Skip to main content

Ik heb glasvezel van KPN 1 GB/sec. De downloadsnelheid is op dit moment 10,7 mbps. De uploadsnelheid is normaal voor mijn verbinding, ruim 900mbps, (utp-kabel)

Bij storingen KPN krijg ik de melding te zien dat er een mailstoring is, maar geen storing betreft de snelheid.

Ik heb exact hetzelfde probleem, Wifi snelheid is ook normmaal(500mbps), alleen de download snelheid bedraad is traag.


De downloadsnelheid is op dit moment 10,7 mbps.

Meet u dat bij een speedtest? Of bij het downloaden van een bestand?


Ik gebruik normaal altijd http://kpn-itns.speedtestcustom.com/ van kpn zelf, maar had net de tool van Ookla gedownload en daarmee zat ik weer rond de 475mbps mee, lijkt aan de testsite te liggen? Overigens gemeten vanaf pc zolder, zit nog 10 meter cat 5e kabel tussen, modem en switch.


Same here. Down/up over ethernet 100/100 met een Gbit aansltuing, over wifi normale waarden? FRITZ!box 7583.


Als ik de speedtest via de KPN Speedtest webpage doe, dan kom ik vrijwel nooit boven de 500Mbit download, niet zo heel gek het is een test via een browser en in 9 van de 10 gevallen is deze onbetrouwbaar.

Een betrouwbare test zonder browser en dus al diens beperkende factoren is hoe dan ook altijd de Speedtest.net App. Deze is in verschillende smaken te downloaden via de website van Speedtest zelf. Welke smaken? Windows, Android, MacOS, voor Linux is er een command-line variant verkrijgbaar.

 

Voor mensen die Linux (en dus de) CLI variant gebruiken, de server ID's van KPN zijn:

Amsterdam: -s 26996

Barendrecht: -s 53438

Rotterdam: -s 26998 <= Lijkt op het moment van schrijven capaciteitsproblemen te hebben.

 

Browsers (Chrome, Firefox, Edge, Safari, enz…) hebben verschillende mogelijkheden en kunnen verschillende resultaten opleveren, vooral bij snelle verbindingen.

Mocht via enkele tests met de Speedtest.net App blijken dat de snelheden niet gehaald worden, is het verstandig een screenshot in het topic te plaatsen zodat een moderator misschien even kan meekijken.

 


Idem hier, KPN speedtest naar Rotterdam varieert tussen 6 en 30 Mbit,

terwijl kpn speedtest naar Amsterdam de normale stabiele snelheid geeft van 100 Mbit.

(NB ik heb 100 Mbit)

 

Dus duidelijk intern probleempje bij KPN zelf.


Zelfde probleem eerst. 600 dan weer 10 dan weer 400 terwijl upload wel gewoon 900 blijft alle kabels gecheckt. Via speed test elke meting weer ander beeld van 600 tot 10 tot 20 


Heb twijfels over die testsite van KPN.

 

De ene keer is de download bij mij 110 Mbit, doe ik de test opnieuw dan is het 9 Mbit. Een volgende keer 30 Mbit.

 

Gebruik ik speedtest.net dan ieder keer globaal hetzelfde resultaat van circa 110/120 Mbit download.


 

Dat is best grappig want de door KPN gebruikte Speedtest server is 100% dezelfde als die gebruikt wordt bij Speedtest.net Rotterdam.

Speedtest.net (KPN Rotterdam) ::

{"url":"https:\/\/speedtestb.kpn.com:8080\/speedtest\/upload.php","lat":"51.9244","lon":"4.4777","distance":30,"name":"Rotterdam","country":"Netherlands","cc":"NL","sponsor":"KPN","id":"26998","preferred":0,"https_functional":1,"host":"speedtestb.kpn.com:8080"}

Het adres waar de speedtest zelf op aangeroepen wordt is;

https://speedtestb.kpn.com:8080/download?nocache={ident}&size=25000000&guid={guid}

 


Ziggo is weer Utrecht. Daar dan weer 2 bijna gelijk. Gebruik ik die van microsoft dan upload goed download niet. Knp weer net anders om. 


Een mooie graph waarin te zien is dat het al sinds Woensdagochtend niet helemaal lekker gaat met de speedtest server van KPN Rotterdam:

 

 


Klopt zet je hem op Barendrecht dan andere waardes. Goed welke kan je aanhouden om zeker te zijn goed is? 


@GerritS76 Naar aanleiding van jouw reactie nog even een aanvulling van mijn kant.

Wanneer ik de link http://kpn-itns.speedtestcustom.com/ gebruik, wordt getest met KPN Rotterdam.

Gebruik ik de link van speedtest.net gebruikte bij mij Amsterdam.

 

Nu bij speedtest.net ook gekozen voor KPN Rotterdam. Nu diverse malen gedaan en de download is voor mij nu weer normaal (110-120 Mbit down en 45-50 Mbit up)

 

Gezien jouw andere reactie met de graph, dat geeft dus wel aan dat er problemen zijn/waren in Rotterdam.

 


Nu bij speedtest.net ook gekozen voor KPN Rotterdam. Nu diverse malen gedaan en de download is voor mij nu weer normaal (110-120 Mbit down en 45-50 Mbit up)

Als het goed is, is deze sinds 13:50 weer aan het in kakken qua downloadsnelheid en qua upload nog gewoon goed.

 


Zelfde probleem hier. Upload rond de 900 mb/s. Download blijft steken op 40 mb/s.


Zelfde probleem hier. Upload rond de 900 mb/s. Download blijft steken op 40 mb/s.

Bekabeld gemeten @PietheinStrengholt ?

 


Hoi.  Het lijkt me geen toeval dat hier plotseling meerdere gebruikers tegelijk reageren met een download issue.

 

Aan allen:  De betrouwbaarste manier om zo'n supersnelle verbinding te meten is als volgt:

Windows pc/laptop met fysieke netwerkadapter voorzien van de laatste drivers en waarvan je weet dat ie overweg kan met 1000Mbps duplex. 

De ‘ingebouwde’ ookla speedtest app, die je in de windows store kunt downloaden.

 

Hoe is het dan? Was dit een ‘tijdelijke’ storing? Of merken jullie nog steeds dat de download achterblijft? 

 

 


Meten direct op de modem


Ik heb een verbinding van 100 Mbit, en Rotterdam blijft instabiel.

Meet met PC rechtstreeks via het modem, via andere sites gewoon netjes 101 Mbit.


Ik heb een verbinding van 100 Mbit, en Rotterdam blijft instabiel.

Meet met PC rechtstreeks via het modem, via andere sites gewoon netjes 101 Mbit.

Via “andere sites”, dus geen Speedtest.net App die gebruikt wordt ?