Skip to main content

Ik kreeg onlangs een mail dat mijn Experiabox voorzien zou worden van nieuwe software, waarbij ik ook een nieuw IP adres zou krijgen (ik maak daaruit op dat mijn verbinding gemigreerd wordt van het oude Telfort netwerk naar KPN (ik ben een oud-Telfort klant)).

 

“ Op 25 mei 2021 verbeteren we 's nachts tussen 00:00u en 06:00u de software van uw modem. Hierdoor is deze weer voorzien van een nieuw IP-adres, de nieuwste software en de laatste veiligheidsupdates. “

 

In de uptime van het modem kon ik inderdaad zien dat deze in de nacht herstart was, echter trained de lijn nu lager in dan voorheen : Download:  40957 Kbps en Upload:  7807 Kbps.  (voorheen bij Telfort 51-55 down en ~10 up). Nu geloof ik best dat het modem door de migratie nu weer in een nieuwe train cyclus staat, echter haal ik zelfs de volgens het modem beweerde snelheid van de lijn niet.

 

Mijn attainable rates volgens het modem zijn als volgt:

 Deze zijn vergelijkbaar met wat ik voorheen had, alleen de actual waardes zijn een stuk lager (nogmaals, ik geloof best dat dit in de komende dagen recht getrokken wordt, maar om nu slechts de helft van de beweerde download snelheid te halen lijkt me wel een issue).

De firmware versie van mijn modem (Experiabox v8) is nu: Arcadyan VGV7519 ,Firmware Version:02.00.138W4

Fourstack laat ook zien dat mijn op mijn adres 51Mbit haalbaar is (was variabel zoals eerder benoemd tussen de 51 en 55Mbit):

 

Aan mijn kant is er niets veranderd aan de setup, behalve dus de firmware update en ik gok een migratie naar het KPN netwerk vanuit het oude Telfort netwerk.

Is dit een kwestie van geduld hebben, of gaat er ergens iets niet goed?

Het lijkt mij dat ik op dit moment in elk geval de nu ingetrainde snelheid van 40Mbit down en 7Mbit up moet halen. De upload haal ik dan wel, maar de download bij lange na niet (getest via meerdere devices, zowel wireless als via LAN).

 

Hopelijk kan iemand me helpen,

 

Bij voorbaat dank!

Update, ik merk nu ook dat ik zelfs de upload snelheid niet meer haal.

Daar haal ik ook slechts de helft van wat ik voorheen haalde, gaat er iets met pair-bonding niet goed in de centrale of bij mij in de wijkkast?

 


gaat er iets met pair-bonding niet goed in de centrale of bij mij in de wijkkast?

Nee, pairbonding is namelijk niet mogelijk met een V8, ook is volgens Fourstack geen pairbonding mogelijk op jouw adres.

 

Wat voor type abonnement heb je precies? Welke snelheid is hierin vastgelegd? Ik weet het fijne niet van die migraties behalve de technische kant maar mogelijk dat ze bij die migratie wat strakker aan de waardes houden zoals in het abonnement gedefinieerd zijn. Als je bijvoorbeeld ooit een 20/2-abonnement hebt afgesloten en Telfort maakte daar 40/4 van dan kreeg je dus te veel. Misschien kan een moderator wat beter uitleggen hoe dit loopt? Vul voor de zekerheid ook even je profiel in, dan kan er gelijk in je verbinding gedoken worden.


Bedankt voor je reactie. Het abbonement dat ik bij Telfort had was een 50/5 abbo.

Als ik op de KPN site kijk, is dat ook het enige dat ik op mijn adres kan afnemen, dus het lijkt me dat ik bij KPN dan ook een 50/5 abbo heb.

De site geeft als indicatie aan dat ik 50/10 kan halen op mijn adres, dat zou in deze dus beperkt worden door het abbonement (dat haalde ik bij Telfort ook zoals eerder gezegd).

Neemt niet weg dat ik ongeacht het abbonement zelfs niet de snelheid haal waarmee het modem is ingetraind.

Toen is destijds bij Telfort lid werd, duurde het in eerste instantie een kleine week voordat de lijn op snelheid zat, maar toen waren de waardes in het modem ook lager (in eerste instantie 30/2 en later dus 50/10).

Hopelijk kan een moderator van KPN inderdaad meer duidelijkheid verschaffen.

 


Update; ik kreeg vandaag een mail van KPN dat de firmware update van het modem (nog) niet gelukt is.

Ik zal later vandaag het modem nogmaals herstarten, wat volgens de mail de update zou moeten forceren.


Hoi @Kebabpower . Hoe is dit afgelopen?


Hoi @Erwin_ ,

Bedankt voor je reactie, het modem heeft na de herstart nog steeds geen update gehad.

Ik heb gisteren contact gehad met de heldpesk, zij gaven aan dat ik het modem even echt van de stroom af zou moeten halen en dan weer opstarten.

Dat zou er voor moeten zorgen dat het modem in de nacht de updat zou moeten krijgen.

Vooralsnog is er nog steeds niks gebeurd, al heb ik nog geen mail van KPN gehad dat de update mislukt was (wat ik eergisteren wel heb gekregen). Ik weet ook niet wat de frequentie is waarmee de update wordt gepushed, maar wellicht speelt dat nog mee.

