Skip to main content

Probleem:
Aantal dagen na een router reset zijn de interne websites niet te benaderen.

Tijdelijke oplossing:
Router reset.

Situatie:
KNP V8 router.
KPN thuisnetwerk.
In thuisnetwerk een webserver.
NAT Port Mapping in de router zijn goed ingesteld.

Werking:
Na het resetten van de KPN router werk alles naar behoren.
De websites zijn bereikbaar.
Echter na een paar dagen zijn de webstes vanuit mijn thuisnetwerk niet meer bereikbaar.
Websites blijven wel benaderbaar buiten mijn netwerk.
Wanneer ik mijn mobiel op 4G zet is website wel benaderbaar.
Wanneer ik mijn mobiel op wifi zet is de website niet benaderbaar.
Na een reset van de router werkt alles waar naar behoren.

Ik het het vermoeden dat de KPN router intern verkeer niet goed afhandelt.
Waarom dat pas na een paar dagen optreed is mij een raadsel.

Hoi @routerV8 . Welkom op het forum.

Mijn vermoeden is dat dit iets met de serverinstellingen te maken heeft. Ik weet daar echter té weinig van om een onderbouwd antwoord te geven.

Misschien heeft @Nick83  een praktische tip?


Eigenlijk niet. NAT loopback, ook wel hairpinning genoemd, zal waarschijnlijk niet goed werken. Misschien weet @wjb daar meer over?


Als de website van buitenaf wel bereikbaar blijft dan werken de port-forwardings dus wel.

Het moet dan haast wel veroorzaakt worden doordat de NAT loopback functionaliteit de geest geeft. In een ver verleden heeft de V8 veel problemen gehad met niet goed functionerende NAT loopback.

Ik zou dan eigenlijk ook willen voorstellen dat @Erwin_ die Experia Box gaat omruilen.


Ondertussen heb ook google er oplos gelaten. (“KNP V8 nat loopback” en “Arcadyan VGV7519 nat loopback”)

Krijg veel items terug waarin dit probleem wordt gemeld.

Maar helaas heb ik daartussen geen oplossing kunnen vinden.


@wjb 

Ik had je antwoord nog niet gelezen.
Dank voor de info.


Ik weet niet of KPN om deze reden de Experiabox inruilt.

Je kunt het apparaat natuurlijk wel bereiken op het LAN ip. Toch? 192.168.2.x dus. Of gebruikt u een domeinnaam?


Ik weet niet of KPN om deze reden de Experiabox inruilt.

Je kunt het apparaat natuurlijk wel bereiken op het LAN ip. Toch? 192.168.2.x dus. Of gebruikt u een domeinnaam?

Als de NAT loopback niet werkt dan hoort zo'n apparaat op de vuilnisbelt thuis en niet bij iemand thuis. Stel je hebt een bewakingscamera en die benader je met een app. Je moet er dan toch niet aan denken dat je dan telkens de instellingen in die app moet aanpassen omdat je thuis via het LAN IP adres moet communiceren en buiten de deur via het WAN IP adres.


@wjb  Dank voor je reactie.

Ik heb @Erwin_ een prive bericht gestuurd met de vraag welke actie ik moet ondernemen voor een nieuwe router.

 

Groet.


@routerV8 . Leuk je even gesproken te hebben. 

Het lijkt er op dat die v8 kuren heeft (gekregen).  Verder maak jij gebruik van een glasvezelverbinding dus een upgrade qua modem lijkt me helemaal geen verkeerde zaak.

We hebben een omruil in het systeem gezet. Welk type je nu gaat krijgen, kan ik niet voorspellen. In ieder geval eentje met meer mogelijkheden. 

Verder heb je nog 2 oude itv tuners in huis. Tegenwoordig zijn de tuners sneller en hebben ze apps als netflix aan boord.

Via deze link kun je ze zelf omruilen:

https://www.kpn.com/service/televisie/servicetool-apparatuur-wissel.htm#/0006.1

Laat je weten hoe het afloopt?


@Erwin_ 

Dank voor de snelle service.

Zodra het nieuwe modem binnen is ga ik die aansluiten.
Ik houd je op de hoogte van de resultaten.

 

 

 


@Erwin_  @wjb 

Gisteren de nieuwe spulletjes opgehaald en geïnstalleerd.
De geleverde router is een V12.
De standaard instellingen zijn allemaal plug & play.
TV en internet zijn in no-time online.
De voor mij nieuwe mogelijkheden van de tv-kastjes zijn zeer welkom.
Zeker de mogelijkheid van beeld en geluid synchronisatie. Wanneer je gebruikt maakt van Toslink voor je audio set.

Het was wel even wennen aan de nieuwe web interface van de router.
Het instellen van NAT en vast ip-adressen waren ook snel voor elkaar.

En waar het om ging: de NAT loopback, die werkt weer als vanouds.

Ik heb nog wel 1 vraag:
Ik heb twee KPN wifi extenders.
Dus heb ik de wifi op de router uitgeschakeld.
Ze werken beide naar behoren.
MAAR: De primary extender is omgewisseld.
De primary was het device welke beneden stond.
En nu is de primary het device op zolder. (Waar dus het minst verkeer op is.)

Kan ik dat alsnog weer omdraaien?

Al met al:
Snelle service en snelle levering door KPN van de producten.

 
 


Het maakt geen bal uit welke van de 2 versterkers de primaire is. Het is maar net werke het eerst met het modem verbonden is. Volgende week, na een korte onderbreking ofzo, kan het weer andersom zijn.


Fijn dat het een box12 is geworden :-)  Verder heeft @Nick83 gelijk. Primair is verder niet zo belangrijk. Op termijn verwachten we een box12 firmware upgrade waardoor die ook als ondersteuning in de ‘mesh’ gaat werken. Wanneer is nog koffiedik kijken. 


Goedemiddag !

 

Ik heb precies hetzelfde probleem, na dagen troubleshooten kom ik deze pagina tegen :-)

Ik heb een Arcadyan VGV7519, na resetten ook goed maar het blift niet goed 😞 (en alle configuratie opnieuw doen iedere keer is vel lastig).

 

Ik heb op deze post:

De omruiling procedure gevolgd.

mvg,

Kakou