Skip to main content

In 2020 heb ik bij kpn buitengebied 4g gehad voor extra snelheid in ons gebied, waar helaas maar 14mbit haalbaar is. Toen een mooie upgrade gehad naar buitengebied 4g.

In 2021 overgestapt naar Ziggo. 

Nu een jaar verder toch weer terug naar kpn ivm niet tevreden met Ziggo. Met de achterliggende gedachte dat kpn een goede snelheid kan bieden met buitengebied 4g. Dit geprobeerd aan te vragen maar tot mijn grote verbazing kan kpn dit hier niet leveren!

Waar gaat het fout? Eerst wel nu niet meer, vreemd verhaal en de klantenservice kan mijn hierin niet verder helpen..…

Heeft iemand op het forum hier ook ervaring mee? En een eventuele oplossing? 

 

Alvast bedankt. 

 

Groet Martijn

Vul alvast je profiel in. Een moderator zal dan met u mee kunnen kijken.

Het kan zijn dat de basis snelheid is verhoogd waardoor SIB geen toegevoegde waarde meer heeft. Maar dan zal wel niet anders was je hier niet denk ik. 


@MartijnWW 

Dit zijn de regels omtrent 4G buitengebied. 
 

Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor iedereen die in een gebied in Nederland woont:

  • waar de komende 6 maanden niet meer dan 30 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden via het KPN netwerk;
  • dat in het buitengebied ligt met voldoende capaciteit op het 4G netwerk;
  • dat in het buitengebied ligt waar voldoende 4G binnenshuisdekking is.

Bovenstaande punten verschillen per woning. Daarom kan het voorkomen dat jij wel Sneller Internet Buitengebied kunt bestellen en je buurman niet.

Bron


@MartijnWW

Dit zijn de regels omtrent 4G buitengebied. 
 

Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor iedereen die in een gebied in Nederland woont:

  • waar de komende 6 maanden niet meer dan 30 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden via het KPN netwerk;
  • dat in het buitengebied ligt met voldoende capaciteit op het 4G netwerk;
  • dat in het buitengebied ligt waar voldoende 4G binnenshuisdekking is.

Bovenstaande punten verschillen per woning. Daarom kan het voorkomen dat jij wel Sneller Internet Buitengebied kunt bestellen en je buurman niet.

Bron

@MartijnWW het gaat hier juist om dat 2de punt. Er dient genoeg 4G capaciteit te zijn  dat betekend zoveel als er kunnen op zendmast X laten we hem zo noemen maar b.v 30x 4G buitengebied komen zonder dat hiermee het 4G netwerk voor mobiele gebruikers mogelijk in het geding komt. Als deze nu alle 30 in gebruik zijn door omliggende bewoners die er nu gebruik van maken is er dus inderdaad een kans dat je het in 2020 wel kon en 2022 niet meer kan aanvragen.

Zeker omdat de regels omtrent 4G buitengebied verruimt zijn (Maximaal haalbare snelheid )( Volgens mij in deze tussen liggende periode kan ook eerder zijn geweest ) Hierdoor komen meer woningen in aanmerking is is er meer afname op de dient hierdoor wil het nog wel eens gebeuren dat iemand helaas mis grijpt...

 


Bedankt voor de reacties heren. 

Hopelijk kan KPN nog het eea nakijken. 

Sinds eind vorig jaar ook 5g dekking hier in huis, dus hopelijk binnenkort wat verruiming op het 4g netwerk 🤞🏻


Hoi @MartijnWW, van harte welkom op ons forum en leuk dat je weer terug bent bij KPN! 

