Skip to main content

Hallo,

Vandaag ben ik overgestapt op KPN met de 1 Gbit internetsnelheid. Voor zover ben ik not amused met mijn ervaring, mede omdat de Monteur enkele uren na het afgesproken tijdstip is aangekomen zonder enige vorm van contact. Afijn, nadat de boel is geïnstalleerd, merk ik dat de internetsnelheid ver onder hetgeen is waarvoor ik mijn abonnement heb genomen. 

Na meerdere forum topics the hebben gecheckt (en het

advies wat hierin staat uitgevoerd) heb ik nog steeds niet de gewenste snelheid. Verder is het opvallend dat mijn wifi snelheid sneller is dan via ethernet (meerdere kabels: cat5b, 5e, 6, diverse servers op Speedtest etc. uitgeprobeerd).

Ook getest met meerdere laptops en devices (wifi tests). 

 

Resultaten:

Ookla Speedtest Windows 10 app met Ethernet kabel (Cat5b) 
Ookla Speedtest Windows 10 app met wifi (meter van KPN Box 12b) 
KPN / Ookla Speedtest met Ethernet kabel (Cat6)

 

KPN / Ookla Speedtest met wifi (meter van KPN Box 12b)

​​​​​

Ik vind het zeer merkwaardig dat mijn verbinding met kabel rond de ~200 tot ~500 Mbit blijft, terwijl wifi sneller is. Meerdere combinaties geprobeerd en ik kan er tientallen screenshots van maken, maar hetzelfde resultaat blijft. 

In het ergste scenario kan ik nog beroepen op mijn consumentenrecht, maar ik zou toch liever de internetsnelheid willen waarvoor ik betaal.

Uiteraard snap ik ook dat 1 Gbit abonnement niet gelijk moet betekenen dat Speedtest 24/7 me 1000 Mbit zou moeten bieden. Maar de resultaten zijn nu wel ver onder de maat. 

Wat kan ik hieraan doen? (Ik heb al meerdere topics gelezen, via de website instructies etc.)

Je zou zo rond de 930/930 moeten halen.  Heb je gemeten met een bekabelde pc of laptop zonder overige aangesloten appartuur?


Je zou zo rond de 930/930 moeten halen.  Heb je gemeten met een bekabelde pc of laptop zonder overige aangesloten appartuur?

Twee verschillende laptops (HP Elitebook en HP Pro Book) met diverse kabels, met de Ookla Speedtest Windows 10 app. Wellicht dat het in de loop van de week beter wordt met de verbinding, maar voor nu is het nog laag. 


Je hebt snelheidsgarantie dus bellen met de klantenservice 0800-0402 kan geen kwaad 😉


Net weer een Speedtest gedaan met de kabel met inconsistente resultaten. Echter, wel aanzienlijk hoger dan gisteren. Tussen de ~500 en ~900 Mbits. 

 

 


Inderdaad even bellen 0800 0402 @MM47 

Hier is mijn 1 Gb test en dat is normaal: