Skip to main content

Na 5 maanden waar bij ik heb gebruik kunnen maken van mijn volledige lijnsnelheid ~43 mbit ben ik nu weer terug gezakt naar 28 mbit. Voor de Telfort en KPN samenvoeging heb ik hier ook al meerdere keren last van gehad en dit is elke keer opgelost door een reset aan de kant van Telfort.

Zelf heb ik natuurlijk alle standaard zaken gedaan zoals:

  • Reset van het modem
  • Hard-reset van het modem door gebruik te maken van het gaatje op de modem
  • Alle kabels vervangen en gecontroleerd op lengte van en naar het ISRA aansluit punt.

Hierbij de topics die ik eerder op het Telfort forum heb gemaakt gesorteerd van nieuw naar oud met de oude snelheden die ik maanden lang heb kunnen gebruiken:

https://forum.telfort.nl/internet-267/lijnsnelheid-weer-gezakt-88060

https://forum.telfort.nl/internet-267/snelheid-na-upgrade-46117

Hopelijk kan dit ook nu deze keer weer opgelost worden

@krimpsok, welkom op het KPN forum! 
Op dit moment meet je experiabox vanaf deze kant gewoon goed. Ervaar jij dit ook zo?


@Thomas De snelheid is nog steeds 28 mbit waar ik voorheen 43 mbit behaalde zoals is te lezen in mijn oude telfort topics.

Hierbij nog even een screenshot van de oude situatie:

Oude situatie

En dit is wat ik momenteel heb:

Nieuwe situatie

Al met al een daling van bijna 12 mbit die ik in het verleden wel heb gehad! 


Dat is zonde inderdaad! Ik heb nog even meegekeken en een storingsticket aangemaakt voor mijn collega's. Je krijgt hier nog een bevestiging van. Mijn collega's houden je hier verder van op de hoogte.


Afgelopen woensdag is de monteur langs geweest, meting vanuit het ISRA punt gaf dezelfde lage snelheid maar geen probleem met de koperlijn zelf. De nodige kabels zijn nog eens vervangen maar dit gaf ook geen winst. Uiteindelijk heeft de monteur met de centrale gebeld om het profiel aan te passen.

En warempel dit gaf mijn oude snelheid, 42mbit! De monteur hartelijk bedankt en weer tevreden. Tot vandaag toen ik dit zag:

 

Weer terug gezet naar een schamele 24,5 mbit, de attainable snelheden waren ook hoger na de profiel switch (47mbit) maar die zijn dus ook mee terug gezakt. Het lijkt er wel op of dat er constant iets met het profiel of wat dan ook veranderd dat mij terug zet.


Hallo @krimpsok het beste is na een wijziging binnen de modem het minimaal 1 week zo te laten zodat de communicatie tussen modem en centrale gestabiliseerd kan worden.

Met profile 17A kon de verbinding blijkbaar niet in stand gehouden worden en valt deze meestal weer terug naar 8B en dat resulteert in een lagere snelheid.

 


Hallo @krimpsok het beste is na een wijziging binnen de modem het minimaal 1 week zo te laten zodat de communicatie tussen modem en centrale gestabiliseerd kan worden.

Met profile 17A kon de verbinding blijkbaar niet in stand gehouden worden en valt deze meestal weer terug naar 8B en dat resulteert in een lagere snelheid.

 

En dat noemen we DLM. Dus als je veel schommelingen hebt qua snelheid, dan zorgt DLM ervoor dat je naar een stabielere (en dus lagere) snelheid gaat. 

Moet zeggen dat dit flink lager is, dus houdt dit de komende dagen in de gaten. Ik hoor graag of het toch nog weer wat hoger wordt.

ps.

Gefeliciteerd!

 


Helaas een weekje verder nu en de snelheid blijft nog steeds hangen op 24 mbit. Geen handmatige resets of dergelijke in de tussentijd gedaan. 

 

De lijn is vanuit het huis door de monteur doorgemeten en daar waren geen problemen gevonden dus het lijkt wel of er op een andere plek iets misgaat. Het modem is ook vervangen voor een nieuwe V10 dus lijkt me dat het daar ook niet aan kan liggen.


Nog steeds geen verbetering, wat erg spijtig is. Lijkt er dan toch op dat er een instabiele lijn oid is. Begint langzamerhand toch een probleem te vormen gezien 24mbit met een thuis werk situatie en andere gebruikers niet wenselijk is.

Boven nu toch met een schuin oog naar Ziggo aan het kijken gezien hun aanbod hoewel duurder toch een stabieler en hogere snelheid kan leveren.


Goedemiddag @krimpsok, wat balen zeg! Dat klinkt alsof het alleen op de lagere snelheid stabiel te krijgen is. Ik heb opnieuw een storingsticket aangemaakt voor mijn collega's. Zij nemen daar wederom contact over op met je. Ik hoop dat ze nu een permantentere oplossing gaan vinden! Laat ons vooral weten hoe het gaat!