Skip to main content
Beantwoord

In de buurt van mijn nieuwe woning is glasvezel alleen van concurrenten beschikbaar

• March 1, 2026
  • 10 reacties
  • 86 keer bekeken

We gebruiken nu al meer dan een jaar KPN voor internet, tv en mobiel en daar zijn we erg tevreden over. Binnenkort verhuizen we naar 2574G.. en het viel ons op dat alleen concurrenten daar glasvezel aanbieden. Mag ik vragen wanneer het mogelijk is dat KPN daar ook glasvezel aanbiedt? Ik heb namelijk geen goede ervaringen met DSL, maar we zouden het liefst bij KPN blijven als dat kan.

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@nowai 

Welkom op de community van KPN.

Leuk dat je gaat verhuizen naar Den Haag, en je daar weer een nieuw hoofdstuk in je leven gaat beginnen, alleen kost een verhuizing wel de nodige stress en tijd.
Logisch dat je dan ook graag bij KPN wilt blijven, en graag wilt weten wat de plannen van KPN aldaar zijn.

De postcode die je hebt gedeeld in je bericht, is het gebied rond de Zuiderparklaan in Den Haag, waar ik trouwens in het verleden wel eens ben geweest.
Zo zijn er ook de de volgende straten die op deze laan uitkomen, Doorwerthstraat en Velpsestraat, twee plaatsen (Doorwerth en Velp) waar ik nu vlakbij woon.

In deze omgeving heeft Open Dutch Fiber (ODF) haar glasvezelnetwerk aangelegd, waarbij Odido de hoofdhuurder is, met daarnaast ook nog wat andere providers.
Over het Open Dutch Fiber glasvezelnetwerk levert KPN helaas niet haar diensten, en dat zal ook niet zo snel gaan gebeuren.

Ik heb even voor je gekeken op de website van (link) Netwerkbeheerder KPN en daar werd vermeld dat er (nog) géén plannen zijn om in het gebied van de Zuiderparklaan glasvezel van KPN te gaan aanleggen.

Dus als je bij KPN wilt blijven, zal je dus terug vallen op een DSL verbinding op het oude kopernetwerk van KPN.

Als je dat liever niet wilt, dan zou je kunnen overstappen naar provider (link) Solcon wat een dochteronderneming is van KPN, en die daar wel haar diensten aanbiedt op het ODF netwerk.
Het grote voordeel is dan wel, dat je dan wel de eventuele combivoordelen kunt behouden, mocht je ook KPN mobiel binnen het gezin hebben.

Daar lees je meer over op de volgende pagina: KPN en Solcon Compleet

Veel succes met de verhuizing!

10 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 1, 2026

Over het algemeen werkt een dsl verbinding prima. Uiteraard kan de snelheid weleens een probleem zijn. Die is namelijk afhankelijk van de afstand tot de centrale.  Bij normaal gebruik en dan denk ik aan een snelheid rond de 100 merk je geen verschil tussen glasvezel en dsl behalve dan dat de upload snelheid lager is. Welke snelheid is er leverbaar? Als glasvezel op korte termijn leverbaar is dan zou je dat moeten zien als je net doet alsof je een bestelling plaatst. Staat het er niet bij dan is het nog niet bekend. Welke snelheid is er mogelijk? Hier kan je de status van jouw adres checken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 1, 2026

Over het algemeen werkt een dsl verbinding prima. Uiteraard kan de snelheid weleens een probleem zijn. Die is namelijk afhankelijk van de afstand tot de centrale.  Bij normaal gebruik en dan denk ik aan een snelheid rond de 100 merk je geen verschil tussen glasvezel en dsl behalve dan dat de upload snelheid lager is. Welke snelheid is er leverbaar? Als glasvezel op korte termijn leverbaar is dan zou je dat moeten zien als je net doet alsof je een bestelling plaatst. Staat het er niet bij dan is het nog niet bekend. Welke snelheid is er mogelijk? Hier kan je de status van jouw adres checken. 

Bedankt voor de snelle reactie. Er is helaas alleen 108 Mb beschikbaar en glasvezel is nog niet beschikbaar. Voor normaal gebruik zou 108 Mb misschien acceptabel zijn, maar voor mijn gebruik is de algehele DSL-prestatie eigenlijk niet ideaal - zeker niet voor de lange termijn.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@nowai 

Leuk dat je gaat verhuizen naar Den Haag, en je daar weer een nieuw hoofdstuk in je leven gaat beginnen, alleen kost een verhuizing wel de nodige stress en tijd.
Logisch dat je dan ook graag bij KPN wilt blijven, en graag wilt weten wat de plannen van KPN aldaar zijn.

De postcode die je hebt gedeeld in je bericht, is het gebied rond de Zuiderparklaan in Den Haag, waar ik trouwens in het verleden wel eens ben geweest.
Zo zijn er ook de de volgende straten die op deze laan uitkomen, Doorwerthstraat en Velpsestraat, twee plaatsen (Doorwerth en Velp) waar ik nu vlakbij woon.

In deze omgeving heeft Open Dutch Fiber (ODF) haar glasvezelnetwerk aangelegd, waarbij Odido de hoofdhuurder is, met daarnaast ook nog wat andere providers.
Over het Open Dutch Fiber glasvezelnetwerk levert KPN helaas niet haar diensten, en dat zal ook niet zo snel gaan gebeuren.