Na wat inlezen op internet begrijp ik dat de update er voor moet zorgen dat het modem van “Telfort-firmware” naar “KPN-firmware” moet gaan omdat er in het KPN netwerk andere VLAN’s gebruikt worden dan in het Telfort netwerk? Zou dat mijn trage verbinding kunnen verklaren, omdat ik nu dus met  suboptimale firmware in het KPN netwerk hang?

Het IP adres is namelijk al wel omgezet en het modem is in de eerste nacht ook daadwerkelijk herstart, dus er is die nacht weldegelijk iets gebeurd.

Tevens begreep ik ook uit de mail dat mijn verbinding weg zou vallen als de update niet voor 9 juni is uitgevoerd?

Maandag zal ik nog eens contact opnemen met de helpdesk als de update dan nog niet is geinstalleerd.

Ik kan mijn internetverbinding vanwege thuiswerken echt niet missen dus er zal voor 9 juni iets geregeld moeten zijn.


@Kebabpower . Ben jij zometeen telefonisch bereikbaar op 06 xxx852?


@Erwin_ , zie net pas de update en ja hoor. Ik ben vandaag wel bereikbaar op dat nummer.


Daar zat een weekend tussen, @Kebabpower . 

Is dat modem ondertussen goed gekoppeld? Zo niet, krijg je een nieuwe van mij.


@Erwin_ over het weekend is er nog steeds niks veranderd. De lijn is inmiddels wel ingetraind op de oude snelheid, maar die haal ik nog steeds bij lange na niet. Firmware draait ook nog steeds op dezelfde versie. Je kunt mijn NAW gegevens uitlezen uit mijn profiel neem ik aan? Moet ik het oude modem retour sturen als ik een nieuw van jullie ontvang?


@Kebabpower . Ik krijg je telefonisch niet te pakken dus ik heb de vrijheid genomen een omruil in het systeem te zetten. Woensdagmiddag ligt er een nieuwe experiabox klaar bij de primera. Het is dan de bedoeling dat je je oude modem daar inlevert.

Heb je de SMS met logistieke info gekregen?


@Erwin_ , ik zie dat er gebeld was inderdaad. Ik heb de oproep blijkbaar gemist.

De SMS met informatie heb ik wel ontvangen. Ik krijg nog een laatste update zodra het modem op de locatie beschikbaar is begrijp ik?


Ja. PostNL neemt het over en als alles gaat zoals gepland, krijg je morgen dat SMS’je. 


@Erwin_Nogmaals een update: het modem is binnen (waarvoor dank!) en inmiddels vervangen, de oude is ook meteen retour gegaan.

 

De lijn is op dit moment ingetraind op ~40/7, wat ik nu ook daadwerkelijk haal dus dat is positief! De komende dagen zal de lijn zichzelf vast wel weer stabiliseren en uiteindelijk ergens tussen de 55/10 - 50/5 uitkomen, zoals voorheen.

Ik heb alleen een “probleem” met de nieuwe KPN Box 12, dat na contact met de KPN helpdesk niet op te lossen blijkt te zijn. In de KPN Box 12 is het namelijk niet mogelijk om het IP adres en/of de DHCP scope te wijzigingen. Het nieuwe modem heeft een ander subnet dan mijn oude Experiabox (192.168.2.x vs 192.168.1.x) en aangezien ik een redelijk uitgebreid thuisnetwerk heb met meerdere servers, printers, camera’s enz. met vaste IP adressen in het 192.168.1.x subnet, zou dat wel wenselijk zijn. Omdat ik geen zin heb om al mijn apparaten om te nummeren heb ik vandaag na overleg met de KPN helpdesk een FritzBox 7950 gekocht. Aangezien die ook te huren zijn bij KPN, leek me dat een veilige keus voor een eigen modem nu dat toegestaan is, Daarmee kan ik als het goed is alles zelf instellen zoals ik dat wil.

Ik zal nog een update geven of het gelukt is met de FritzBox zodra die binnen is, maar het probleem met de lijn en mogelijke afsluiting daarvan op 9 juni lijkt me voor nu opgelost!

 

Edit: ik bedenk met net dat ik volgens mij niet het RMA nummer op het pakket heb laten zetten. Ik zal je in een privebericht het track en trace nummer sturen, zodat het in elk geval te volgen is. Wellicht kun jij een opmerking bij de RMA plaatsen in jullie systeem hiervoor?


Dat met de RMA zal geen dingetje worden. Komt zo wel goed.  En als dat niet het geval is, fiks it het.

Fritzbox lijkt me een prima upgrade, @Kebabpower .  Mijn eigen ervaring is dat een fritzbox het meeste rendement uit mijn verbinding haalt. Ik hoop dat dat bij jou ook het geval is. 


@Erwin_ , laatste update: de FritzBox 7590 draait inmiddels, sommige zaken waren even zoeken maar goed gedocumenteerd op het internet (lekker uitgebreide feature-set overigens, dus geen spijt van de aanschaf). Alles draait nu naar behoren en alles in mijn thuisnetwerk is weer bereikbaar, alleen moet de internet snelheid nog bijtrekken. Op dit moment haal ik nog steeds 40/7, maar ik ga er vanuit dat dat zichzelf wel weer corrigeerd.

De FritzBox claimt zelfs 70/19 als attainable waardes, maar dat lijkt me stug (bovendien is mijn abbo maar 50/5).

In elk geval bedankt voor het helpen in deze case!


.