Skip to main content

Beste,

 

Ergens rond september vorig jaar hebben we een brief ontvangen waarin werd medegedeeld dat onze snelheid van onze glasvezel aansluiting is verhoogd naar 1Gbit/s up en down. Echter meet ik sinds deze periode een maximale download van 75-80 mbit en 25/30 up. Ik heb meerdere malen de service tools gedraaid en het modem gereset. Blijft echter op dezelfde snelheid hangen. Ik heb getest met kabel direct aan het modem en alle andere kabels los. De service tool geeft geen resultaat en wil een monteur op ons afsturen. Ik zou echter graag zien dat onze snelheid op afstand eerst goed wordt gecontroleerd. Het modem zit rechtstreeks op de aansluiting in de meterkast, dus verwacht ik niet dat er thuis veel te controleren valt.

Had je die verhoging van de snelheid besteld?? Is het geen brief geweest waarin vermeld stond dat 1gb mogelijk is??


nee, op dat moment was onze snelheid 500/500 op basis van ons abonnement. KPN meldde ons per brief dat die snelheid door KPN is verhoogd naar 1GB.

Voor die tijd gaf de speedtest zo'n 200-250 up en down, maar sinds die tijd dus max 80-30. 

Dit is mijn abonnement:

 

  • Abonnementsgegevens

    Televisie

    Internet

  • Type abonnementHussel Internet 1 Gbit/s

Het gaat mij er niet om dat ik in een speedtest ook deze snelheid moet terug zien, maar het verschil is heel groot. Ik betaal voor het maximale abonnement, maar krijg nog niet de snelheid van het laagste abonnement.


Je zou rond de 930 uit moeten komen. Meet je met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem?


ik meet bekabeld met laptop direct aan het modem. op het modem alleen de wan kabel en lan naar de laptop aangesloten. andere kabels losgehaald. 

Deze snelheid meet ik structureel. Dus in de afgelopen meerdere malen getest, modem gereset en steeds zelfde resultaat. Ook met wifi aangesloten meet ik vanaf wifi op meerdere apparaten deze zelfde snelheid.


 


Tijd om te gaan bellen met de klantenservice 0800-0402.  Dan kijken ze met je mee!


ik zou een andere lan kabel proberen dit ziet eruit als een "fast" verbinding


Hoi @eeber, welkom op ons forum!

Heb je nog een oplossing kunnen vinden of mijn collega's gesproken hierover?
Anders denken we graag even met je mee.

Wat voor snelheden haal je volgens de webinterface van het modem? 
Als die ook te laag is, kun je dan eens een andere ethernetkabel proberen tussen je experiabox en glasvezelkastje?


Status Up

Modus1000M Full duplex

 

Ik heb zowel op WAN als LAN poorten met verschillende kabels getest. Maat geen verschil. Ik heb nog geen kans gehad contact te leggen met de servicedesk


Dat is opzich een goed teken, ik vermoed dan ook dat het probleem toch ergens tussen de experiabox en jouw apparaat zit, hoe branden de lampjes bij je ethernetpoorten? Je kunt hier ook afbeeldingen uploaden als dat makkelijker is


Dat is opzich een goed teken, ik vermoed dan ook dat het probleem toch ergens tussen de experiabox en jouw apparaat zit, hoe branden de lampjes bij je ethernetpoorten? Je kunt hier ook afbeeldingen uploaden als dat makkelijker is

@Thomas Dit:

Status Up

Modus1000M Full duplex

betekent alleen maar dat de klant op een Gbit poort zit in de PoP. Meer niet. Het zegt niets over waar de fout kan zitten. En vrijwel alle KPN klanten zitten op Gbit poorten, ook als ze een 50/50 abonnement hebben.


Dat is opzich een goed teken, ik vermoed dan ook dat het probleem toch ergens tussen de experiabox en jouw apparaat zit, hoe branden de lampjes bij je ethernetpoorten? Je kunt hier ook afbeeldingen uploaden als dat makkelijker is

@Thomas Dit:

Status Up

Modus1000M Full duplex

betekent alleen maar dat de klant op een Gbit poort zit in de PoP. Meer niet. Het zegt niets over waar de fout kan zitten. En vrijwel alle KPN klanten zitten op Gbit poorten, ook als ze een 50/50 abonnement hebben.

Goed punt!

 

@eeber als je wilt werp ik nog even een blik op de lijn vanaf deze kant (als dat nog niet gedaan was)
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?


