” kunnen zijn dat er een zakelijke overeenkomst wordt afgesloten bij een provider waar de mogelijkheid wordt geboden om meerdere IP Adressen af te nemen. Maar bij consumenten verbindingen is de kans vrijwel nihil dat een ISP zomaar een nieuw IP Adres toekent.


Hallo @Armin Gang als er echt iets ernstigs aan de hand zou zijn op jouw aansluiting, had KPN allang ingegrepen. KPN heeft 24/7 meerdere bewakingscentra actief om de integriteit van hun netwerk te bewaken en zo de kwaliteit van het netwerk optimaal te houden.

Bewakingscentrum KPN 24/7 actief

 

 


Leuk, bedrijfsmatig internet gebruiken op een consumenten abonnement en een zoon die op dezelfde lijn games speelt. Niet doen. Zakelijk internet nemen en een VPN voor de “domme” dingen. 

Ik weet niet of jij werkt bij KPN of dit voor je lol doet maar het zijn allemaal extra kosten om nog een abbonoment erbij te doen voor de zoon. Denk effe na kan gebeuren en sommige providers hendelend dit prima. KPN zo te zien niet.

Nee, ik werk niet voor KPN. Maar ik ben als zelfstandig ondernemer wel zo verstandig om zakelijk en privé internet gescheiden te houden. Als je zakelijk afhankelijk bent van internet moet je op die verbinding geen gaming doen. En die verbinding dubbel uitvoeren. Ja, dat zijn extra kosten. Het is me wat… geld verdienen betekent investeren in goede ICT!