Skip to main content

Sinds de overgang van Telfort naar KPN heb ik problemen met Internet en TV. Erg vervelend als je fulltime thuiswerkt en hier afhankelijk van bent! Eerst deed WIFI het niet, maar via de kabel wel. Daarop is het modem vervangen en daarna werkte alles een tijdje vlekkeloos. 

Een aantal weken terug begonnen de nieuwe problemen. Dagelijks valt het Internet weg, soms een paar keer per dag, soms wel 10-20 keer per dag en het lijkt steeds erger te worden, vooral 's avonds. Hierbij hebben alle apparaten wel contact met WIFI, maar internet werkt niet. Op die momenten valt ook interactieve TV uit met foutcode 303. Dit duurt steeds niet langer (maar ook niet korter) dan een paar minuten en dan herstelt alles vanzelf weer. Ik heb het stappenplan al meerdere keren doorlopen, alle apparaten (TV ontvanger, modem, WIFI versterker) gereset en/of van de stroom gehaald en - uiteraard - doet alles het dan weer, want een paar minuten wachten lost het ook steeds op. Na een korte of langere tijd herhalen de problemen zich echter weer.

Daarnaast valt het me op dat tijdens het TV kijken de informatiebalk soms spontaan verschijnt (alsof je op een knop op de afstandsbediening drukt) en dan weer verdwijnt. Weet niet of dat ermee te maken heeft, maar daar lijkt ook iets niet goed mee te zijn. 

Ik heb al verschillende berichten gelezen op dit forum van mensen met dezelfde klachten. Er zijn geen problemen met de bekabeling, het probleem zit waarschijnlijk in de Experia Box. Dat is wat ik in ieder geval steeds lees op het forum.

In alle jaren met Telfort heb ik nooit problemen gehad, maar sinds de overgang naar KPN al verschillende keren. Ik zie graag spoedig een oplossing.

Dat is natuurlijk niet zoals het moet zijn. Kan je wat meer info geven? Heb je glasvezel of koper,  welk type modem heb je, welk type ontvanger, welk type wifi versterker,  is de tv ontvanger met een kabel aangesloten op het modem,  heb je ergens een switch in het netwerk? Graag zoveel mogelijk info.


Het betreft glasvezel. Modem is KPN Box 12. Wifi versterker is tp-link Deco M9, 1 in de meterkast, en 2 op de 1e en 2e verdieping. De TV-ontvanger is met de kabel aangesloten via een UTP-contactdoos in de muur. Ik heb geen switch. Alles werkte in het begin uitstekend, later niet meer.


Het vreemde aan de situatie is de foutcode 303. Dit geeft meestal aan dat er geen goede connectie is met het modem. Weet je 100% zeker dat er geen sluiting zit in een stekkertje? Test eens een paar uur met alleen het modem.  Dus helemaal niets er op aangesloten. Natuurlijk kan er een monteur komen maar blijkt de oorzaak in jouw netwerk te zitten dan is de rekening voor jou. Om dat te voorkomen raad ik je aan om te gaan testen.  Eerst zonder randapparatuur,  dan de tv ontvanger aansluiten etc. En goed kijken wat er gebeurt.  Er zijn kinderziektes met de box 12 maar hoofdzakelijk de combinatie box 12 en kpn super wifi's.  En dat is bij jouw niet van toepassing. 


Hoi @LionelT, welkom op ons forum! Joep noemt al een aantal goeie dingen.
Ook ik ben wel benieuwd of je de problemen hebt met zo min mogelijk aangesloten. De Deco M9 zie ik ook vaker voorbij komen. Kun je die ook eens uitsluiten? Er zijn hier op het forum verschillende topics over dat specifieke systeem. Dit lijkt soms wat rare problemen te veroorzaken.


Ik heb die Deco M9 al ruim een jaar en nooit problemen gehad met de verbinding. Die problemen zijn een paar weken geleden "ineens" ontstaan. 

Ik heb de tv ontvanger na een foutcode weer opnieuw opgestart. Het is daarna de laatste paar dagen vrij goed gegaan (geen foutcode 303, geen uitval van online meetings tijdens het werk), dus ik kreeg weer hoop, maar gisteravond en vanavond toch helaas weer de foutcode en internetstoring (na een paar minuten komt alles vanzelf weer op).

Als het probleem zich voordoet zie ik overigens dat alle groene lichtjes van het modum uitstaan en daarna 1 voor 1 aan springen. Het lijkt er dus op dat ie af en toe uit zichzelf opnieuw opstart.

Ik zal de M9s nu een paar uur uitzetten. Kijken of dat helpt.


Beste Lionel,

 

Ik zou toch eens proberen de tv ontvanger rechtstreeks op de Box12 aan te sluiten. Je geeft ook aan dat alle lichtjes op het modem uitgaan en dan langzaam weer aan gaat, ook dit kan komen door een netwerkconflict. Goed dat je het nu gaat testen zonder de M9. Dat helpt echt enorm met problemen uit sluiten.


Ik heb gisteren het modem opnieuw geïnstalleerd en de tv ontvanger losgekoppeld van het modem, uitgezet en van de stroom gehaald. Ook de 3 M9s uitgezet en van de stroom gehaald. Dus alleen het modem op de begane grond is nu actief. 

Met m'n laptop, smart tv (zodat netflix wel werkt, maar dus zonder kpn tv ontvanger) en twee smartphones heb ik wel opnieuw verbinding gemaakt met wifi.

Vandaag is opnieuw 2x het internet weggevallen tijdens een call. Direct naar het modum gelopen en 1 rood lampje brandde. Na een paar minuten kwam alles weer op en brandde 5 groene lampjes.


Door het opnieuw installeren van het modem hadden trouwens ook alle andere smart apparaten (switches en lampen) vandaag geen verbinding meer met wifi.

 


Een rood lampje op je experiabox is ook geen goed teken! Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Ik kijk graag even met je mee.


@LionelT  ik heb niets meer van je gehoord.
Mocht het lampje op je box vaker rood branden kun je hierover het beste even met ons bellen op 0800-0402 als het zich voordoet of zo snel mogelijk daarna. We zijn hiervoor 24x7 bereikbaar.


Als het goed is zijn mijn gegevens ingevuld in mijn profiel.

Als het probleem zich weer voordoet zal ik bellen naar dit nummer. 


Vandaag viel de Box 12 wederom meerdere keren uit. Ik heb met het KPN-nummer gebeld en toen is de Box 12 op afstand gereset. Helaas viel na een paar minuten het modem wederom uit en dit herhaalde zich in korte tijd 3x. Opnieuw gebeld en toen werd mij aangeraden zelf de modem te resetten met een pen aan de achterkant, omdat dit een ander effect zou hebben dan een reset op afstand (de externe verbindingen worden dan opnieuw opgebouwd?). Nadat ik dit gedaan had, heb ik het Wi-Fi netwerk opnieuw moeten instellen en alle kabels opnieuw aangesloten. Sindsdien (de afgelopen 5 uur) geen uitval van het modem meer gehad. Hopelijk blijft het zo.