Skip to main content

We willen graag een bestaande ADSL aansluiting (voorheen Telfort) omzetten naar KPN glasvezel. 

Het buitenwerk is jaren geleden al gedaan door Reggefiber. Dus het gaat alleen om het binnenwerk. Nu is de monteur al 3 keer niet op komen dagen. Alledrie de dagen is er iemand thuis geweest en er heeft niemand aangebeld of een briefje in de brievenbus gedaan. Dus er wordt aan de verkeerde deur aangebeld. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de monteur aan de juiste deur aanbelt? Door de jaren nooit dit probleem gehad met KPN monteurs. 

Bij wie is deze monteur in dienst? KPN of KPN Netwerk?

Hoe komen deze monteurs aan de adresgegevens want herinnering van de afspraak gaat naar 1 email adres en onterechte - u was niet thuis - gaat naar een oud email adres. Het huisadres is nooit veranderd. 

Iets anders wat we kunnen doen om te zorgen dat deze monteur nu wel komt opdagen want het begint urgent te worden. Wat zijn de meest voorkomende redenen?

BVD

De meest voorkomende reden dat monteurs niet op komen dagen is onderbezetting in combinatie met een niet-werkend logistiek proces ervoor.

De onderaannemer geeft aan KPN-Netwerk aan voldoende capaciteit te hebben, KPN-Netwerk wijst een monteur van die onderaannemer aan jouw adres toe.

De onderaannemer heeft net op dat moment personeelstekort, last van uitloop werkzaamheden of ziekte, en kan de monteur niet sturen. KPN-Netwerk weet nergens van en stuurt een dag van tevoren nog een SMS-je met de vraag of je rekening houdt met het monteursbezoek.

 

Inmiddels is wel duidelijk dat in sommige regio’s in Nederland dit meer regel is dan uitzondering (dit is echt niet het eerste bericht dat ik lees over niet-opdagende monteurs), maar KPN-Netwerk kan moeilijk uitwijken naar een andere onderaannemer, want daar zijn de tekorten net zo groot. Wat wel kan, is dat KPN Netwerk boetes gaat uitdelen aan onderaannemers die niet leveren, maar waarschijnlijk kiezen die dan net zo makkelijk voor een andere opdrachtgever, want deze monteurs zijn goud waard momenteel.

De energietransitie zorgt ook voor een tekort aan geschoold personeel, waardoor dit niet binnen een jaartje is opgelost ben ik bang.


@XS4-Arjan Erger nog - ik kreeg twee keer een bericht in de MijnKPN app dat de monteur in de auto zat in het afgesproken 2 uur. Dus als dat niet echt waar is,  dan is dat zeer teleurstellend. 

Dat er op het laatste moment tekorten aan personeel is, kan ik wel begrip voor opbrengen maar dan wil ik geen email ontvangen dat er niemand thuis was. Alle keren stond er iemand voor niets te wachten. Een email met de waarheid lijkt me 100% beter. 

Misschien helpt het als we de monteur vragen om een foto te maken van de gesloten voordeur. 

Beter dat KPN het logistiek proces kan aanpassen zodat het duidelijk is wat de waarheid is en het echte probleem aangepakt kan worden hoe moeilijk het ook is op dit moment. 

Ik heb op dit moment geen vertrouwen in dat het met de afspraak deze week goed komt. Reputatieschade. 


Hoi @Mariel00, als het over het verplaatsen of aanleggen van het glasvezelpunt gaat loopt dit via KPNNetwerk, als het gaat over het aansluiten of verplaatsen van je experiabox gaat het via ons. In dat geval kun je hierover het beste even met ons bellen op 0800-0402


@Thomas Ik heb dus al 3 keer met de klantenservice gesproken en het blijft dus fout gaan. Dus ik wil nu echt dit op het bot uitzoeken. 

Wat er nog moet gebeuren voor zover ik het snap is dat de NT box geïnstalleerd moet worden. De kabel naar de KPN Box12. 

