Skip to main content

Sinds oktober glasvezel van KPN in gebruik (gebruik makend van de Box 12 en 2 Superwifi punten) ter vervanging van mij eigen Deco mesh systeem, maar sindsdien veel problemen gehad met vaak een instabiele verbinding. De meeste problemen inmiddels op kunnen lossen en als / zo lang het werkt een goede verbinding (van 950 Mbit/s naast modem, 300 Mbit/s naast Superwifi punt eerste verdieping tot 90 Mbit/s naast Superwifi punt op tweede verdieping/zolder), echter:

  • De verbinding valt een aantal keer per maand volledig weg, wat problemen geeft bij Teams calls en verlies van VPN verbinding (zakelijk) als ook bij het kijken van films/series bijv. Netflix (privé). Vaak is de verbinding na enkele minuten weer hersteld echter soms zorgt dit ervoor dat alle twee de Superwifi punten uitvallen (rood licht) en de verbinding met de modem weer moeilijk te herstellen is (vaak na meerdere keren resetten en via WPS de verbinding herstellen). Vervolgens worden de Superwifi punten ook niet meer weergegeven in het admin menu van de Box 12 (ook niet als ze wel weer verbinding maken /werken).
  • Middels MAC filtering wil ik ervoor zorgen dat een apparaat geen verbinding maar met het 2.4Ghz netwerk; echter als ik het apparaat toe voeg dan valt ook de verbinding met de Superwifi punten weg. Dit lijkt mij een fout in de software; is hiervoor een oplossing / work around?
  • Ook valt Netflix (FireStick Max) regelmatig weg (foutmelding t.a.v. verbinding); het is onduidelijk waar dit door wordt veroorzaakt echter is het probleem ontstaan rond de periode dat we over zijn gegaan naar Box 12 / Superwifi punten.

Graag zou ik een (blijvende) oplossing willen voor een stabiele verbinding, die niet inhoudt dat ik alle Superwifi punten weer moet resetten/ rechtstreeks moet aansluiten op het modem of die inhoudt dat ik het modem moet herstarten of weer volledig moet terugzetten naar fabrieksinstellingen.

Graag zou ik wel vanuit KPN een reactie krijgen op bovenstaande, vandaag viel de verbinding van de Superwifi punten wéér weg; deze branden paars en na aantal keer via WPS op modem en Superwifi punten werd de verbinding (uiteindelijk) weer hersteld. Deze apparaten zijn echt veel te instabiel; het kan toch niet zijn dat door de aangeboden apparatuur de verbinding op meerdere momenten gewoon ‘wegvalt’...


@MiloOo Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je last hebt van een wegvallende verbinding. Vallen ook apparaten weg die bekabeld aangesloten zijn? 

En heb je los van de Superwifi punten ook andere apparatuur in je netwerk? Bijvoorbeeld een switch of een draadloze verbinding set?

Zou je voor mij overigens ook je forumprofiel willen invullen zodat ik de verbinding kan doormeten? 


Ik heb geen apparaten bekabeld aangesloten, anders dan één apparaat op Superwifi punt. Ik heb geen andere netwerkapparatuur aangesloten. Ik heb het forumprofiel verder aangevuld, zou je het kunnen laten weten als er nog eventuele relevante informatie mist?

Het (volledig) wegvallen van de verbinding is één van de problemen, het wegvallen van de bevinding met de Superwifi punten, het niet kunnen instellen van MAC filtering en het niet werken van Netflix (mogelijk door een niet stabiele verbinding) zijn de andere problemen.


Hallo @MiloOo ,

Neem dit topic eens door :

 

 


@MiloOo Helder. 

Als ik een meting uitvoer op de lijn dan meet ik geen wegvallende verbindingen. Wat natuurlijk bijzonder is, aangezien je verbinding wel wegvalt. 

Heb je de problemen met de wegvallende verbinding al vanaf het begin? Of dit is iets van de laatste tijd? 

Wat we sowieso zouden kunnen proberen is om de NT (het glasvezelkastje) 2 minuten stroomloos te maken, en hierna weer van stroom te voorzien. 

Hiermee wordt het NT kastje gereset. 


@Noordzee Bedankt voor het meedenken, maar het gaat niet zozeer om de lampjes en het weer werkend krijgen van de SuperWifi.

 

@Rutger_ Het wegvallen van de verbinding gebeurt een aantal keer per maand; de afgelopen dagen is dit niet het geval geweest (dus zou goed kunnen dat dit niet uit de metingen volgt). Als het wederom gebeurt zal ik de suggestie (2 minuten NT (het glasvezelkastje) stroomloos maken) uitvoeren.

Dit is echter één van de problemen; het probleem van het uitvallen van de SuperWifi punten, de issues met MAC filtering en (mogelijk) instabiele verbinding zullen door bovenstaande niet opgelost worden?


