Skip to main content

Onlangs kwam ik erachter dat de internetsnelheid op mijn desktop (rechtstreekse kabel) is gezakt van rond de 930mbps naar slechts 90mpbs. Ik betaal voor een 1.000mbps pakket en verwacht dus ook minimaal 900mbps te ontvangen.

Na een reset had ik uiteindelijk weer kort 930mbps op mijn desktop maar nog geen twee dagen later is het weer 90mbps. Weer een reset, weer kort 930mbps en weer twee dagen later terug op 90mbps. Na de meest recente reset blijf ik überhaupt op 90mbps steken...

Modem is een Experiabox V12

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Lijkt er mij op dat er mogelijk iets anders in je netwerk veel slurpt. Kan dat? Wellicht eens alles (tot minimum) van je netwerk afhalen, router restarten en kijken of het dan ook gebeurt.


Dit kan een instelling van de netwerkpoort in Windows zijn. 

Voorbeeld op basis van Windows 10 en een netwerkpoort op een pc:
Rechtermuisklik op het netwerk icoon op de taakbalk, “Netwerk- en internetinstellingen openen”, rechts midden “adapteropties wijzigen”, eigenschappen, configureren, geavanceerd, Speed & duplex, 1.0 Gbps Full Duplex, ok.


Toevoegend aan wat @VwDt aangeeft: een factor 10 lager is vaak een probleem met netwerkinstelling, maar het kan ook een slechte kabel/connector zijn, die de snelheid laat terugvallen naar 100mbps. In dat geval probeer eens een andere kabel. Cat 5e of beter.


Dank voor jullie snelle reacties.

Het betreft een nieuwe Cat6 kabel dus daar verwacht ik het probleem eigenlijk niet. De  Speed & Duplex op 1.0 Gbps zetten heeft ook niet geholpen helaas.

Ik vermoed inmiddels dat de RJ45 connector het probleem is, deze hebben we er namelijk zelf opgezet. Ik las op een andere site dat als er iets niet helemaal lekker zit, het internet zich na een ‘interruptie’  begrenst op 100Mpbs. Ik ben geen technische jongen dus misschien roep ik iets raars.

Ik ga even wat tests doen om het een en ander uit te sluiten. Houd jullie hier op de hoogte. Dank allemaal voor het meedenken.
 


Hallo @ForumvoorKPN gewoon een standaard kabel in de gewenste lengte, kwaliteit minimaal CAT5e kopen en niet zelf gaan lopen ‘klooien’ met een Gigabit-verbinding.

Zulke hoge snelheden zijn gevoeliger voor misstanden dan lagere snelheden en dan koop je gewoon goede en kant-en-klare producten.

 


@JanD 

Als je door een huis heen moet, dan ga je echt niet allemaal gaten boren waar ook een connector doorheen past. Ook door elektra-buis heentrekken van een connector dat geef ik je te doen.

Het aanknijpen van een connector is geen rocket science en iedereen kan dit, mits even rustig voor gaan zittten met de juiste tangen. En ja, het mislukt ook wel eens maar dat hoort erbij.

Dus @ForumvoorKPN : houdt moed het is prima te doen.


@JanD  Als ik die optie had, dan had ik dat inderdaad gedaan. Toch bedankt voor het meedenken. 

 

Over een poosje zullen de wanden op zolder gezet worden (hier staat ook de desktop). De internetkabels waar we nu tijdelijk RJ45 connectoren op hebben geplaatst zullen dan wandcontactdozen worden. Dit zullen we wel door professionals laten doen. Hopelijk is hiermee het probleem verholpen. 

 

@EAZ1964 Wat betreft die RJ45 connectoren is het inderdaad erg gevoelig. We hebben de juiste tang aangeschaft en merkte al dat een wandcontactdoos aansluiten ons niet lukte. Uiteindelijk is het geluk om een RJ45 werkend te krijgen maar inderdaad waarschijnlijk niet goed genoeg om constant 1Gbps te leveren.

 

Eens in de zoveel tijd valt het internet op de desktop kort weg, zo'n 30 seconden. Daarna ben ik weer gewoon verbonden. Ik vermoed dat de internet snelheid na het uitvallen niet meer boven de 100Mbps uitkomt. 

 

Ik heb zojuist een laptop met een out of the box Cat 6 kabel aangesloten op het modem. De laptop had toen een download van 300 en een upload van 650. Ook niet de 900+ die ik verwacht maar al beter dan 90. Daar vermoed ik dat de laptop de bottleneck is maar zeker weten doe ik dat niet.  Helaas heb ik nu geen ander apparaat voorhanden om verder te testen. Mn desktop is ivm cable management ook niet te verplaatsen naar het modem 2 verdiepingen lager. 

