Skip to main content

Mijn vrouw en ik zijn al jaren lang trouwe gebruikers van KPN, zowel voor internet, vast en mobiel bellen. Op dit moment zijn we echter zeer ontevreden over ons internet. Dit is traag en valt soms weg. Daardoor kunnen we geen geen gebruik maken van programma's als Zoom en Teams, kunnen we geen programma's terugkijken op de TV en kunnen we onze krant niet lezen via de Wifi, waardoor we extra mobiele data moeten bijkopen voor onze mobiele telefoon. We hebben uiteraard al eerder contact opgenomen met KPN, onze Wifi gereset, een nieuwe decoder besteld en ik heb mijn computer laten controleren, maar dat heeft allemaal niet geholpen. Als ik ons adres intoets op jullie website dan geven jullie aan dat alles in orde is, maar dat is dus niet zo. Als deze situatie zo blijft dan stappen we over naar een andere provider en beeindigen we onze relatie met KPN.

U TV zit aangesloten op een kabel, dus misschien is de connectie tussen uw experiabox en KPN verstoord. 

Dat kan een moderator voor u doormeten, moet u wel even uw profiel invullen zodat hij/zij weet bij wie het speelt. 
https://forum.kpn.com/settings/profile

 


Goedemorgen @Joop Bensdorp zonder die laatste zin helpen ze u ook hoor😉. Kunt u iets meer vertellen zoals de snelheid die u zou moeten halen en wat u nu heeft, gaat het over wifi of over de bekabelde verbinding? Wat is er zoal aangesloten op het modem? Gebruik u dit soort dingen?

 


Het gaat over bekabeld internet en bekabelde TV en dat is dus niet probleemloos.


Zonder verdere informatie kunnen we u hier niet helpen.  Er kan vanalles aan de hand zijn. Zonnepanelen of een verkeerde switch of sluiting in een stekkertje etc. 90% van uitval wordt veroorzaakt door iets na het modem. En als u hier niet verder wil kunt u de klantenservice 0800-0402 bellen. 


Hi @Joop Bensdorp! Ik heb met de gegevens in je profiel de situatie nagekeken. Daarbij valt me niet direct iets op. 

Volgens de meting is de verbinding stabiel. De snelheid die naar je adres gaat is 3 keer hoger dan de snelheid van je pakket. Dus ook aan snelheid moet geen gebrek zijn. 

De kans is groot dat het binnen het netwerk thuis zit. Wil je om die reden laten weten wat het antwoord is op de vraag van @Joep1965? Of er bijvoorbeeld een switch of zonnepaneel aanwezig is. 


Beste Bram, bedankt voor jouw reactie.

We hebben zonnepanelen. Verder is het systeem eenvoudig. Volgens mij hebben we geen Switch. We gebruiken Wifi alleen in de woonkamer waar ook de Experiabox V10 staat. Naast de Wifi hebben in onze werkkamer bekabeld internet, maar dat werkt ook niet goed, en onze TV decoder is met een kabel aangesloten.

Is dit voldoende informatie? Zijn de zonnepanelen dan de verstorende factor? Dat ging overigens 2 jaar lang zonder de problemen die we nu hebben.


@Joop Bensdorp dat is voor nu voldoende informatie. 🙂 Verder is het niet zo dat zonnepanelen gelijk betekent dat je verbinding problemen krijgt. De reden dat ik het vraag is omdat voor ieder netwerk hetzelfde geldt. Hoe meer je hebt, hoe meer er mis kan gaan. Zoals dat met alles zo is. 

Ik zie vanuit mijn kant de verbinding 4 keer wegvallen. Wel was dit allemaal op 30 november. Is het daarnaast nog voorgekomen?

Wil je verder nog bevestigen dat het modem door de klantenservice helemaal is gereset? Of als je het zelf gedaan hebt dat je daarbij de stappen voor het resetten hebt gevolgd? 

Let wel op dat voor sommige zonnepanelen in het modem speciale instellingen zijn gedaan. Als je het modem reset worden deze instellingen weggehaald. Je kan de instellingen nakijken door in te loggen in het modem. 

Als laatste, een switch ziet er zo uit. 


Beste Bram,

het modem is inderdaad gereset vanuit de klantenservice en daarnaast heb ik ook alle stappen voor het resetten gevolgd. Maar helaas het is nog steeds niet verholpen.

Vervelend om te horen dat het resetten van het modem ook gevolgen heeft voor de instellingen. Dat heeft niemand mij van te voren verteld en ik ben ook geen expert, maar slechts een klant.

Bij KPN zijn jullie allemaal aardig en behulpzaam, maar ondertussen ben ik er weinig mee opgeschoten. Kan het niet gewoon zijn dat jullie netwerk verouderd is en/of overbelast?


@Joop Bensdorp als dat laatste het geval was geweest dan had ik een monteur aangestuurd. Ik kan tot aan je modem zien hoe de verbinding is. Als er vanuit het netwerk iets mis is dan zie ik dat en zorg ik dat het wordt opgelost. 

Hier is die verbinding gelukkig goed. Het nadeel daarvan is, gezien er toch storingen bij je thuis zijn, dat het waarschijnlijk in het thuisnetwerk zit. En dat is iets lastiger zoeken.

