Skip to main content

Sinds enige tijd hebben wij thuis last van een wegvallende verbinding. Het probleem zit hem, zo lijkt het, niet zozeer in de wifi, het lijkt erop alsof de internetverbinding zelf wegvalt terwijl wifi verbonden blijft.

De details:

Hoe het begon

Voorheen, op ons vorige adres, hadden we alles-in-één. Op dat moment waren er geen issues. Iets meer dan een jaar geleden zijn we verhuisd en overgestapt op alleen internet, en ook toen was er geen issue. Ook toen het modem vervangen is voor een V12 en er 2 superwifi punten zijn toegevoegd werkte alles prima. Top!

Vervolgens is er een Homey Bridge in huis gekomen (domotica, heeft een constante verbinding) en ook dat is de eerste 6 tot 9 maanden prima gegaan. Tot zover geen problemen dus 😁

Maar toen …

Op een gegeven moment kreeg ik meldingen dat de Homey Bridge de verbinding kwijt raakte (voor mijn gevoel sinds er een update uitgevoerd is op het modem). Normaal gezien kon dat wel eens gebeuren, en dan werd de verbinding altijd hersteld binnen een halve minuut. Maar de problemen waren nu anders: de wifi was gewoon verbonden, maar de internetverbinding was weg. En blijkbaar had de Homey er moeite mee de verbinding opnieuw op te bouwen. Het resultaat: de Homey meerdere keren per dag moeten herstarten om de lampen te kunnen bedienen… Niet zo tof.

Daarnaast begonnen ook andere apparaten, zoals de TV, ineens te melden dat ze niet verbonden waren met internet. Terwijl Speedtest op die locatie een 500+ mbit verbinding laat zien. Iets is er dus instabiel in het netwerk. En soms is het op de laptop ineens nodig de wifi uit en weer aan te zetten om internet weer werkend te krijgen, ondanks dat er op dat moment wel wifi verbinding is...

Geprobeerd

Om de problemen op te lossen heb ik een aantal dingen geprobeerd:

  • Dekking gecontroleerd (ook met de wifi manager). Op dat moment is het bereik overal in huis prima.
  • Alle superwifi punten verwijderd en modem gereset (meerdere keren).
  • Het apparaat op 100 verschillende locaties geplaatst (dicht bij modem, dicht bij superwifi, in dekkingsgebied 1 wifi punt, in dekkingsgebied meerdere wifi punten, en meer ...).
  • 5 GHz uitschakelen.
  • Superwifi punten op andere locaties geplaatst.
  • Het V12 modem wel en niet onderdeel gemaakt van de Mesh (dus met een superwifi punt bekabeld aangesloten, en met beide superwifi punten draadloos aangesloten).

@rickvdbosch  "Alle superwifi punten verwijderd en modem gereset (meerdere keren)."

Waren dat resets door alleen het modem te herstarten of echt resets naar fabrieksinstellingen , dus

  • Met de resetknop
    Deze zit aan de achterkant in het gaatje naast de groene Phone poorten. Druk met een dun voorwerp (satéprikker, paperclip) 3-5 seconden in het gaatje tot het powerlampje rood gaat branden. Laat los en wacht af. De Box gaat zich resetten en herstart. Dit duurt ongeveer 10-15 minuten.

Waren dat resets door alleen het modem te herstarten of echt resets naar fabrieksinstellingen , dus

  • Met de resetknop


Ik heb beiden geprobeerd, resetten vanuit de UI en resetten met het paperclip-knopje. Het modem herstelt (uiteraard) de configuratie vanuit een backup, dus ik heb geen idee of er qua configuratie iets aan de hand is. Heb echter niets veranderd, dus dat zou sterk zijn. 


U zou nog kunnen proberen: WiFi uitzetten op de KPN Box met de knop aan de buitenkant. 

Hoe dat gaat weet ik niet, misschien kort vast houden, of even wat langer vast houden. Als het goed is zou WiFi van de SuperWiFi's het moeten blijven doen.


U zou nog kunnen proberen: WiFi uitzetten op de KPN Box met de knop aan de buitenkant.