@MiloOo Hoe is de situatie op dit moment? Is de verbinding nog weggevallen na het laatste bericht? 

Voor wat betreft de MAC filtering zou ik inderdaad een workaround gebruiken. Wat je kunt doen is een "Extra wifi" netwerk aanmaken met alleen 5 Ghz. 

Voor wat betreft de Superwifi punten, hier doen de problemen met het paarse lampje zich dus nog voor? 


@MiloOo Hoe is de situatie op dit moment? Is de verbinding nog weggevallen na het laatste bericht? 

Voor wat betreft de MAC filtering zou ik inderdaad een workaround gebruiken. Wat je kunt doen is een "Extra wifi" netwerk aanmaken met alleen 5 Ghz. 

Voor wat betreft de Superwifi punten, hier doen de problemen met het paarse lampje zich dus nog voor? 

Het liefst heb ik dit apparaat wel binnen mijn ‘eigen’ netwerk. Tot op heden heeft het probleem van het wegvallen van de verbinding zich niet meer voorgedaan gelukkig. Het enige wat nog niet goed werkt is dat mijn wifi versterkers niet meer zijn verschenen in o.a. de ‘Thuis’ app. Ik wil ze echter ook niet nogmaals resetten of koppelen en hierbij mogelijk dezelfde problemen weer introduceren...


@Rutger_ Inmiddels wel weer regelmatig dat de verbinding voor enkele seconden wegvalt en dan weer herstelt, herstarten van de Box 12 haalt niets uit. Het begint wel steeds irritanter te worden, kan hier naar worden gekeken?

Verder uiteindelijk MAC filtering maar helemaal opgegeven, het werkt vaak na verloop niet meer (waarbij het apparaat toch weer verbinding maakt met het 2.4Ghz netwerk terwijl dit volgens instellingen in de Box 12 niet zou moeten kunnen?) en bij opnieuw instellen weer alle verbindingen met de Superwifi punten wegviel (rood licht). Op dit moment maar een derde wifi netwerk aangemaakt om e.e.a. werkend te krijgen...


@MiloOo Als ik nu metingen uitvoer dan meet ik geen bijzonderheden. 

Wat ik zou willen adviseren is om telefonisch contact met mijn collega's op te nemen op 0800-0402. 

Zij kunnen dan live aan de telefoon troubleshooten en eventueel metingen uitvoeren. Via het forum gaat dit lastiger. 

 

Voor wat betreft de Mac filtering op de Box12, er komt voor de Box 12 nieuwe firmware aan. Wellicht dat het met de nieuwe firmware beter gaat. 

Wanneer deze firmware voor iedereen beschikbaar is is nog niet duidelijk. 


Ik heb inmiddels 2 keer contact gehad met je collega's, maar deze konden mij ook niet helpen. Van afstand lijkt het alsof de wifi verbinding van de Box12 constant is / niet wegvalt (voor de verbinding van de SuperWifi punten was dit van afstand niet te zien begreep ik), maar hij valt toch echt regelmatig weg; wederom vanochtend (16/8) rond 8:15h.

De Box12 (en SuperWifi punten) blijven erg instabiel. Het voornaamste probleem is dat de verbinding (wifi) van de Box12 soms volledig wegvalt en na max. minuut weer hersteld wordt, wat erg frustrerend is ook omdat ik veel thuiswerk (VPN verbinding valt weg, Teams call worden afgesloten etc.). Daarbij zorgt het wegvallen van de verbinding van de Box12 er vaak ook voor dat de verbinding met de SuperWifi punten wegvalt en ik deze weer moet herstellen (soms op te lossen met een herstart, maar ze moeten soms ook opnieuw gekoppeld worden met de Box12). 

Wel zie ik graag een oplossing voor dit probleem; ik maakte voor de overstap naar KPN glasvezel gebruik van een eigen router met mesh systeem (achter een router van de provider) en dit heeft jaren gewerkt zonder problemen. Het probleem lijkt dan ook in de Box12 en SuperWifi punten te zitten.


Zijn dit de superwifis 2.0 (zwart) in combinatie met de v12?. En welke software versies draaien op deze apparaten?


Ja SuperWifi 2.0 en firmware versie 3.00.31.


@BruisTablet Kan je hier iets mee?


@BruisTabletKan je hier iets mee?

De combinatie met de v12 loopt niet altijd stabiel. Indien mogelijk qua wifi dekking in huis. Sluit minimaal 1 superwifi via ethernet aan op de v12 en zet de wifi op de v12 uit kijk het eens een aantal dagen aan door alleen via de wifi van de SW2 te draaien.

 

De langere termijn oplossing is doorstomen naar de nieuwe KPN software.

 


@MiloOo De tips van @BruisTablet zijn goede tips. 

Ook is het vooralsnog inderdaad nog even wachten tot de nieuw softwareversie.Â