Skip to main content
Vraag

Instabiele glasvezelverbinding: Glas- en Ethernetlampje vallen frequent uit

• July 2, 2026
  • 1 reactie
  • 12 keer bekeken

Mijn glasvezelverbinding valt de laatste tijd helaas regelmatig uit. Als de verbinding wegvalt, zie ik dat op het witte NT-kastje zowel het 'Glas'-lampje als het 'Ethernet'-lampje heel snel knipperen of zelfs volledig uitstaan. De Experia Box V10 verliest daarna logischerwijs ook de verbinding (internetlampje knippert).

Als ik de boel stroomloos maak en 10 minuten wacht, komt de verbinding meestal wel weer op gang, maar het probleem blijft zich herhalen. Als freelancer is deze instabiliteit erg problematisch voor mijn bedrijfsvoering (zeker bij het downloaden van grote bestanden).

Ik heb op deze community gezocht naar soortgelijke situaties om mee te denken over de oorzaak:

• De wijkkast: Ik weet niet of het probleem daar ligt; ik heb mijn buren er in ieder geval nog nooit over gehoord.

• De stroomadapter van het NT-kastje: Dit lijkt me zelf niet het meest waarschijnlijk, aangezien ik hier pas in mei 2025 ben komen wonen. Wel is het pand zelf al behoorlijk oud, dus wellicht is de fysieke aansluiting of de bekabeling in de muur verouderd. De CAT6-kabel tussen het modem en het NT-kastje is dus ook nieuw.

• Interne fout Experia Box: Dit vermoed ik ook niet direct, omdat de storing telkens aantoonbaar begint bij het NT-kastje; zodra de lampjes op de Experia Box gaan knipperen, staan de lampjes op het NT-kastje vaak al uit of knipperen ze heel snel.

Zou een van de moderators mijn lijn kunnen doormeten en een monteur kunnen inplannen om de (verouderde) aansluiting en het NT-kastje te controleren? Mijn profielgegevens zijn volledig ingevuld.

1 reactie

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 2, 2026

Voor dit geval kan je beter contact opnemen met de klantenservice 0800-0402. Zij kunnen dan meteen met je meekijken en indien nodig een monteur aansturen.Â