 

Dank voor de reactie, helaas blijkt dat ook niet de oplossing...


@rickvdbosch Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je verbinding slecht is sinds de update van de Box 12. Ik zie dat je zelf echt al van alles geprobeerd hebt. 

Wat ik nu nog kan adviseren Is om een volledig frisse installatie te doen.

Dus beginnen met alles afkoppelen. Hierna de Experiabox als eerste aansluiten (het liefst vanaf fabrieksinstellingen) En vanaf hier het netwerk stap voor stap weer opnieuw op te bouwen. 

Ik ben benieuwd of de verbinding hierna stabieler is! 


Gebruiker van box 12 icm met 3 x Experia Wifi. Probleem met wegvallende WIFI indentiek.  Ook ik heb alles geprobeerd (reset, reboot, stekkers eruit en erin, frisse installatie, netwerk opnieuw opgebouwd, stekkertje voor stekkertje, nieuwe passwords, glasvezel kastje uit en aan, etc. etc.). Ik denk dat ik geen enkele herstel-optie heb gemist. Gisteren een nieuwe Box 12 geïnstalleerd. Stap voor stap opbouw van het netwerk, Hoopvol gestemd maar….. HET PROBLEEM IS NIET OPGELOST! Software versie:   ….60E.

Wat is de oplossing? Overstappen naar een andere provider? Liever niet. Ben gewend aan KPN en wordt doorgaans goed geholpen door goedwillende helpdeskmedewerkers. Maar deze keer zonder succes.

Wat vreemd is: De eerste paar weken werkte de eerste Box 12 en aanhang naar volle tevredenheid. 

Wat nu? Terug naar een eerdere software versie? Of wachten op een volgende software versie? Tijdelijk een Fritz modem in bruikleen krijgen? Wie het weet mag het zeggen. Graag een beetje snel want klantentevredenheid staat onder grote druk. En dat is niet prettig!


 

Wat is de oplossing? Overstappen naar een andere provider? Liever niet. Ben gewend aan KPN en wordt doorgaans goed geholpen door goedwillende helpdeskmedewerkers. Maar deze keer zonder succes.

 

 

Eens. Ondanks dat ga ik deze oplossing wel proberen, in ieder geval om te zien of het mijn home automation probleem oplost. Van daaruit verder kijken...


Komen deze box12 klaagzangen ook op de juiste plaats/bij de juiste personen in de KPN organisatie terecht? Ik betwijfel het want alle reacties/aangeboden oplossingen (veelal door welwillende lotgenoten) hebben een hoog ‘baadt het niet dan schaadt het niet’ gehalte. Gewoon: aanmodderen.  Een ECHTE oplossing (door KPN) wordt niet geboden. Ook berichten over wanneer eea is opgelost ontbreken. Wordt er eigenlijk wel aan gewerkt?


 


Een lichtpuntje? Gisteren (gedachtig baadt het het dan schaadt het niet) in de interface van het modem bij 'Wi-Fi settings’ WPS uitgeschakeld. Vanochtend (de problemen doen/deden zich alleen voor bij het wakker worden van de systemen) leek de Wifi-verbinding probleemloos tot stand te komen. Misschien is het nog te vroeg om te juichen.

Wordt vervolgd.


Vervolg:

Het lijkt beter te gaan. Op een kleine happering na blijft de Wi-Fi verbinding (tot-nu-toe) up & running. Dus het uitzetten van WPS is een poging waard. Lees graag wat lotgenoten ervaren.

En dan nog wat anders: in het modem bij maintenance → logs→ debug or higher → zie ik ‘DNS name resolution failure’ ontelbaar keren (vaak meerdere malen per seconde) vermeld staan. Denk zo maar dat e.e.a. een vertragende werking heeft op het tot stand brengen van een internetverbinding. In ieder geval lijkt mij dit (een failure) niet juist. Wet iemand hier meer van?


Zojuist even gecontroleerd: bij mij stond WPS al uit, dus dat kan me niet helpen… 😕

Later deze week nieuwe provider, benieuwd of dat iets uitmaakt.