Als Internet Buitengebied voorheen zo goed bevallen is, snap ik goed dat je het graag weer wilt hebben. Fijn dat je hier al op weg geholpen bent, en je gegevens in je profiel gezet hebt. Ik heb ze erbij gepakt. Je hebt onlangs ook contact gehad met onze klantenservice. Er is tijdens dat gesprek Internet Buitengebied aangevraagd zie ik. De aanvraag is behandeld en vervolgens afgewezen. Het ligt niet aan de dekking van het mobiele netwerk. Jouw adres valt (nu) in een stadswijk, niet in een buitengebied. Daardoor is Internet Buitengebied nu niet meer beschikbaar op jouw adres. Ik had je heel graag een ander antwoord gegeven, maar ik kan er helaas niet meer van maken :disappointed_relieved: .


Hoi @MartijnWW, van harte welkom op ons forum en leuk dat je weer terug bent bij KPN! 

Als Internet Buitengebied voorheen zo goed bevallen is, snap ik goed dat je het graag weer wilt hebben. Fijn dat je hier al op weg geholpen bent, en je gegevens in je profiel gezet hebt. Ik heb ze erbij gepakt. Je hebt onlangs ook contact gehad met onze klantenservice. Er is tijdens dat gesprek Internet Buitengebied aangevraagd zie ik. De aanvraag is behandeld en vervolgens afgewezen. Het ligt niet aan de dekking van het mobiele netwerk. Jouw adres valt (nu) in een stadswijk, niet in een buitengebied. Daardoor is Internet Buitengebied nu niet meer beschikbaar op jouw adres. Ik had je heel graag een ander antwoord gegeven, maar ik kan er helaas niet meer van maken :disappointed_relieved: .

Dankjewel voor je reactie Alexandra. Kun je mij ook aangeven wat bij KPN de definitie van “stadswijk” is?

De snelheid wordt daar helaas niet sneller van, daar waar ik nu 14 M/bit maximaal haal :sob:.

Hopelijk is er nog iets haalbaar. Ik heb ook wel iets gelezen of een dubbel lijn:grimacing: , kan dit nog een oplossing zijn om de snelheid te verhogen?


@MartijnWW Als ik meer details voor je had, had ik die graag met je gedeeld! Ik kan je alleen vertellen dat jouw adres niet meer in een buitengebied valt. Die 14 Mb is op dit moment de maximaal haalbare snelheid. Als de mogelijkheden op jouw adres veranderen, krijg je sowieso per e-mail en misschien zelfs per post bericht. Wat je daarnaast ook kan doen, is je voor de updates inschrijven bij KPN Netwerk. Stel dat er plannen worden gemaakt voor glasvezel in jouw buurt, weet je zeker dat je op de hoogte bent :)


Lijkt me eersteklas oplichterij van kpn: je woont in een (buitenwijk van een) stad dus heb je geen recht op fatsoenlijk internet. Daar gaan me de sokken dwars van in de schoenen zitten.
Ik betaal al jaren voor 50Mb, heb bekabeld nooit meer dan (theoretisch) 16 Mb gehad, wat in de praktijk overdag zelden meer dan 6 tot 8 is. En dan zou ik nog geen kilometer moeten verhuizen naar verderop waar het ineens buitengebied is om volop en fatsoenlijke snelheid te kunnen verwachten.
Dát ik niet in een buitengebied woon krijg ik niet als antwoord als ik de vragenlijst in de app volg. Ik wordt gewoon van kast naar muur en weer terug gestuurd. Alleen al zo met je klanten omgaan zou strafbaar moeten zijn.

Ik vindt dat KPN er ALLES aan moet doen om de caiway glaskabel te gebruiken en anders iedereen die minder dan de beloofde 50MB krijg naar rato, dus substantieel, korting moeten geven op het abonnement. En de wetgever zou vrij onderling kabelgebruik verplicht moeten stellen.
Dat vraag ik al enkele jaren, maar langzamerhand wordt het toch tijd om mijn kpn abo in te wisselen, ondanks de nadelen die je dan hebt met mail en zo.

|Overigens, ook mijn mobieltje vangt hooguit 2 streepjes 4G, en valt vaak terug naar nog minder. Ben ik 300 meter verder in het zgn "buitengebied” dan is het plotseling voluit 4G. Kortom, KPN laat buiten de randstad zijn klanten aardig in de kou staan.

