Skip to main content

Sinds ongeveer een week is onze internet verbinding van 20 mbit/s terug gevallen naar 12 mbit/s.

We hebben een Fritzbox 7590 als DSL modem die ook altijd de na de training de volgende melding gaf

“Op de DSL-kabel is een storing van het signaal door een niet toegestane bekabeling gedetecteerd. De niet toegestane vertakking is 20 meter lang. Deze kost ongeveer 5659 kbit/s”. 

Toen trainde het modem nog in op 20423/2323 kbit. Nu is dat 12276/3291 geworden.

Ik heb het modem eerst rechtstreeks op het ISRA punt aangesloten, maar dit maakt geen verschil.

De vertakking zou zich dus in de straat moeten bevinden.

Inmiddels heb ik de Experiabox V8 weer als modem voor de fritzbox gezet maar deze geeft

12285 Kbps./ 2380 Kbps. als snelheid, net zo laag als de 7590.

Het adsl profiel is van 8b naar 17a gegaan.

We hadden de 20 mbit/s snelheid jaren lang dus wat is er veranderd aan jullie kant?

 

Hi @Bigbot3, dat is een aardig verschil in snelheid inderdaad. Ik lees dat je 't zowel met de Fritzbox als de Experia Box hebt geprobeerd, maar dat het geen verschil maakt. 

Goed dat je kritisch naar de bekabeling en manier van aansluiten thuis hebt gekeken. Dit is van grote invloed op de gehele verbinding en snelheid. Het is inderdaad het beste om het modem direct bij het ISRA aan te sluiten, met een ronde kabel van maximaal 150 cm. Ik raad je wel aan om na het aanpassen van de bekabeling het modem liefst een paar dagen de tijd te geven: De verbinding heeft even nodig om zich te optimaliseren en stabiliseren.

Hoe staat het er nu voor en heb je de Experia Box nog op dezelfde plek aangesloten?


Hallo @Alexandra ,

De snelheid is op het moment nog steeds 12 mbit. In de normale opstelling heb ik de Fritzbox 7590 als DSL modem  in gebruik en die gaf altijd bij het opstarten de melding dat er een lijn vertakking zat op 20 mtr afstand in de lijn, dat is dus buiten ons huis in de straat! Het lijkt wel als of de buitenlijn steeds slechter wordt. 

Kunnen jullie dit na meten van uit de centrale? 

Het viel mij op dat als ik de netwerk check van uit "mijn kpn" laat doen dat als het modem gereboot wordt op afstand dat het modem inderdaad herstart maar de website blijft hangen met een spinner in beeld maar dat terzijde.


Zo was de verbinding altijd ...

 


en dit is de verbinding nu...

 


INTERNET
VDSL:  CONNECTED
Mode:  PROFILE_17A
Download:  12285 Kbps.
Upload:  2320 Kbps.
WAN IP:  xxxxxxxxxxxx
Subnet Mask:  255.255.255.0
Gateway:  195.240.154.1
Primary DNS:  195.121.1.34
Secondary DNS:  195.121.1.66

GATEWAY
IP Address:  192.168.2.254
Subnet Mask:  255.255.255.0
IPv6:  Disabled
DHCP Server:  Enabled
Firewall:  Enabled
UPnP:  Disabled
Wireless:  Enabled
NAT:  Enabled
USB:  Disabled
ECO:  Disabled
DDNS:  Disabled
Remote Management:  Disabled
Helpdesk Support:  Disabled

INFORMATION

Runtime Code Version:  02.00.141W4 (15.05.2019-10:52:36)
Boot Code Version:  v3.00.06
VDSL Modem Code Version: 5.7.5.6.1.7
LAN MAC Address: 74-31-70-C9-0F-CB
Wireless MAC Address: 74-31-70-C9-0F-CB
WAN MAC Address: 74-31-70-C9-0F-CA
VoIP MAC Address: 74-31-70-C9-0F-CA
iTV WAN MAC Address: 74-31-70-C9-0F-CC
Hardware Version:  01


En dit staat er in de Experiabox , eigenlijk niets over de lijn status.


@Bigbot3 Dankjewel voor alle info. Ik zie in de loggings precies wat je bedoelt, de snelheid is een stuk lager dan voorheen. Fijn dat je gegevens in je profiel staan, ik heb de verbinding nagekeken. Daaruit komt als resultaat dat de verbinding inderdaad niet helemaal goed is. Gezien je verhaal en het resultaat van deze meting plan ik een monteur voor je in, morgen in het einde van de middag. Je ontvangt een bevestiging per e-mail en sms van de afspraak. De monteur zal vooraf telefonisch contact met je opnemen.

Als de afspraak niet lekker uit komt, dan raad ik je aan om even te bellen of chatten met onze klantenservice. Mijn collega helpt je dan direct met het aanpassen van de afspraak. Ik hoor graag hoe de afspraak afgelopen is!


De monteur is net langs geweest en heeft een zgn “repro” gedaan. De Experiabox heeft nu weer zijn oude snelheid terug.

De lijn was niets mis mee zei hij, dus we wachten het maar af of dit de oplossing was.


Hi @Bigbot3, dat klinkt goed! Fijn dat de monteur ook de lijn gecontroleerd heeft. Hoe is het de afgelopen dagen met je verbinding gegaan?


Hi @Alexandra, 

Ik heb afgelopen zondag de Fritzbox 7590 weer aan de ADSL lijn gehangen en het gaat zo te zien goed.  We zitten nu weer  op ongv. 20 mbit/s. Ik vroeg de monteur wanneer er in onze wijk glasvezel kwam maar dat wist hij niet. Een optie was een extra 4G modem aansluiten wat dan meer snelheid zou geven?

In ieder geval bedankt! 


Hi @Alexandra, 

Ik heb afgelopen zondag de Fritzbox 7590 weer aan de ADSL lijn gehangen en het gaat zo te zien goed.  We zitten nu weer  op ongv. 20 mbit/s. Ik vroeg de monteur wanneer er in onze wijk glasvezel kwam maar dat wist hij niet. Een optie was een extra 4G modem aansluiten wat dan meer snelheid zou geven?

In ieder geval bedankt! 

@Bigbot3 Dat klinkt goed, fijn om te horen! Klopt, soms kan Sneller Internet Buitengebied een goede oplossing zijn om extra snelheid toe te voegen. Je vindt op de pagina hiervoor een postcodecheck en meer informatie 🙂 Het is een extra optie die je via MijnKPN aan kan zetten bij jouw abonnement, als het beschikbaar is op jouw adres. 


Jammer, wij zitten volgens de postcode check niet in het buitengebied maar wel aan de grens wat er met ADSL mogelijk is volgens de monteur. Maar eens kijken wat bij andere aanbieders de mogelijkheden zijn want de lijn is zolangzamerhand 🙂 wel wat traag aan het worden.