Skip to main content
Beantwoord

Instabiel wifi netwerk sinds software update Experia Box v10

• December 29, 2025
  • 8 reacties
  • 104 keer bekeken

Ik heb sinds mijn V10 eind november een software update heeft gehad last van hele instabiele wifi. Het signaal valt meerdere malen per uur weg, waarna het na een minuut weer terug is. Dit is zeer vervelend tijdens het streamen van video’s of muziek. De stream valt uit en die moet je dan weer opnieuw starten. Ik heb al 2 keer een fabrieks-reset gedaan op mijn modem en super wifi-punten. De super wifi punten ook bedraad weer aangesloten, zoals vaker in deze community is voorgesteld en dit ook ook nog eens uitgevoerd tijdens een telefonisch gesprek met de helpdesk. Zelfs een extra super-punt aangeschaft, maar niets helpt. De problemen lijken dan opgelost, maar na 1 of 2 weken weer dezelfde problemen.

Wifi-punten begin spontaan groen te knipperen en doen het na een tijdje weer. Op er verschijnt een rode led, maar ook deze springt later dan weer op groen.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Beste antwoord door Erik van KPN

Nee, de wifipunten zijn er juist op gemaakt dat alles met elkaar kan verbinden. Dus in dat opzicht is het juist zoals bedoeld dat een wifipunt verbindt met een ander wifipunt. 

Maar, los daarvan zouden de lampjes van de wifipunten wel gewoon moeten blijven branden. En qua branden willen we ze dan natuurlijk stabiel op groen hebben. Bij groen lampje hebben de wifipunten een goede verbinding met het modem of een ander wifipunt. Bij een rood lampje hebben ze dat niet. Meestal is dat dan een kwestie van afstand of storingsfactoren en zien we dat dit beter wordt als je experimenteert met de plaatsing van de wifipunten.

Voor bedraad aangesloten wifipunten is dat natuurlijk geen factor, en zou je dus in de praktijk geen rode lampjes verwachten. Is dat bij jou ook zo? Dat het rode lampje alleen voorkomt op draadloos aangesloten wifipunten?

Op het moment dat de wifi uitvalt, zie je dan op de V10 zelf ook veranderingen in de lampjes?

8 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 2, 2026

Hoi ​@boulanger1977, welkom terug! Heel vervelend inderdaad als het signaal zo vaak wegvalt. Je hebt een V10 schrijf je. Welke SuperWifi punten heb je, de witte of de zwarte?

Als check: de softwareversie op jouw V10 is de 25.08.15? Je kunt dit zien op de inlogpagina van de webinterface.

• Auteur
  • Topper
  • January 4, 2026

Goedemorgen Eric,

De softwareversie is inderdaad 25.08.15. Ik heb 3 witte wifiversterkers aangesloten.

Groeten Arjan 

• Auteur
  • Topper
  • January 7, 2026

Hallo Erik,

Ik heb ook even gekeken wat de softwareversie van de wifi-punten zijn. Alle wifi-punten hebben versie 25.14.02.

Wifi-punt 39CDBC heb ik zojuist opnieuw opgestart. Deze stond wel aan, maar de led stond uit en het punt was ook niet zichtbaar in het netwerk. Dit gebeurt vaker. Na opstarten is dit wifi-punt gekoppeld aan een ander wifi-punt en niet rechtstreeks aan de V10. Ik weet niet of dit nog invloed heeft op de prestaties?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 14, 2026

Nee, de wifipunten zijn er juist op gemaakt dat alles met elkaar kan verbinden. Dus in dat opzicht is het juist zoals bedoeld dat een wifipunt verbindt met een ander wifipunt. 

Maar, los daarvan zouden de lampjes van de wifipunten wel gewoon moeten blijven branden. En qua branden willen we ze dan natuurlijk stabiel op groen hebben. Bij groen lampje hebben de wifipunten een goede verbinding met het modem of een ander wifipunt. Bij een rood lampje hebben ze dat niet. Meestal is dat dan een kwestie van afstand of storingsfactoren en zien we dat dit beter wordt als je experimenteert met de plaatsing van de wifipunten.

Voor bedraad aangesloten wifipunten is dat natuurlijk geen factor, en zou je dus in de praktijk geen rode lampjes verwachten. Is dat bij jou ook zo? Dat het rode lampje alleen voorkomt op draadloos aangesloten wifipunten?

Op het moment dat de wifi uitvalt, zie je dan op de V10 zelf ook veranderingen in de lampjes?

• Auteur
  • Topper
  • February 13, 2026

Hallo Erik,

Ik ben inmiddels een beetje ten einde raad. Afgelopen week heb ik de V10 naar de meterkast verhuist, zodat deze niet achter onze bank staat en de modem nu makkelijker is te bereiken.