Is er eigenlijk ook maar iets van een planning om die prestatie-achterstanden eens goed weg te werken?


Is kpn de enige die bij jou kan leveren?


Het alternatief is de caiway glaskabel. Maar daar hoor ik te vaak van dat men weer gillend teruggaat naar KPN omdat de service slecht schijnt te zijn. Van andere "normale” providers weet ik dat die toegeven niet beter te kunnen (of mogen?) presteren dan KPN. Het lijkt me meer handjeklap KPN-Caiway want in het aanpalende dorp (Mariaparochie) kun je plots alleen Caiway krijgen terwijl de KPN koperkabel voor je nieuwbouw huis langsloopt.


Waarschijnlijk zit je te ver van de centrale.  Technisch is er dan dus niets meer mogelijk.  Een extra kast plaatsen kost al gauw honderdduizend euro en dat gaan ze niet meer doen. Het hele kopernetwerk wordt vervangen maar dat duurt nog jaren. Ik zou Caiway gewoon een jaartje proberen. 


Als het, zoals jij zegt, inderdaad een kosten/baten item is, is er des te meer reden dat KPN de benadeelde klanten financieel tegemoet komt met een evenredige korting op het abonnement.
Pas alweer die irritante reclamespot gezien van KPN glaskabel; alsof het ondenkbaar is dat je er geen gebruik van zou willen maken. Ik kan dat niet dus is de conclusie helder.

Zolang KPN miljarden kan betalen voor 5G licenties moet een tonnetje er af kunnen om mij en al die honderden andere klanten hier te geven waar ze voor betalen: 50MB

Ook veel beter voor de klanttevredenheid in het algemeen.
Kan me trouwens ook voorstellen dat Caiway voor hetzelfde bedrag KPN voor een paar honderd klanten op haar glasnet laat. Denken in oplossingen heet dat.


|Overigens, ook mijn mobieltje vangt hooguit 2 streepjes 4G, en valt vaak terug naar nog minder. Ben ik 300 meter verder in het zgn "buitengebied” dan is het plotseling voluit 4G. Kortom, KPN laat buiten de randstad zijn klanten aardig in de kou staan.

Sorry maar dat is natuurlijk onzin. Ik woon toch echt ver buiten de randstad en hier is het allemaal prima op orde. Het feit dat je daar maar 2 streepjes 4G hebt kan ook een slecht werkende mast zijn of er mocht geen extra mast bij geplaatst worden, je zit net tussen twee sectoren in van de antennes op zo'n mast, ga zo maar door. 

 

Pas alweer die irritante reclamespot gezien van KPN glaskabel; alsof het ondenkbaar is dat je er geen gebruik van zou willen maken. Ik kan dat niet dus is de conclusie helder.

Er zijn nog steeds genoeg mensen die niet over willen op glasvezel hoor 😉

 

Zolang KPN miljarden kan betalen voor 5G licenties moet een tonnetje er af kunnen om mij en al die honderden andere klanten hier te geven waar ze voor betalen: 50MB

Alleen is het niet alleen die ene kast die dan een upgrade nodig heeft, dan zullen er ook andere kasten gedaan moeten worden. Je betaalt overigens niet voor 50Mbps maar voor een maximale snelheid van 50Mbps. Met een xDSL-technologie is de afstand nou eenmaal bepalend en daar is helaas weinig aan te doen. KPN levert conform de voorwaarden waar je zelf mee akkoord bent gegaan.

 

Ook veel beter voor de klanttevredenheid in het algemeen.
Kan me trouwens ook voorstellen dat Caiway voor hetzelfde bedrag KPN voor een paar honderd klanten op haar glasnet laat.

