Skip to main content

Hi allemaal,

Afgelopen maandag is mijn abonnement bij KPN (glasvezel internet) van start gegaan.

Na wat gepiel is het me gelukt om vanuit de XGSPON rechtstreeks in mijn Unifi Dream Router te gaan zonder tussenkomst van de Xperiabox V12 (die ik er bij gekregen heb).

Nu is het zo dat de netwerkverbinding extreem onstabiel is en om en nabij ieder uur een minuut of 5 wegvalt. Op de XGSPON begint het connectielampje dan te knipperen, waarna het alarmlampje begint te branden, waarna geen enkel lampje meer brandt (niet eens het power lampje) na een minuut of 5 gaat hij dan vanzelf weer aan.

Kan het zijn dat deze XGSPON defect is? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit normaal is voor het "veel geprezen stabiele en snelle glasvezelnetwerk" van KPN.

Daarnaast komt mijn snelheid niet boven de 700mbit uit, terwijl mijn abonnement tot 1gbit moet gaan. Kan dit gelinkt zijn aan het zelfde probleem, of zal dit eerder aan mijn router liggen?

Alvast mijn dank voor jullie hulp.

Hallo @BramElshout , voordat je eventueel de helpdesk gaat bellen, zul je eerst het KPN modem aan moeten koppelen aan de glasvezelkast, dan pas kunnen zij de lijn doormeten en waar nodig actie ondernemen.

Voor jezelf weet je dan ook meteen of het met het KPN modem wel goed werkt en dat het dus aan je eigen spullen c.q. instellingen ligt 

P.S. heb je wel de procedure gevolgd die geldt bij het aansluiten van een eigen modem, zoals op de website beschreven staat?

 


Hoi @JanD, bedankt voor je snelle reactie. Ik zal de xperiabox terugzetten en vanuit uitgang 1 naar mijn Unifi Dream Router gaan. Zo kan ik vandaag op afstand in de gaten houden of hij ook nu de verbinding verliest.

Als dit het geval is neem ik contact op met de helpdesk.

Dank voor je hulp!


Is jouw XGS-PON aansluiting ook zo instabiel als je de V12 aansluit?


Hi @wjb, dat ga ik vandaag uitproberen. Ik heb vanaf maandag mijn Unifi Router gebruikt. Ik kom hier later vandaag op terug!


Als ik dit zo lees dan gok ik inderdaad op een defect XGS-PON ONT of een te hoge demping op het signaal. Het feit dat ‘Connection’ opnieuw gaat knipperen betekent vaak al dat ie wel licht ziet maar nog niet communiceert met de OLT in de wijkcentrale, een hoge demping kan hiervoor zorgen maar een defect ONT ook.

KPN-apparatuur aansluiten is inderdaad makkelijker voor het uitmeten. Maakt in principe niets uit maar de klantenservice gaat toch vragen om het aansluiten hiervan. Ik verwacht niet perse verbetering maar beter om dingen uit te sluiten :)


Dank voor alle reacties. Ik heb het KPN modem er tussen gezet om te kijken wat hij dan doet, en vreemd genoeg is het signaal heel de dag nog niet weggevallen. 

Zou het kunnen dat er toch een instelling in mijn Unifi Router verkeerd staat? Ik gebruik namelijk liever deze rechtstreeks, zonder tussenkomst van het KPN modem.


Hmm, dan zou het misschien toch kunnen dat er in de connectie tussen ONT en UDM fout gaat. Kun je eens screenshots van de WAN-instellingen plaatsen? Misschien is er daar iets op te ontdekken. Ik ben verder niet heel erg thuis in Unifi-systemen maar hier op het forum zit genoeg kennis :)


Hier een screenshot van de WAN instellingen. Omdat ik nu tijdelijk weer even mijn KPN modem gebruik om te testen of het nu wel werkt heb ik de volgende settings teruggedraaid:

VLAN van 'Enabled' naar 'Disabled'

IPv4 connection van 'PPPoE' naar 'DHCPv4'

 

Kan iemand zien of ik iets over het hoofd zie?


Je ziet niets over het hoofd.

Wel zie ik dat je geen IPv6 gebruikt en dat is iets waar je wel aandacht aan zal moeten schenken als je de UDR weer als primaire router gaat gebruiken.


@wjb Dank. Mag ik vragen wat hier het voordeel van is?


@wjb Dank. Mag ik vragen wat hier het voordeel van is?

IPv6 wordt uiteindelijk de standaard. Op dit moment zijn er maar enkele servers op Internet die alleen via IPv6 benaderd kunnen worden, simpelweg omdat ze geen IPv4 adres hebben. Dit aantal zal stijgen en dat is de voornaamste reden.

Daarnaast biedt IPv6 voordelen bij gamen (geen natting).


@BramElshout 

Een UDM router zou stabiel moeten werken als de verbinding verder in orde is, hier nog een topic over dezelfde router (waar je ook de IPv6 instellingen kan vinden in de afbeeldingen), enige wat daar achterbleef was de upload snelheid, blijft onduidelijk waar dat nu aan ligt.

