Skip to main content

Ik maak sinds 2011 gebruik van een KPN-glasvezelverbinding. Momenteel heb ik een “Alles in Een Standaard Contract” (€ 72/maand). 

 

Een aantal jaren geleden kreeg ik plotseling problemen met de internetkwaliteit (weinig bandbreedte, wegvallen verbinding). Door vervanging van de versie 8 Experiabox door een versie 9 (ZTE H368N, hardwareversie  V1.02, s/n ZTEEG53F1207001, nu softwareversie V1.01.00T10.3) was het probleem opgelost. 

 

Momenteel ervaar ik opnieuw vergelijkbare problemen. Er zijn momenten, en dat is vooral in de late avonduren hinderlijk, dat de KPN iTV-app (versie 6.6.4) steeds vastloopt op mijn iPad (iPad Pro 12,9 inch, 2e generatie, sofwareversie 13.4.1, model #MP6H2NF/A) en mijn iPhone (6s Plus, model #MKU62ZD/A, softwareversie 13.4.1). Metingen van de internetsnelheid met de Ookla-speedtest-app op dat moment resulteert in zeer lange wachttijden; “Verbinden” met een KPN-server duurt dan zeer lang. Als de test eindelijk kan worden uitgevoerd, functioneert de KPN iTV echter ook weer. 

 

Ik heb de wifi-verbinding meerdere malen met de KPN-software geoptimaliseerd. Ook het KPN-glasvezelkastje heb ik vaak gereset. Ik heb sinds de eerdere problemen waarvoor KPN mij als oplossing de nu gebruikte Experiabox stuurde, een Netgear Nighthawk (X4 AC2350, 2,4 en 5 Ghz-wifi signaal) in gebruik op de eerste etage van de woning en een TP-Link wifi-extender via het lichtnet (AV500) op de tweede etage. Deze laatste verplaats ik bij gelegenheid naar achter in mijn tuin. Dat werkt perfect. De Experiabox staat op de begane grond in de meterkast. Achter de Experiabox heb ik reflecterende folie geplakt. Ik heb in de gehele woning (drie woonlagen) altijd zeer goede wifi-ontvangst (alle streepjes lichten op). 50% van de tijd ben ik de enige gebruiker in mijn woning. Op de momenten dat de problemen optreden zijn maximaal twee devices aangesloten (de genoemde iPhone en iPad). De twee TV-ontvangers gebruik ik sporadisch. Hier zijn geen problemen mee. Ook met mijn bekabeld aangesloten PC en mijn wireless aangesloten laptop ervaar ik geen problemen.

 

Het is zo dat ik de KPN-iTV-app het meeste gebruik achter de wifi-aansluiting van de TP-Link (d.w.z. in de slaapkamer). Ik ervaar (n.a.v. tests) echter dezelfde vastloopproblemen van de KPN-iTV-app direct achter zowel de Experiabox als de Nighthawk. De TP-link en Nighthawk zijn aangesloten achter de Experiabox.

 

Als ik op de iPad en iPhone de Ookla-speedtest laat lopen, is de iPad afwisselend sneller en langzamer dan de iPhone. Als ik gelijktijd een test op zowel iPad als iPhone laat lopen zijn de snelheden nooit gelijk. Er wordt ook niet altijd geconnect met dezelfde server. Zie tabel 1 voor een aantal tests.

 

Tabel 1.  Tests.

 

 

 

 

 

 

Datum en tijd

Down

Up

Ping

Jitter

Pakketverlies

Devic

2-5-2020 17:12

40,3

16,2

10

7,6

0

iPhone

4-5-2020 16:40

21,9

19,3

10

17

0

iPhone

4-5-2020 16:40

53,5

28,5

9

1,6

0,93

iPad

2-5-2020 17:13

10,1

31,3

6

0,81

0,71

iPad

 

Ik heb de indruk dat ik geen wifi-problemen heb in de woning, maar dat het een probleem betreft met de Internet-aansluiting in mijn woning. De iTV-app werkt altijd wel goed via 4G op mijn iPhone of via een persoonlijke hotspot op deze iPhone op mijn iPad. Ik heb zeer dicht bij mij in de buurt een KPN-gsm-mast. Ik vind dit echter geen acceptabel alternatief daar mijn mobiele bundel gelimiteerd is 2.000Mb/maand.

 

Wat moet ik doen om de iTV-app van KPN probleemloos te laten werken als ik ‘savonds in bed nog even ongestoord OP1 of Jinek e.d. wil kunnen zien?

Kan goed zijn dat het probleem in de glasvezel wijkcentrale zit.
Want als jou vervanging van Experiabox niks oplost heeft,
zit het probleem niet in jou thuis netwerk.
 

Glasvezel Wijkcentrale
Binnen in een Glasvezel Wijkcentrale


Ook moet er in een Glasvezel centrale apparaten voor ouderdom vervangt worden.
( kan zijn dat de laser licht minder sterk is na aantal jaren. )
als ze niks vervangen dat kunnen ze je beter bop een poort aansluiten dat niet veel gebruikt is.

of NTU vervangen kan het misschien oplossen.