Het gaat om veel meer dan alleen geld, er moeten samen afspraken gemaakt worden over veel meer zaken, van het plaatsen van apparatuur tot toegang tot de wijkcentrale (PoP) tot wie wat mag doen. KPN heeft als eis dat deze eigen apparatuur mag plaatsen, hiervoor moet ruimte gehuurd worden in de PoP maar er moet ook een uplink aangelegd worden om die apparatuur te koppelen met het netwerk van KPN. Het is niet even een kwestie van een zak geld neerleggen en het is klaar, er komt echt veel meer bij kijken.

 

Denken in oplossingen heet dat.

Alsof er niet in oplossingen gedacht wordt.. Sorry hoor maar er worden continu gesprekken gevoerd om te kunnen leveren op netwerken van derden en soms kom je er gewoon niet uit en dan stoppen de gesprekken. Op den duur houdt het ook op want er moet ook verdiend worden op een vaste verbinding. Als een klant 52 euro betaald en je betaald al 45 euro per maand om überhaupt die glasvezel te mogen gebruiken dan maak je verlies, op één klant is dat te overzien maar als je dat veel groter trekt dan maakt het breedband-gedeelte van KPN een stuk minder winst waardoor er innovatie in de weg gezeten wordt.


Je betaalt overigens niet voor 50Mbps maar voor een maximale snelheid van 50Mbps. Met een xDSL-technologie is de afstand nou eenmaal bepalend en daar is helaas weinig aan te doen. KPN levert conform de voorwaarden waar je zelf mee akkoord bent gegaan.

Hallo @NHendriks ik zou in bovenstaande zin liever spreken van TOT 50Mbps, dat is nog duidelijker.

CC: @bramMH9 


Je betaalt overigens niet voor 50Mbps maar voor een maximale snelheid van 50Mbps. Met een xDSL-technologie is de afstand nou eenmaal bepalend en daar is helaas weinig aan te doen. KPN levert conform de voorwaarden waar je zelf mee akkoord bent gegaan.

Hallo @NHendriks ik zou in bovenstaande zin liever spreken van TOT 50Mbps, dat is nog duidelijker.

CC: @bramMH9 

Het is me nogal een verschil van TOT 50 of MAX 16 en MEESTAL tussen de 6 en 10. Dat is wel een heel makkelijke reactie van KPN. En dan toch juichend roepen dat je in het buitengebied extra geholpen bent en vervolgens in de kleine lettertjes er allerlei mitsen en maren aan te hangt.

Kortom, tijd dat al die netten genationaliseerd worden (zonder “schade”vergoeding natuurlijk, want die winst is al lang opgestreken) en communicatie weer een nationale overheidstaak wordt.


|Overigens, ook mijn mobieltje vangt hooguit 2 streepjes 4G, en valt vaak terug naar nog minder. Ben ik 300 meter verder in het zgn "buitengebied” dan is het plotseling voluit 4G. Kortom, KPN laat buiten de randstad zijn klanten aardig in de kou staan.

Sorry maar dat is natuurlijk onzin. Ik woon toch echt ver buiten de randstad en hier is het allemaal prima op orde. Het feit dat je daar maar 2 streepjes 4G hebt kan ook een slecht werkende mast zijn of er mocht geen extra mast bij geplaatst worden, je zit net tussen twee sectoren in van de antennes op zo'n mast, ga zo maar door. 

 

Pas alweer die irritante reclamespot gezien van KPN glaskabel; alsof het ondenkbaar is dat je er geen gebruik van zou willen maken. Ik kan dat niet dus is de conclusie helder.

Er zijn nog steeds genoeg mensen die niet over willen op glasvezel hoor 😉

 

Zolang KPN miljarden kan betalen voor 5G licenties moet een tonnetje er af kunnen om mij en al die honderden andere klanten hier te geven waar ze voor betalen: 50MB

Alleen is het niet alleen die ene kast die dan een upgrade nodig heeft, dan zullen er ook andere kasten gedaan moeten worden. Je betaalt overigens niet voor 50Mbps maar voor een maximale snelheid van 50Mbps. Met een xDSL-technologie is de afstand nou eenmaal bepalend en daar is helaas weinig aan te doen. KPN levert conform de voorwaarden waar je zelf mee akkoord bent gegaan.