Gisteren de V10 en alle SW1 punten een fabrieksreset gegeven. Dat ging 2 uurtjes goed en daarna wederom geen internetverbinding. De SW1 punten staan op groen. In de topologie wordt super signaal aangegeven, maar tv en laptop kunnen geen verbinding met het netwerk maken.

Vanmorgen 1 SW1 punt uit het netwerk gehaald. Wellicht dat dit een oplossing geeft. Maar het afgelopen uur springen de overgebleven 2 SW1-punten om en om op rood. Omdat ze wel een netwerk uitzenden, maar geen verbinding, ligt al het internet verkeer in huis plat. Dan doet alles het 2 minuten weer en begint het weer van voor af aan.

Ben nu al 3 maanden aan het sukkelen met dit probleem. Ik vrees dan een overstap naar een andere aanbieder nog de enige oplossing is, want ik heb zo ongeveer alle oplossingen die ik in de topics kon vinden al geprobeerd. Of heeft iemand nog een ultieme oplossing?

• Auteur
  • Topper
  • February 19, 2026

Ik vermoed dat ik het probleem uiteindelijk heb gevonden. Nadat de verbinding van de superwifi's continu werd verbroken heb ik ze dit weekend (uit frustratie) allemaal afgekoppeld en uitgezet. Dit omdat de wifi geen 5 minuten stabiel was.

De wifi werd op dat moment enkel door de V10 doorgegeven. Hierna was de stabiliteit nog erger. Er waren onophoudelijk verbindingsproblemen. Ik moest de wifi op mijn telefoon of laptop om de 2 minuten uit/aan zetten om opnieuw verbinding te maken. De TV maakte al helemaal geen verbinding, terwijl het bereik prima was. Uiteindelijk de conclusie getrokken dat de wifi van de V10 defect is.

Ik heb op zondag de wifi-doorgifte van het modem uitgezet en hier een superwifi bekabeld op aangesloten. Deze fungeert dus als 1e wifipunt. Daarna de 2e en 3e wifipunt aangesloten en deze maakte zonder problemen verbinding. Sindsdien stabiele wifi en geen verstoringen meer.

Op zich dus een mooie oplossing, maar niet zoals het hoort. Is er op enige manier aan te tonen dat de wifi van het modem niet meer goed functioneert en zodoende kan worden vervangen door KPN?

De topografie ziet er nu als volgt uit. Werkbaar, maar ik heb wel mijn wifipunt vanuit de overkapping van mijn tuin moeten opgeven, zodat deze als wifipunt van het modem kan fungeren. Ik zou het zonde vinden als ik hiervoor zelf een extra wifipunt zou moeten aanschaffen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • February 20, 2026

Goede troubleshoot, ​@boulanger1977

Is er op enige manier aan te tonen dat de wifi van het modem niet meer goed functioneert en zodoende kan worden vervangen door KPN?

Je kunt dan het beste telefonisch contact opnemen. Dit kan het makkelijkst via een terugbelafspraak. Dan bellen we je per direct of op een moment dat jou uitkomt. De collega kan dan de boel doormeten en uitlezen en hopelijk je vermoeden bevestigen. Zo ja, dan kan het modem vervangen worden.

Afgelopen donderdag heb ik een nieuwe V10 opgehaald in de winkel en het hele netwerk weer een “schone” installatie gegeven. Dus alle SW1 punten terug naar fabrieksinstellingen en weer 1 voor 1 aangesloten. Daarna overal goed bereik, SW punten gaven ook goed signaal aan…..tot gisterenavond. Het hele verhaal weer van voor af aan. Continu wifi verbinding verbroken. Op dit moment is dat om de 2 a 3 minuten!!

De topologie ziet er dan ook als volgt uit

Eén voor één starten de SW punten weer op, maar dat duurt een aantal minuten. TV en radio streamen vallen uit. Gelukkig heb ik nog bekabelde TV-kastjes, anders was TV kijken er niet bij.

Inmiddels heb ik al bij andere topics het antwoord van KPN gelezen dat dit gedrag herkenbaar is bij de V10 en dat er gewacht moet worden op een update 

Ik ben het echt inmiddels helemaal zat en ben er nu weken mee bezig en ik denk niet dat KPN een oplossing kan bieden, gezien de vele topics over dit onderwerp. Inmiddels start ik mijn zoektocht naar een andere aanbieder. Ik vind dat echt heel jammer, want ik ben jaren tevreden klant van KPN geweest, maar dit is niet te doen in deze tijd waarin internet een belangrijk onderdeel is van het huishouden.