Skip to main content

Wij zijn recent verhuisd en in de nieuwe woning hebben wij glasvezel van KPN. Wij ervaren hier grote problemen mee.

De situatie ter plekke: de NT-1 en het modem zijn in de kelder geïnstalleerd. Vanuit de kelder lopen er ethernetkabels naar de bovenverdieping. De ethernetkabel is aangesloten op een TP-Link X90 node die als wifi-router fungeert. Er zijn diverse X90 nodes in de woning geplaatst voor optimale wifi dekking. De TV-ontvanger is via de 2,5Gb ethernet aansluiting van een X90 node aangesloten op het internet.

Als wij televisie proberen te kijken verschijnt constant de melding stb-nmc-400. Ik heb een aantal connectiviteitstests gedaan en zie op die momenten de internetverbinding ook wegvallen. Meestal wordt deze binnen 30 seconden weer hersteld. Ik observeer geen problemen met het mesh-netwerk. Deze is stabiel. Verder zie ik de snelheid van de internetverbinding enorm variëren, soms is deze 250Mbps, soms 500KBps. 

Uitschakelen van NT-1 en internetmodem lost het probleem soms kortdurend, maar niet permanent op.

Sowieso kwam de informatie op het modem dat ik ontvangen heb niet overeen met het de daadwerkelijke configuratie van het modem. Zo komt het Wi-fi netwerk van het modem niet overeen met de informatie op de sticker.

Ik heb mijn laptop met een ethernetkabel met het modem verbonden, ik kon ook niet inloggen met de admin-gegevens zoals vermeld op de sticker.

Ik heb daarom het gevoel dat wij wellicht een verkeerd modem hebben gekregen dat niet overeenkomt met de registratie van ons abonnement, met als gevolg dat de verbinding onvoorspelbaar is. 

Graag een oplossing.

De tv ontvanger moet direct op het modem aangesloten worden.  Eventueel via een switch die igmp snooping ondersteunt.  Hier kan je alles lezen over igmp snooping. Ik hoop dat het iets duidelijk maakt.


De tv ontvanger moet direct op het modem aangesloten worden.  Eventueel via een switch die igmp snooping ondersteunt.  Hier kan je alles lezen over igmp snooping. Ik hoop dat het iets duidelijk maakt.

De X90 ondersteunt IGMP snooping en proxying: https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-x90/#specifications

Maar misschien moet dat nog geconfigureerd worden. Ik zal dat vanavond eens bestuderen als ik weer thuis ben.  Bedankt voor de toelichting in ieder geval!


Hier en daar kom je vaker problemen tegen met tp link en igmp. Laat even weten hie het afloopt als je wil.


Doe ik.. Ik hoop dat het gaat werken zo. Een kabel trekken gaat in dit huis namelijk een flinke operatie worden. :(


Follow up, ik kon de X90 inderdaad instellen voor IGMP maar dat werkt in dit geval niet. Ik ga het nu met powerline van KPN proberen. Die komen hopelijk morgen binnen. 


@Nico Beemster je gaat toch niet aan de slag met draadloze verbindingsets hoop ik?????


Jazeker! Gisteravond geïnstalleerd. Probleem opgelost, gelukkig. Scheelt een hoop gedoe met kabels trekken.

Blijft alleen het mysterie van de mismatch tussen de informatie op het modem en de daadwerkelijke configuratie van het modem maar daar bel ik wel even voor.


Dan heb je geluk. Vaak geven ze problemen maar als het zover is weet je het forum te vinden😉.