Kan het dus ook nog zijn dat we de verkeerde monteur krijgen? Als dat het geval is dan ben ik niet blij met de klantenservice. De derde keer dat ik belde naar 0800-0402 werd ik doorverbonden naar KPN netwerk die me vrolijk weer terug doorverbond naar KPN. Dus kastje naar de muur. 

Dus het is een monteur in dienst van de provider KPN? Zeker weten? 

Een KPN storingsmonteur die kwam om de niet werkende vaste telefoon lijn te repareren, een paar dagen voor de eerste glasvezel afspraak, had geen moeite om op tijd te komen en het juiste huis te vinden. Dus wat is het verschil?


@Thomas @XS4-Arjan In dit geval blijkt de monteur voor het verkeerde huis te hebben gestaan. Google Maps geeft een verkeerde straat aan en toevallig was er iemand thuis vandaag bij het verkeerde huis. 

Het goede adres is een appartementencomplex met een gemeenschappelijke deur die ook niet op Apple Maps helemaal goed staat aangegeven, maar wel iets dichter in de buurt komt. 

Ik denk dat belangrijk is dat er een vrij formaat veld in de database is om extra aanwijzingen te geven voor monteurs. Zelfs als dat niet gelijk gelezen wordt, want klantenservice zei dat ze mijn aanwijzingen in de bon hadden gezet. En dat er aandacht wordt besteed aan een betrouwbare GPS app met papier backup als er geen gehoor is aan de deur. 


Dat is een onverwachte wending. Is de monteur nu wel bij jou geweest?


@XS4-Arjan Monteur is geweest, wel buiten het verwachte twee uur planning maar er is van te voren gebeld dus prima.

 

NT kastje is geïnstalleerd en het internet werkt. Nu werkt de vaste telefoon lijn niet meer. Ik kan het wel bellen en krijg voicemail maar telefoon zelf gaat niet over. Monteur zei dat er een storing was maar we moeten ook het contract omzetten naar incl telefoon. Het was niet helemaal mijn bedoeling om de vaste telefonie op de glasvezel te hebben maar hebben we daar technisch nog keus in? 


Vaste telefonie gaat via VOIP, dat is al jaren zo. Voip gaat over internet, dus als je internet nu via glas loopt, dan gaat je voip ook over die verbinding.


@XS4-Arjan @Thomas De vaste lijn werkt nu ook weer over de glasvezel.

In dit huis werkte de analoge vaste telefoon lijn nog op de ouderwetse manier tot begin April. De draad was niet aangesloten op het modem. Zover ik weet zijn we niet persoonlijk geïnformeerd dat de vaste lijn koper uitgezet zou worden en het is ook niet bevestigd. Ik weet wel dat de glasvezel kabel al jaren ongebruikt in huis lag en dat de transitie eraan kwam. 

Rond half april merkte ik dus dat de vaste telefoonlijn niet meer werkte, toen ik de klantenservice wilde bellen om over te stappen op glasvezel. De ADSL werkte niet echt geweldig. Mij werd verteld dat er een storing was in de centrale. Er kwam een monteur om de vaste lijn te repareren. Die heeft een splitter aangelegd en zo werkte de telefoon over de ADSL (ongevraagd zodoende zonder toevoeging aan internet abonnement).

Toen de glasvezel monteur uiteindelijk kwam, heeft hij de telefoon aangesloten op de glasvezel maar geen signaal omdat er dus geen telefonie op het glasvezel internet abonnement stond. 

Ik vermoed dat dit huis misschien niet de enige is waar de vaste lijn nu misschien ongemerkt het niet meer doet. Ik moet nog even bij de woningbouw checken of het alarm systeem van de lift is aangepast. 


Fijn dat het inmiddels gelukt is met de monteur @Mariel00, begrijp ik het goed dat alles het weer doet of werkt de telefoon nog niet?
In de nieuwe situatie moet je toestel of basisstation aangesloten zitten op de groene aansluiting op je experiabox, daar zou hij het gewoon moeten doen!