Skip to main content

Tip: Internet adapter laptop stond ingesteld op 100/100, pas dit aan naar 1 Gbps als je niet de volle snelheid haalt

• 25 juli 2025
  • 1 reactie
  • 24 keer bekeken

Ik heb een KPN contract met 1Gbps (glasvezel). Als ik een speedtest uitvoer wordt ca. 80 Mbps gemeten (bekabeld) en 330 Mbps via wifi. Op advies KPN de modem ge-reset in de fabriekstand, helaas geen verbetering.

Nu bleek dat de internetadapter in mijn Acer Aspire 3 laptop ingesteld is op 100/100 Mbps en de wifi adapter op 400/400 Mbps.

Middels instellingen de adapter instelling gewijzigd (snelheid en duplex) naar 1 Gbps. Ik moest ook het protocol “Gigabit Automatisch Uitschakelen” wijzigen naar “opnieuw verbinden battery” en ziedaar de gemeten snelheid is nu ca. 900 Mbps. Super goed.

1 reactie

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hoi ​@Frans1944. Welkom op de community! Bedankt voor je bericht en wat fijn dat je dit met ons deelt!

Goed om te horen dat je zelf hebt ontdekt waar het probleem zat. De snelheid was dus lager doordat de instellingen van je laptop niet goed stonden. Goed dat je dit hebt aangepast! Nu je bijna 900 Mbps haalt via de kabel, werkt je verbinding zoals het hoort bij een 1 Gbps glasvezelabonnement. Dat is mooi resultaat!

Dank je wel dat je dit hier laat weten. Andere gebruikers met hetzelfde probleem kunnen hier zeker iets aan hebben.

Reageer