 

Ook veel beter voor de klanttevredenheid in het algemeen.
Kan me trouwens ook voorstellen dat Caiway voor hetzelfde bedrag KPN voor een paar honderd klanten op haar glasnet laat.

Het gaat om veel meer dan alleen geld, er moeten samen afspraken gemaakt worden over veel meer zaken, van het plaatsen van apparatuur tot toegang tot de wijkcentrale (PoP) tot wie wat mag doen. KPN heeft als eis dat deze eigen apparatuur mag plaatsen, hiervoor moet ruimte gehuurd worden in de PoP maar er moet ook een uplink aangelegd worden om die apparatuur te koppelen met het netwerk van KPN. Het is niet even een kwestie van een zak geld neerleggen en het is klaar, er komt echt veel meer bij kijken.

 

Denken in oplossingen heet dat.

Alsof er niet in oplossingen gedacht wordt.. Sorry hoor maar er worden continu gesprekken gevoerd om te kunnen leveren op netwerken van derden en soms kom je er gewoon niet uit en dan stoppen de gesprekken. Op den duur houdt het ook op want er moet ook verdiend worden op een vaste verbinding. Als een klant 52 euro betaald en je betaald al 45 euro per maand om überhaupt die glasvezel te mogen gebruiken dan maak je verlies, op één klant is dat te overzien maar als je dat veel groter trekt dan maakt het breedband-gedeelte van KPN een stuk minder winst waardoor er innovatie in de weg gezeten wordt.

Kortom, allerlei argumenten om vooral de aandeelhouders uit de wind te houden.


Kortom, allerlei argumenten om vooral de aandeelhouders uit de wind te houden.

Zo kan je het zien, ik beschrijf alleen hoe de vork in de steel zit en dat het om meer gaat dan alleen geld.


Snap en waardeer ik @NHendriks. Hoe zou het overkomen als Musk bazuint dat zijn auto's wel 200 km/h kunnen, maar adviseert om toch vooral binnen de bebouwde kom te blijven omdat daarbuiten te weinig mogelijkheden zijn om je accu's op te laden. Dan kom je zelden boven de 50 km/h, vaak zelfs maar 30 km/h. Dus doet die branche er alles aan om te zorgen dat er meer geschikte laadpunten komen. Dat bedoel ik met denken in, en niet alleen aan, oplossingen.


En denken in is precies wat kpn doet. Ze vervangen namelijk het hele kopernetwerk. Dat is een enorme klus en dat kost dus tijd. 


Dank je. Fijn om te lezen. Wanneer beginnen ze  en waar?

Als dat, zoals gebruikelijk, ergens rond Oegstgeest is maak ik dat hier in Twente niet meer mee, vrees ik.
En er een beetje over communiceren zou geen kwaad kunnen. Als geboren optimist kijk ik met spanning uit naar nieuws en koper aan de horizon. 😊


Dank je. Fijn om te lezen. Wanneer beginnen ze  en waar?

Ze zijn al een aantal jaar geleden begonnen en er wordt op zeer grote schaal aangelegd op dit moment. KPN Netwerk loopt richting de 500.000 aansluitingen per jaar die aangelegd worden. 

 

En er een beetje over communiceren zou geen kwaad kunnen. Als geboren optimist kijk ik met spanning uit naar nieuws en koper aan de horizon. 😊

Er wordt niet eerder gecommuniceerd dan hooguit enkele maanden voordat de graafwerken starten. Dit heeft er onder andere mee te maken om eventuele concurrentie niet in het voordeel te werken. Ook KPN weet het uitrolschema niet, die ligt volledig bij KPN Netwerk.