Sinds enige tijd hebben wij thuis last van een wegvallende verbinding. Het probleem zit hem, zo lijkt het, niet zozeer in de wifi, het lijkt erop alsof de internetverbinding zelf wegvalt terwijl wifi verbonden blijft.
De details:
Hoe het begon
Voorheen, op ons vorige adres, hadden we alles-in-één. Op dat moment waren er geen issues. Iets meer dan een jaar geleden zijn we verhuisd en overgestapt op alleen internet, en ook toen was er geen issue. Ook toen het modem vervangen is voor een V12 en er 2 superwifi punten zijn toegevoegd werkte alles prima. Top!
Vervolgens is er een Homey Bridge in huis gekomen (domotica, heeft een constante verbinding) en ook dat is de eerste 6 tot 9 maanden prima gegaan. Tot zover geen problemen dus 😁
Maar toen …
Op een gegeven moment kreeg ik meldingen dat de Homey Bridge de verbinding kwijt raakte (voor mijn gevoel sinds er een update uitgevoerd is op het modem). Normaal gezien kon dat wel eens gebeuren, en dan werd de verbinding altijd hersteld binnen een halve minuut. Maar de problemen waren nu anders: de wifi was gewoon verbonden, maar de internetverbinding was weg. En blijkbaar had de Homey er moeite mee de verbinding opnieuw op te bouwen. Het resultaat: de Homey meerdere keren per dag moeten herstarten om de lampen te kunnen bedienen… Niet zo tof.
Daarnaast begonnen ook andere apparaten, zoals de TV, ineens te melden dat ze niet verbonden waren met internet. Terwijl Speedtest op die locatie een 500+ mbit verbinding laat zien. Iets is er dus instabiel in het netwerk. En soms is het op de laptop ineens nodig de wifi uit en weer aan te zetten om internet weer werkend te krijgen, ondanks dat er op dat moment wel wifi verbinding is...
Geprobeerd
Om de problemen op te lossen heb ik een aantal dingen geprobeerd:
- Dekking gecontroleerd (ook met de wifi manager). Op dat moment is het bereik overal in huis prima.
- Alle superwifi punten verwijderd en modem gereset (meerdere keren).
- Het apparaat op 100 verschillende locaties geplaatst (dicht bij modem, dicht bij superwifi, in dekkingsgebied 1 wifi punt, in dekkingsgebied meerdere wifi punten, en meer ...).
- 5 GHz uitschakelen.
- Superwifi punten op andere locaties geplaatst.
- Het V12 modem wel en niet onderdeel gemaakt van de Mesh (dus met een superwifi punt bekabeld aangesloten, en met beide superwifi punten draadloos aangesloten).