Skip to main content

Hallo KPN Helpdesk,

5 dagen gelden is er een storing geweest rond 01:30 in de regio Almere op ASN 1136, waardoor internet, tv en mobiel plat heeft gelegen. 2 uur later is de verbinding weer in de lucht gekomen, echter ervaar ik sinds dien een zeer zwabberende glasvezel verbinding. 

Ik heb de stroom al meerdere malen (15 minuten) van de NTU gehad en heb meerdere routers uit en aan heb gezet wat geen verbetering heeft gegeven. De glasvezel verbinding zwabbert sinds dien enorm.

Kan iemand vanuit KPN mij vertellen wat de storing was en waarom ik nu dit ervaar door mogelijk iets meer informatie te geven? en… of dit tijdelijk is of dat er werkzaamheden zijn die mogelijk nog niet zijn afgerond.

( ik heb de testen gedaan op de Experiabox V10, Edgerouter 4 en UDM Pro alle drie geven het zelfde resultaat).

 

Alvast bedankt voor de terugkoppeling.

Toevoeging op bovenstaande bericht/vraag:

In het bovenstaande bericht gebruik ik het woord zwabberen maar ik kan het beter op een andere manier omschrijven waardoor het mogelijk duidelijker wordt.

Na de storing heeft de router de verbinding weer tot stand gebracht, de volgende dag kwamen er uit het gezin meldingen van traag reageren bij het bezoeken van websites en lagging tijdens het gamen. In eerste instantie zocht ik hier niets achter tot ik een speedtest draaide via de app op de UDM pro en merkte dat het net leek of iemand het gas intrapte en weer remde. Normaliter als ik een speedtest doe dan is het direct de beloofde verbindingssnelheid van minimaal 500 bij 500, nu kruipt de verbinding qua download langzaam naar de 500 en de upload geeft het beeld wat ik boven schets (gas en remmen).

Ik hoop dat dit een beter beeld geeft en dat jullie ook een mogelijk oorzaak weten te melden. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die hier last van heeft.

 

Ik hoor graag.

 


Hoi @Multiedje, sinds het onderhoud is het internet dus niet meer zoals het zou moeten zijn. 

Hiervoor heb je het NT als stroomloos gehad. Dat is een goed begin, maar heeft dus niet geholpen. Dat is jammer. 

Als ik zo jouw lijn doormeet, meet ik niet direct problemen. 

Kabels zitten verder ook allemaal goed? 

En welk modem heb je nu aangesloten? De V10? Heb je die ook gereset? Merk je daarna verschil? 


Hoi @Multiedje, sinds het onderhoud is het internet dus niet meer zoals het zou moeten zijn. 

Hiervoor heb je het NT als stroomloos gehad. Dat is een goed begin, maar heeft dus niet geholpen. Dat is jammer. 

Als ik zo jouw lijn doormeet, meet ik niet direct problemen. 

Kabels zitten verder ook allemaal goed? 

En welk modem heb je nu aangesloten? De V10? Heb je die ook gereset? Merk je daarna verschil? 

Hoi @Bart_Z ,

Allereerst dank je wel voor het reageren.

Ik gebruik nu de UDM pro en om zeker te zijn dat het hier niet aan ligt heb ik zowel de edgerouter 4 (die ik normaal gebruik) als de experiabox v10 aangesloten.
 

Bij de experiabox valt het klapperen of zwabberen minder op gezien deze sowieso traag naar de 500/500 loopt. De UDM pro en de Edgerouter 4 zijn veel krachtiger en tonen een onrustige (klapperende) verbinding alsof er softwarematig de rem erop wordt gehouden.

Kan jij iets vertellen over de storing of het onderhoud zelf, dit gezien alles plat lag internet/tv en mobiel en het daarna is opgetreden

ik hoor graag van je en alvast bedankt!

EDIT: ik heb de experiabox niet gereset, deze staat als backup router in DMZ en loopt waarschijnlijk ook wat achter qua firmware;-)


Ik heb zo geen inzicht in het onderhoud precies helaas. Anders had ik je dat graag verteld. Maar de snelheid is dus instabiel. Heb je een paar screenshots van bekabelde speedtests die dat aangeven? Kun je die posten? En mocht ik echt verder moeten analyseren, dan wil ik je wel vragen om de V10 aan te sluiten i.p.v. de eigen router. Kan daarbij zijn dat ik ook deze moet resetten.  Dus als dat kan hoor ik dat graag. 


Hoi @Bart_Z ,

Als ik nu de Experiabox aansluiten en reset, kan jij dan direct kijken? Als dit niet lukt dan moet het even wachten want ik ben ook aan het werk;-)


@Bart_Z,

Sluit de vraag maar af maar niet als opgelost, ik heb niet het idee dat we hier tot een oplossing gaan komen. 

Ik heb vanmiddag de Experiabox V10 aangesloten en een reset gegeven, deze haalde meteen de nieuwe firmware op. En ja, wat moet ik zeggen, na een speedtest op de EB komt de lijn uiteindelijk wel met wat moeite tot de 500/500.

Ik gebruik al 2,5 jaar de Edgerouter 3 en 4 en deze routers zijn gewoon een stuk krachtiger en vlotter in het verwerken van een request of test.

We gaan er alleen uitkomen als we weten wat er heeft plaatsgevonden in de nacht van maandag op dinsdag een week geleden, gezien dit blijkbaar niet te achterhalen is blijven we bij de basics (stroom eraf en reset) en ik weet (bijna) zeker dat het we het niet in huis hoeven te zoeken.

Jij toch bedankt voor het reageren en hopen dat het zich ergens in de tijd gaat oplossen.


Ik kan het niet direct nee, maar we kunnen wel een tijdstip afspreken wanneer je de V10 aansluit en ik dan jouw lijn doormeet om te kijken waar ik uit komt. Of anders is bellen misschien sneller. Als we dan alles doorlopen hebben en het probleem blijft, dan kunnen we zeker wel verder zoeken namelijk. 

Dus mocht ik nog kunnen helpen, dan hoor ik dat. Anders heel fijn weekend gewenst.