 

Ik ga nu nog een keer alles zodanig resetten dat ik tijdelijk weer 930Mbps op mijn desktop krijg. Dan ga ik goed opletten of ik inderdaad eerst mijn internet kort verlies voordat mijn snelheid weer rond de 90Mbps zakt of dat er eventueel iets anders opvalt.

 

Vooralsnog zet ik vol in op een niet goed werkende RJ45 connector. 

 

Dank allen voor jullie tijd en hulp

 

 

 


Dank voor je toelichting.

Je hebt twee typen kabel: met een soepele kern (bestaat uit meerdere dunne draadjes) en de stugge kern.

De eerste is geschikt om connectoren aan te knijpen. De andere is geschikt voor inbouwdozen. Doe je het andersom, dan loop je inderdaad het risico dat er onvoldoende contact is. Niet onmogelijk maar  kans dat het contact niet goed is.

https://www.netwerkkabel.eu/nl/cat6a-kabels/cat6a-rol/

Ik hoop dat je de stugge hebt, dan kunnen de professionals er een doosje op krijgen.

 

Op de laptop kun je door het softwarematig verwijderen van de netwerkkaart (apparaatbeheer), verwijderen van de drivers, en opnieuw installeren vaak het issue wel oplossen.

succes


@EAZ1964 Ah dat wist ik niet maar gelukkig betreffen het inderdaad stugge kabels. Ik verwacht dan ook dat de problemen verholpen zijn als de wanden staan en de wandcontactdozen door professionals zijn aangebracht.

Voor nu dus nog even met een RJ45 connector op een stugge Cat 6 kabel. Het is me overigens gelukt om weer 900+ binnen te halen op de desktop, nu is de vraag voor hoelang maar daar zal ik deze keer extra scherp op toezien.

Dank voor al je hulp, topic kan gesloten worden.

 

 


Zo zie je maar weer eens, meten is weten. En dan op de juiste manier met de juiste middelen. 


Voor nu dus nog even met een RJ45 connector op een stugge Cat 6 kabel.

Hallo @ForumvoorKPN 

Massieve LAN-kabels zijn bedoeld voor permanente aanleg tussen een patchpanel en een vast (ingebouwd) LAN-stopcontact elders.

LAN-kabels (patchkabels) met losse aders zijn bedoeld als patchkabel tussen een LAN-stopcontact en een pc bijvoorbeeld, daarvoor zijn de RJ45-stekkertjes bedoeld.

 


@EAZ1964Ah dat wist ik niet maar gelukkig betreffen het inderdaad stugge kabels. Ik verwacht dan ook dat de problemen verholpen zijn als de wanden staan en de wandcontactdozen door professionals zijn aangebracht.

Voor nu dus nog even met een RJ45 connector op een stugge Cat 6 kabel. Het is me overigens gelukt om weer 900+ binnen te halen op de desktop, nu is de vraag voor hoelang maar daar zal ik deze keer extra scherp op toezien.

Dank voor al je hulp, topic kan gesloten worden.

 

 

Puur uit nieuwsgierigheid: als ik een speedtest naar een willekeurige KPN server doe, kom ik eigenlijk nooit lager uit dan D930/U940, ongeacht het tijdstip. Als ik nu een test doe vanuit Tilburg naar Rotterdam, is dit het resultaat: (en dan moet je in het achterhoofd houden dat tijdens deze test mijn dochter Disney+ aan het streamen is.)

Heb je zelf de test uitgevoerd zonder dat er apparaten op het netwerk actief waren? Anders zou ik een ietwat hogere score verwachten.


@svp84 De test is gedaan vanuit Utrecht naar Amsterdam. Tijdens de test had ik geen apparaten in gebruik via een kabel maar de wifi stond wel aan. Op de wifi waren op dat moment twee laptops en twee telefoons aan het werk. Ik weet niet in hoeverre dat de bekabelde resultaten aantast. Normaliter heb ik wel een download rond de 935 en een upload van 960. 


Hallo @Forumvoorhulp alle apparaten die met internet verbonden zijn, draadloos of bekabeld, beïnvloeden de te meten snelheid, want de beschikbare snelheid wordt verdeeld over de op dat moment actieve apparaten. Zijn er geen actieve apparaten, dat gaat de volle snelheid naar dat ene bekabelde apparaat.

De enig juiste manier van meten is bekabeld van 1 pc rechtstreeks op de modem/router en verder alle overige (draadloze) apparaten uit.