Ik heb mijn profiel bijgewerkt. Een lijncontrole zou zeker helpen.

 

Voor de duidelijkheid. Ik heb de speedtests op verschillende manieren uitgevoerd. Direct vanaf een laptop met gigabit adapter rechterstreeks naar de Experiabox, waarbij alle andere LAN poorten vrij zijn.

Vanaf wifi achter verschillende access points.

Alle verbonden apparatuur laat een verbinding op 1000Mbit full duplex zien. Tevens met verschillende UTP kabels op WAN en LAN poort getest. 

 

Dus ja, het zou aan de apparaten kunnen liggen. Maar opvallend is dat ik via alle tests bedraad en via wifi dezelfde resultaten zie. Dus ben ik benieuwd wat een lijntest laat zien.

 

Status and Counters - Port Status

                          | Intrusion                           MDI  Flow Bcast
  Port         Type       | Alert     Enabled Status Mode       Mode Ctrl Limit
  ------------ ---------- + --------- ------- ------ ---------- ---- ---- -----
  1            100/1000T  | No        Yes     Up     100FDx     MDI  off  0      Domotica
  2            100/1000T  | No        Yes     Up     1000FDx    MDI  off  0     Access Point
  3            100/1000T  | No        Yes     Up     1000FDx    MDIX off  0    Access Point
  4            100/1000T  | No        Yes     Up     1000FDx    MDIX off  0    Access Point
  5            100/1000T  | No        Yes     Up     1000FDx    MDIX off  0    Experiabox LAN1
  6            100/1000T  | No        Yes     Up     100FDx     MDI  off  0      Camera
  7            100/1000T  | No        Yes     Up     100FDx     MDIX off  0     Camera
  8            100/1000T  | No        Yes     Up     1000FDx    MDI  off  0     

Firewall

 

Access Point


Bedankt voor je gegevens @eeber, de lijn ziet er goed uit en administratief zie ik ook geen problemen. Je had het ook getest met alle andere apparaten zoals je switch ontkoppeld?


Klopt.  Ik heb alle apparatuur losgehaald en met een laptop direct op de Experiabox getest. Op dat moment is enkel de laptop dus aangesloten, en geen enkel ander apparaat op de Experiabox actief. Zowel op de WAN als LAN poort heb ik met verschillende UTP kabels getest.


En je weet zeker dat de laptop een 1 GB netwerkaansluiting heeft en niet per ongeluk vaststaat op 100 MB?


Hallo @eeber je zou, als de laptop Windows 10/11 heeft, de netwerkinstellingen eens kunnen resetten, dan staan alle netwerksoorten binnen de pc weer in hun uitgangspositie als nieuw uit de doos.

 

 


Het kan natuurlijk zo zijn dat de netwerk adapter op mijn laptop niet de juiste snelheden haalt. Maar alle geteste apparaten gebruiken gigabit adapters. Op alle geteste apparaten zie ik ook dezelfde resultaten terug. Ter vergelijk; ik heb wifi ingeschakeld op de Experiabox en alle lan poorten losgekoppeld. Vervolgens getest via de wifi adapter op mijn laptop en op mijn telefoon. Resultaat; opnieuw dezelfde resultaten op beide toestellen. Zie onderstaand. Ik ga er ondertussen wel vanuit dat ik inmiddels genoeg bewijs heb verzameld om aan te tonen dat alle apparaten achter de Experiabox geen hogere snelheden halen van 80Mbit down en 30 up.

 

Mobiel (Samsung S21):

 

laptop:

 

 


Ik heb een ticket voor je aangemaakt @eeber, mijn collega's achter de schermen nemen hierover nog contact met je op! Laat ons vooral weten wat er uit komt!


Dank je wel! ik zal de uitkomst hier met jullie delen.


Ik zie net dat het ticket opgelost is en de juiste snelheid gemeten is!


Klopt. Ik had een berichtje geplaatst, maar blijkbaar is die niet verstuurd.

 

De oorzaak was dat in het verleden een 4G buitenlocatiemodem actief was en deze nog in het profiel van de Experiabox stond. Ergens afgelopen jaar hebben we een v10 ontvangen en die is met verkeerd profiel opgestart. Doordat het 4G profiel actief was, werd de verbinding afgeknepen op 80/30. 

Dit verklaart waarom ik telkens een soortgelijke waarde terug zag in de speedtests. Nadat dit is aangepast hebben we wel de juiste snelheid.