Hoi @Icetee. Welkom op het KPN Forum! Excuses voor mijn late reactie. Wat vervelend dat je problemen hebt met jouw internet verbinding. Is het probleem inmiddels al verholpen? Heb je dezelfde problemen ook met een bekabelde verbinding. Wil je laptop of pc bekabeld aansluiten op jouw Experiabox, een speedtest uitvoeren en de uitkomst daarvan hier delen? Zou je jouw naam, postcode, huisnummer en klantnummer achter willen laten op het KPN Forum profiel? Dan kan ik jouw verbinding vanuit hier doormeten? Laat je een berichtje achter in dit topic?


Dag Vikash,

 

Bedankt voor je reactie.

Ik heb via de KPN Servicedesk inmiddels mijn Experiabox v9 vervangen door een v10a. Omdat de v10a een poort minder (slechts 3) heeft, heb ik een switch moeten aansluiten in de meterkast op de begane grond (bgg). Hiermee is op poort 1 een extra actieve component in het thuisnetwerk opgenomen, waarmee bij probleemoplossing ook weer rekening moet worden gehouden.
 

Achter deze switch is op de bgg reeds een switch aanwezig om een tv-ontvanger, een printer en een PC aan te sluiten (Op deze PC voer ik de verderop genoemde speedtest uit). Achter deze nieuwe switch hangt in de meterkast ook een TP-Link Wifi Powerline Extender TL-WPA4220. Op de 2e verdieping hangt de ontvanger (TP-Link TP-PA4010). Bij gelegenheid gebruik ik deze ook in de tuin. Achter poort 2 van de Experiabox hangt een tv-ontvanger met daarachter een geluidsinstallatie en een smart-tv. Achter poort 3 hangt een Netgear Nighthawk (X4 AC2350, 2,4- en 5 Ghz-wifi-signaal). Het “smart-gedeelte” (Internetaansluiting) van de eerder genoemde TV op poort 2 heb ik bedraad aan de Nighthawk gehangen.

In de woning heb ikzelf via wifi een iPad, iPhone en MacBook in gebruik. Van tijd tot tijd zijn er andere gebruikers (altijd via wifi) in de woning. De meeste tijd ben ik de enige gebruiker. 

 

Het lijkt of de kwaliteit van de Internet-aansluiting sinds de vervanging van de Experiabox is verbeterd, maar ik durf dat nog niet met 100% zekerheid te zeggen, daar ik e.e.a. nog  niet goed heb kunnen uitproberen. 

 

Als ik de verbinding test met de KPN-speedtest krijg ik op mijn bedrade PC (https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/fce30c90-9434-11ea-98a1-6b8fdab37821) en op de via wifi aangesloten iPad en iPhone vergelijkbare resultaten (tests op 12-5-2020 omstreeks 11:00 uur). De KPN-test heeft in tegenstelling tot de Ookla-speedtest-app helaas geen historie waarmee ik kan laten zien dat de testresultaten gedurende de dag/week behoorlijk variëren. Het vreemde is dat de wireless iPad nu steeds het beste meetresultaat geeft, terwijl dit juist het apparaat is waarmee ik in de avonduren vastloopproblemen ervaar bij gebruik van de ITv-app van KPN of YouTube. 

 

Nu (12-5-2020 11:00 - 12:00 uur) werkt alles (bedraad, via wifi, youtube, iTV) zowel via van de TP-Link, Nighthawk als de Experiabox v10a probleemloos. 

Als ik de genoemde vastloopproblemen heb en direct de Ookla-speedtest-app start, kost het minuten tijd om verbinding met een server te maken. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een test welke ik gedurende langere tijd kan laten lopen op een bedrade PC. Hiermee is dan te registreren hoe de verkregen Internet-bandbreedte fluctueert. Volgens mij zit het probleem bij mij niet in het wifi-signaal wat ik op alle drie woonlagen voldoende versterk, maar in de Internet bandbreedte welke niet constant mijn woning binnenkomt. 

 

De problemen heb ik de laatste maanden vooral ervaren in de avonduren als ik nog even op mijn iPad via de iTV-app TV kijk. Ook mijn dochter ervaart dan verbindingsproblemen als ze met haar  iPhone met FaceTime belt met vrienden. We gebruiken dan wifi via de Nighthawk (1e etage) of TP-Link (2e etage) daar het wifi-signaal hiervan beter is dan van de Experiabox op de bgg.
De TP-Link zit beneden in de meterkast en boven mogelijk niet op dezelfde zekeringgroep. Ik laat hier naar kijken en dit dan aanpassen om ook dit als oorzaak uit te sluiten. De documentatie meldt overigens niet dat dit een probleem hoeft te zijn. 

Met de TV-ontvangers heb ik eigenlijk nooit problemen, maar deze worden ook nauwelijks gebruikt. Recent heb ik wel gehad dat bij het afspelen (In de avonduren) van een in de Cloud opgenomen film van tijd tot tijd het beeld stilstond en na enige tijd blokkerig verderging om vervolgens weer probleemloos te worden weergegeven. Ik luister via de TV-ontvangers (Stingray) en via Internet/Bluetooth (Spotify) zeer veel naar muziek. Dit levert nooit verstoringen op, maar dat zal door de riante buffering van de data worden voorkomen.

Ik zal de komende dagen testen en mijn bevindingen aan je doorgeven. Mijn contactgevens zijn *****, klant #****.

 

Met vriendelijke groet,

André Werkman

 

*Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy


Reageer