 

 


@GeSp super, dank hiervoor.

Bij mij ging de upload snelheid inderdaad ook plots van 950 van 350 mbit. Ik ga er vanavond eens mee aan de slag. 


Thuis van werk wederom het KPN modem er tussenuit gehaald (nadat deze heel de dag probleemloos heeft gewerkt icm. de XGSPON en de Unifi UDR weer aangesloten. Wederom na een minuut of 10 knipperende lampjes geen internet meer.

 

 

Is het tijd om de hoop op te geven of moet ik hier toch KPN voor bellen?


Hmmm, dus met de V12 werkt het probleemloos maar met de UDR is het direct weer mis?

Heb je ook al eens een andere UTP kabel gebruikt?


Precies dat.

Toevallig net een andere UTP kabel getest (CAT6) zonder verschil helaas. Ik vind het vreemd, het lijkt me namelijk niet zo dat de router een signaal terug zendt waardoor de ene wel probleemloos werkt en de ander dit soort problemen vertoont.

Ik heb verder de settings volledig overgenomen van anderen met de zelfde apparatuur maar krijg het toch niet lekker werkend


Ik vind het vreemd, het lijkt me namelijk niet zo dat de router een signaal terug zendt waardoor de ene wel probleemloos werkt en de ander dit soort problemen vertoont.

Dat zou ik inderdaad ook vreemd vinden.

Dit wordt wel een uitdaging want KPN zal waarschijnlijk gaan zeggen dat de aansluiting en ONT prima functioneren en dat je zelf verantwoordelijk bent voor de werking van jouw router.


Hallo @BramElshout , het feit dat jouw eigen apparatuur storing veroorzaakt in het glasvezelnetwerk, gezien de lampjes en reacties van de xgs pon, kan die storing doorwerken op meerdere klanten die aangesloten zijn binnen de straatkast waar jij ok op zit, en daar zal KPN niet blij mee zijn.


Hallo @BramElshout , het feit dat jouw eigen apparatuur storing veroorzaakt in het glasvezelnetwerk, gezien de lampjes en reacties van de xgs pon, kan die storing doorwerken op meerdere klanten die aangesloten zijn binnen de straatkast waar jij ok op zit, en daar zal KPN niet blij mee zijn.

Nee, andere abonnees op het netwerksegment zullen geen last hebben van dit issue.


Laten we het hopen.

 


Hallo @BramElshout , het feit dat jouw eigen apparatuur storing veroorzaakt in het glasvezelnetwerk, gezien de lampjes en reacties van de xgs pon, kan die storing doorwerken op meerdere klanten die aangesloten zijn binnen de straatkast waar jij ok op zit, en daar zal KPN niet blij mee zijn.

Aangezien hier geen eigen ont wordt gebruikt.

En gewoon de XGS-PON ont van kpn is hier geen sprake van.

De eigen apparatuur zit achter de XGS-PON ont van kpn.

Waarschijnlijk zit het probleem in de XGS-PON ont van kpn.

 


Dat zou inderdaad vervelend zijn, ik heb namelijk gelezen dst KPN op zo'n moment het inkomende signaal kan stopzetten. Hoe dat ook laat ik het voor nu maar even rusten.

Mijn vader gebruikt een Dream Machine (ik een Dream Router) die ik binnenkort maar eens ga proberen te configureren, voor het geval dat het probleem specifiek in mijn router zit. Dank allemaal.


Gebruik ook eens een netwerkkabel zonder shield (aarde). Een kabel dus met volledig plastic pluggen. Wellicht dat de shield per abuis onder spanning staat op jouw UDR en dat zou ook tot dergelijke storingen kunnen leiden.


Ik heb de Dream Machine van mijn vader geleend om kijken wat hiermee gebeurt. Deze doet het perfect. Netjes 893mb download en 786mb upload snelheden. Ook zonder enig wegvallen van signaal of het alarmlampje van de XGSPON die gaat branden.

Er lijkt dus toch iets in de/mijn Unifi Dream Router te zitten waar de/mijn XGSPON niet mee overweg kan. Hoe dan ook weet ik nu dus hoe ik het nu op kan lossen.


Ik heb de Dream Machine van mijn vader geleend om kijken wat hiermee gebeurt. Deze doet het perfect. Netjes 893mb download en 786mb upload snelheden. Ook zonder enig wegvallen van signaal of het alarmlampje van de XGSPON die gaat branden.

Er lijkt dus toch iets in de/mijn Unifi Dream Router te zitten waar de/mijn XGSPON niet mee overweg kan. Hoe dan ook weet ik nu dus hoe ik het nu op kan lossen.

Hey, have you solved the issue with the Dream Router or did you just buy a dream machine instead? I also use the Dream router and has so much issues connecting it yesterday. And if it is behind the Expedia Box everything works perfectly