Skip to main content
Vraag

Ik zie opeens een gastennetwerk met mijn wifi-naam, maar die is niet van ons

• September 9, 2026
  • 6 reacties
  • 105 keer bekeken

Ik heb een zelfgekozen netwerknaam, en een gastnetwerk met een andere naam. Beide zelf aangemaakt. Nu is er ineens in de lijst van wifi-netwerken één met onze netwerknaam met daarachter -Gast. Ik heb deze niet aangemaakt, zie ‘m ook niet in mijnKPN.  Waar komt dit vandaan? Is iemand van de buren in een “grappige” bui geweest, heeft ons modem

een eigen wil? En hoe krijg ik dit weg?

6 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 10, 2026

Hallo ​@Clabre ,

Check in de Wifi instellingen of het schuifje achter Gastwifi netwerk aan- of uitstaat. 

Gastwifi instellen via de MijnKPN app

1. Open de MijnKPN app
  2. Kies voor Mijn Wifinetwerk
  3. Ga, onderaan, naar Wifi instellingen
  4. Klik op het Gastwifi netwerk
  5. Op de pagina die volgt, tik op het schuifje achter Wifi aan

bron:

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 10, 2026

Dat heb ik al gedaan.  Ik heb ook een werkend gastnetwerk, dat heb ik een eigen naam gegeven, maar er is nu een EXTRA gastnetwetk, met de naam van mijn hoofdnetwerk met daarachteraan Gast. Dit netwerk is spontaan verschenen, heb ik niet aangemaakt en kan ik niet zien in de kpn app.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • September 10, 2026

Goedemorgen ​@Clabre 
Welk modem gebruik je en welke wifi punten?
Als je via de webinterface inlogt op je modem wat zie je daar dan staan bij de wifi instellingen?
Is dit spontaan gebeurd of na een reboot van je modem?

• September 10, 2026

Merkwaardig.
Om dit uit te sluiten :

[..] Is iemand van de buren in een “grappige” bui geweest, [..]

Zet je eigen Wi-Fi kastje (“modem” dus ) even uit, dan zien welke netwerken er nog in de lucht zijn.

• September 10, 2026

Ik heb dit verschijnsel ook wel een paar x gehad in het verleden op de V10. Is iets van KPN en kan geen kwaad. Waarop zie je dat netwerk? Laptop, telefoon?

Als je een update van je router krijgt zie je ook vaak dat je eigen gastnetwerknaam is verdwenen en er iets staat met xxx-gast

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • September 11, 2026

Dat heb ik al gedaan.  Ik heb ook een werkend gastnetwerk, dat heb ik een eigen naam gegeven, maar er is nu een EXTRA gastnetwetk, met de naam van mijn hoofdnetwerk met daarachteraan Gast. Dit netwerk is spontaan verschenen, heb ik niet aangemaakt en kan ik niet zien in de kpn app.

Herkenbaar bij een TP-Link toegangspunt. Er wordt een achter het standaard ssid “gast” gezet maar dat zou dan ingesteld zijn omdat je dat dan “ziet". Bij “Gastnetwerk” (in TP-Link app) is dan het vinkje op “aan” gezet. Wanneer dat niet is aangevinkt zie je dat niet. Je ziet dan alleen maar het standaard ssid.

Maar als er iemand anders met een TP-Link apparaat een gastnetwerk gemaakt heeft kun je daar uiteraard niets aan doen…...