Ik heb even voor je gekeken op de website van (link) Netwerkbeheerder KPN en daar werd vermeld dat er (nog) géén plannen zijn om in het gebied van de Zuiderparklaan glasvezel van KPN te gaan aanleggen.

Dus als je bij KPN wilt blijven, zal je dus terug vallen op een DSL verbinding op het oude kopernetwerk van KPN.

Als je dat liever niet wilt, dan zou je kunnen overstappen naar provider (link) Solcon wat een dochteronderneming is van KPN, en die daar wel haar diensten aanbiedt op het ODF netwerk.
Het grote voordeel is dan wel, dat je dan wel de eventuele combivoordelen kunt behouden, mocht je ook KPN mobiel binnen het gezin hebben.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@nowai! Ik zou het bijzonder jammer vinden als je ons zou verlaten maar ik snap dat je dan toch een afweging moet maken. Als de DSL-snelheden niet voldoende zijn misschien de alternatieven die Michel noemt nog een optie voor je.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 3, 2026

Hoi ​@nowai 

Hoi ​@nowai! Ik zou het bijzonder jammer vinden als je ons zou verlaten maar ik snap dat je dan toch een afweging moet maken. Als de DSL-snelheden niet voldoende zijn misschien de alternatieven die Michel noemt nog een optie voor je.

Helaas lijkt het erop dat op het adres zelfs Solcon niet beschikbaar is. Ik zal proberen contact met hen op te nemen om te begrijpen waarom dat het geval is. Maar ik waardeer dat je hebt geprobeerd te helpen, het kan anderen helpen. Echt jammer als ik voorlopig geen oplossing vind om te blijven. Nogmaals, heel erg bedankt hiervoor.

• March 3, 2026

[..]  alleen 108 Mb beschikbaar

Da’s toch een mooie snelheid, als dat goed werkt verder, de werkelijke snelheid over DSL is nog wel eens ietwat anders dan de verwachting maar wel in dezelfde reeks.

Voor normaal gebruik zou 108 Mb misschien acceptabel zijn,

Zeker, zie dit voor de getallen :
https://www.consumentenbond.nl/internet/welke-internetsnelheid-heb-ik-nodig
https://community.vodafoneziggo.nl/t5/Internet/De-on-zin-van-een-2-GBps-Internet-verbinding/td-p/1783896

maar voor mijn gebruik is de algehele DSL-prestatie eigenlijk niet ideaal

Dan ben ik weer zeer benieuwd wat je gaat doen.

- zeker niet voor de lange termijn.

Idem.

NB gewoon voor mijn nieuwsgierigheid.

NB2 : Door een reactie in het vakje onder het laatste bericht te typen krijg je niet een kopie van het hele voorgaande bericht mee, da’s wel zo compact en overzichtelijk.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 3, 2026

Ik game competitief, dus lage ping en jitter zijn essentieel. Daarnaast werkt een huisgenoot remote samen met een team via videoverbinding en moet regelmatig grote bestanden uploaden. 100 Mbps DSL is hiervoor simpelweg niet geschikt, de stabiliteit en snelheid van glasvezel zijn voor ons geen luxe maar een vereiste. Met “op korte termijn/zeker niet voor de lange termijn” bedoel ik dat DSL beter is dan geen internet, maar als ik me ergens langdurig vestig, heb ik een goede verbinding nodig. Dit is dat niet.

• March 3, 2026

Aha, dank voor serieuze reactie, ik stel deze vraag over snelheden vaker hier, meestal geen reactie.
< ten overvloede > Lage ping is wat anders dan max doorvoersnelheid.

Dan toch maar glasvezel van een conculega nemen ?
KPN zal op den duur wel een eigen glasvezel aan gaan leggen, maar wanneer, dat weet niemand en/of ze vertellen het niet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 3, 2026

Ik begrijp het, ook bedankt voor de snelle reactie. Ik snap ook dat deze netwerken voor de meeste mensen volledig in hun behoeften voorzien, dus het kan een goed idee zijn om daar bij de meeste mensen naar te kijken. Ik hoop dat KPN hier ooit beschikbaar komt, tot die tijd zullen we proberen een oplossing te vinden.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Helaas lijkt het erop dat op het adres zelfs Solcon niet beschikbaar is. Ik zal proberen contact met hen op te nemen om te begrijpen waarom dat het geval is. Maar ik waardeer dat je hebt geprobeerd te helpen, het kan anderen helpen. Echt jammer als ik voorlopig geen oplossing vind om te blijven. Nogmaals, heel erg bedankt hiervoor.

Hoi ​@nowai 

Ik heb je met veel plezier mogen helpen, dus bedankt voor je compliment.

Solcon zou gewoon beschikbaar moeten zijn via het ODF glasvezelnetwerk, aangezien Solcon op een willekeurig adres op de Zuiderparklaan gewoon beschikbaar is.
Heb je wel de goede postcode en huisnummer van je nieuwe adres ingevoerd?
Want één letter of cijfer verkeerd, en je krijgt foutieve informatie.

Maar even contact opnemen met Solcon kan zeker geen kwaad, hun telefoonnummer is:

088 - 003 22 22