Skip to main content
Vraag

Interne bekabeling beperkt snelheid. Is FTU te verplaatsen?

• July 2, 2026
  • 3 reacties
  • 48 keer bekeken

Sinds kort heb ik een glasvezelaansluiting van KPN (1 Gbit/s). De aansluiting zelf werkt goed: bij een test rechtstreeks met een nieuwe CAT6e-kabel haal ik ongeveer 924 Mbit download en 922 Mbit upload. De glasvezel en mijn apparatuur zijn dus in orde.

Het probleem zit in de vaste bekabeling in de woning. Van de begane grond naar de bovenverdieping loopt een verouderde interne kabel (CAT5) die maar maximaal 100 Mbit doorlaat. Daardoor kan ik in de praktijk maar een klein deel van mijn abonnement gebruiken. Deze kabel kan niet vervangen worden: de buis waar hij doorheen loopt is te dun en slecht aangelegd, en de aannemer die dit destijds heeft geplaatst is failliet. De verhuurder kan het pand niet aanpassen.

Mijn vragen aan KPN:
1. Waar bevindt zich precies het aansluitpunt (FTU) van de glasvezel in de woning?
2. Is het mogelijk om de modem/ONT bij dat aansluitpunt op de bovenverdieping te (laten) plaatsen, of het aansluitpunt te verplaatsen, zodat ik niet afhankelijk ben van de slechte interne kabel?
3. Wat zijn hierin de mogelijkheden en eventuele kosten?

Op dit moment heb ik 3 wifiversterkers, dus als tussenoplossing kan de modem beneden blijven staan en gebruik ik de versterkers op de eerste verdieping. Voor de lange termijn vind ik dit alleen geen goede oplossing, omdat ik daarmee niet de stabiele, volledige snelheid haal die ik nodig heb.

Ik werk namelijk vanuit huis en upload/download regelmatig grote bestanden, dus een stabiele verbinding op volle snelheid is belangrijk voor mij. Ik hoor graag wat er mogelijk is.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Melvin

Dit is via de slechte kabel:

Dit is met de cat6

3 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • July 2, 2026

Je zegt dat de interne bekabeling niet te vervangen is, hoe zie je dan dat KPN die glasvezel naar boven brengt? Want ook die zal op een manier naar boven moeten.

Verstandiger is om met kabelgoten etc buitenlangs de trap of iets dergelijks te werken en zelf een cat6a kabel te trekken, dan zijn de kosten niet zo hoog.

Wil je toch dat KPN het doet? Vraag dan een cosmetische verplaatsing aan via mijnaansluiting.nl.

Weet wel dat hier serieus geld mee gemoeid gaat.

• July 2, 2026

Een ethernetkabel die “maar” 100 Mbit/s doorgeeft zal ZEER waarschijnlijk een onderbroken ader hebben.
En dat zal dan hopelijk een slecht stekkertje zijn. Is er al een testertje bij geweest ? Om te zien of alle 8 aders meedoen en goed aangesloten zijn.
NB, hoe lang is de kabel waar het over gaat ?

rvk01
Slimmerik
  • July 2, 2026

Weet je inderdaad heel zeker dat het geen CAT5e is? CAT5 is uit 1995, CAT5e uit 2001.

CAT5e is overigens maar een fractie van een mm dikker dan CAT5. Dus als er nu CAT5 in zit lijkt mij CAT5e ook wel te doen. Zeker de stranded aders variant (want dit is ook flexibeler).

Maar er bestaat dus ook een kans dat gewoon 1 ader slecht werkt (bij stekker of wandelbos aansluiten), zoals KeesYagi al aangeeft.