Verder worden de meeste instellingen gelukkig door het modem zelf ingeladen. Daarvoor hoef je niks te doen. Wat je vooral zou merken is instellingen voor Port Forwarding. Maar als je zelf dit niet hebt ingesteld geldt dit niet voor jou.

Ik wil nog 1 keer met je kijken of er in het netwerk toch een reden zit. De reden hiervoor is dat als ik een monteur langs laat komen, deze alleen gratis is als de storing binnen het netwerk van KPN ligt. Als het bijvoorbeeld toch ligt aan een door jezelf geïnstalleerde switch kan dit kosten voor je opleveren.

Wil je om die reden een overzicht van je netwerk maken? Kijk hier voor een voorbeeld van hoe dat er ongeveer uitziet. Wees vooral nauwkeurig in hoe de verbinding tussen apparaten is en welke apparaten bekabeld zijn aangesloten. Mijn laatste vraag is ook nog te laten weten wanneer de verbinding wegvalt. Op welke tijden is dit. En op welke dagen. Dan is het makkelijker verband te leggen met welke apparatuur dit kan veroorzaken. 


Schema internet

Beste Bram,

Hierboven het schema van alles wat met internet te maken heeft bij ons thuis, zowel bedraad (zwarte lijntje) als via de Wifi. In rood heb ik aangegeven wat niet (goed) werkt.

Jouw vraag wanneer het internet wegvalt kan ik alleen maar antwoorden dat het gedurende de hele dag en alle dagen van de week gebeurt. Niet continu, anders zou ik geen email meer kunnen versturen, maar wel zo dat het internet regelmatig kort wegvalt, zodat we geen programma's kunnen terugkijken op de TV, Zoom verbindingen onbetrouwbaar zijn en het via de telefoon bijna niet mogelijk is om de krant te lezen (dat doen we dan via 4G).

We werken dus niet met een Switch. Onze computers (laptops) zijn of via een kabel verbonden (in de werkkamer) met de Experia Box of via Wifi (inde woonkamer). We gebruiken de Wifi dus alleen in de zelfde ruimte (woonkamer) waar ook de Experia Box hangt. Dat geld trouwens ook voor onze mobiele telefoons. De printer staat in onze werkkamer.

Hopelijk zie je toch iets van een oplossing.  Groet, Joop


Hi @Joop Bensdorp ik heb je een nieuw modem gestuurd. Samen met een nieuwe kabel voor tussen je modem en ISRA. Deze komen maandag aan.

Mocht je na het aansluiten van het nieuwe modem nog steeds problemen hebben, laat het dan hier weten. De volgende stap is toch een monteur die kant op te sturen. 

Bij de wissel wordt gevraagd het oude modem gelijk terug te sturen. Als je twijfels hebt over de werking van de zonnepanelen, bel dan eerst het bedrijf die deze heeft aangelegd voor je het modem wisselt. 


Beste Bram, bedankt voor het toesturen van een nieuw modem. Ik ga het installeren en zal het oude modem gelijk terugsturen. Hopelijk zijn de problemen dan opgelost. Laatste vraag: wat is ISRA?


@Joop Bensdorp je isra punt is het aansluitpunt in je huis. 🙂


@Joop Bensdorp hoe staat het er nu voor? Werkt alles weer zoals het hoort?


@Bram_ helaas zie ik nog geen enkele verbetering. Ik overweeg nog om het modem direct bij het isra punt te plaatsen (dat is nu niet het geval), maar ik vraag me af of dat het verschil gaat maken.


@Joop Bensdorp Is de kabel tussen je ISRA en je Experia Box langer dan 1,5 meter? Zo ja, gebruik dan een Y-kabel van 1,5 meter of korter. Hoe langer deze kabel, hoe groter de kans op storingen. 

Als je deze niet hebt kan ik die eenmalig kosteloos toesturen. 


De kabel tussen de ISRA en de Experia Box is langer dan 1,5 meter, dus daar dan misschien het probleem. Bij de levering van de Experia Box is een Y-kabel meegeleverd, maar deze kan ik niet zomaar aansluiten, zie bijgaande foto van het ISRA punt in mijn woning.

Komend voorjaar worden we hopelijk aan het glasvezelnetwerk aangesloten, dus ik denk dat we dat maar moeten afwachten en het meteen goed doen. Ik hoopte dat ik het probleem voor de tussentijd zou kunnen oplossen, maar dat is blijkbaar niet zo makkelijk als ik dacht en hoopte.

Bedankt voor alle hulp Bram.

 


@Joop Bensdorp ik denk dan heel eerlijk dat dit de oorzaak waarschijnlijk is. Dit is waarom we deze kabel leveren met een maximale lengte van 1,5 meter. Het kan een tijd goed gaan. Maar de kans is erg groot dat er vanzelf toch storingen ontstaan. 

Met glasvezel hebben we dit probleem niet. De kabel tussen je aansluitpunt en je modem kan dan gerust een paar meter langer zijn. 

Als je nog verdere hulp nodig hebt hoor ik het graag.Â