Skip to main content

Ik ervaar nogal wat problemen met de stabiliteit en snelheid van de glasvezel verbinding. Na een volledige reset haal ik via de wifi tussen de 750 en 800Mb/s en bedraad ruim 950Mb/s, prima waardes lijkt me. Echter, 30 minuten later is de snelheid via wifi gezakt naar tussen de 10 en 100Mb/s en bedraad onder de 200Mb/s.

Het verbaast me nogal dat het "stabiele" glasvezel telkens zó door de mand valt, resetten van het modem en het glasvezel kastje is hier bijna net zo frequent als het slaan van de klok op elk heel uur. Zeker als je ook tv wilt kijken zonder haperingen is dit een must. 

Ik woon in een appartement, maak gebruik van Superwifi 2, het modem hangt in de meterkast en er zijn verder geen storende factoren in huis (afstand bank naar de meterkast is 5 meter, gescheiden door een binnenmuur van gasbeton. Pogingen om de wifi manager te gebruiken blijven hangen als er contact gelegd wordt tijdens het gebruik met het modem. 

Ik kan niet zeggen dat ik erg tevreden ben over glasvezel van KPN, als je maandelijks in totaal zo'n 90 euro kwijt ben denk ik dat ik toch wel iets van kwaliteit mag verwachten. Ook het koppelen van slimme lampen is onmogelijk gemaakt door KPN doordat 5ghz wifi niet uit te schakelen is.

 

Eric 

Herstel: na een aantal hele omslachtige pogingen is het eindelijk wel gelukt om mijn smart lampen te activeren.

Nu het internet via glasvezel nog stabiel en sneller te krijgen. 


Hoi @EricNL1965 . Wifi laat ik even links liggen in de analyse.  Het is essentieel om bij de basis te beginnen. En dan heb ik het over een bekabelde verbinding.

 

Kun je vertellen hoe je te werk gaat? Heb je een laptop of een pc?  Wat voor netwerk adapter zit daar in?  Is het Windows of iOS? Welke speedtest gebruikt? Staat de VPN uit? Etc. etc

 

Alle info is welkom. 


Hallo Erwin, 

Ik heb gisteren reeds een nieuw modem ontvangen omdat men bij KPN niet eens mijn oude modem op afstand kon benaderen. Helaas heeft het geen oplossing geboden, een uur later zat ik alweer met de helpdesk aan de lijn omdat de snelheid van 750Mbit/s draadloos en bijna 950Mbit/s bedraad naar respectievelijk 10Mbit/s en 40Mbit/s terugviel. Op afstand mijn modem gereset (trouwens wel cool dat het nieuwe modem automatisch je oude wifi naam en inloggegevens overneemt) met het advies om het 24 uur aan te kijken om te kijken of de snelheid stabiliseert. Zo niet dan is een telefoontje genoeg om hulp van een expert op afstand te krijgen. 

Door omstandigheden ben ik vandaag niet in de gelegenheid geweest om weer te bellen maar de snelheid en stabiliteit zijn heel erg slecht. Ik kan zelfs regelmatig geen eens tv kijken omdat de verbinding wegvalt. Ik kan dit tijdelijk herstellen door de stekker even uit het modem te trekken.

Werkwijze:

Windows 11 laptop met Intel i9 processor, ik weet niet precies hoe snel de netwerk adapter is maar werkt met WiFi6. Normaal gesproken is de laptop met WiFi reeds snel genoeg, nu haal ik met de app Speedtest nog geen tiende van mijn 1Gbit internet. Als ik bedraad test dan sluit ik de laptop rechtstreeks aan op het modem met een bijgeleverde utp kabel van ongeveer 1,5 meter. 

Mobiel is de Samsung S23 Ultra, werkt ook met WiFi6. Uiteraard staat de VPN uit op beide apparaten.

Ik laat Speedtest op beide apparaten na elkaar een test doen, tot ongeveer een half uur na de reset haal ik acceptabele snelheden, daarna gaat het in rap tempo omlaag. Ik vraag me dus sterk af of het wel aan het modem ligt en niet aan de (beschadigde?) glasvezelkabel hier in het appartementencomplex. 


Zou goed kunnen dat de vezel beschadigd is en dat door de ontstane packetloss KPN het modem ook niet stabiel uit kon lezen. Gaat dat uitlezen nu wel goed?

Wel vreemd dat het bij de start wel goed werkt en daarna inzakt. Misschien de ONT > monteur?


Hallo Erwin, 

Ik heb gisteren reeds een nieuw modem ontvangen omdat men bij KPN niet eens mijn oude modem op afstand kon benaderen. Helaas heeft het geen oplossing geboden, een uur later zat ik alweer met de helpdesk aan de lijn omdat de snelheid van 750Mbit/s draadloos en bijna 950Mbit/s bedraad naar respectievelijk 10Mbit/s en 40Mbit/s terugviel. Op afstand mijn modem gereset (trouwens wel cool dat het nieuwe modem automatisch je oude wifi naam en inloggegevens overneemt) met het advies om het 24 uur aan te kijken om te kijken of de snelheid stabiliseert. Zo niet dan is een telefoontje genoeg om hulp van een expert op afstand te krijgen. 

Door omstandigheden ben ik vandaag niet in de gelegenheid geweest om weer te bellen maar de snelheid en stabiliteit zijn heel erg slecht. Ik kan zelfs regelmatig geen eens tv kijken omdat de verbinding wegvalt. Ik kan dit tijdelijk herstellen door de stekker even uit het modem te trekken.

Werkwijze:

Windows 11 laptop met Intel i9 processor, ik weet niet precies hoe snel de netwerk adapter is maar werkt met WiFi6. Normaal gesproken is de laptop met WiFi reeds snel genoeg, nu haal ik met de app Speedtest nog geen tiende van mijn 1Gbit internet. Als ik bedraad test dan sluit ik de laptop rechtstreeks aan op het modem met een bijgeleverde utp kabel van ongeveer 1,5 meter. 

Mobiel is de Samsung S23 Ultra, werkt ook met WiFi6. Uiteraard staat de VPN uit op beide apparaten.

Ik laat Speedtest op beide apparaten na elkaar een test doen, tot ongeveer een half uur na de reset haal ik acceptabele snelheden, daarna gaat het in rap tempo omlaag. Ik vraag me dus sterk af of het wel aan het modem ligt en niet aan de (beschadigde?) glasvezelkabel hier in het appartementencomplex. 

Wifi moeten we écht even vergeten. Dat vertroebelt de analyse.

Bekabeld zakt de boel dus na een half uur in.  En dit heb je op meerdere apparaten kunnen constateren?  Dit moet ik even zeker weten want dan kan ik eventueel een monteur aansturen.

De speedtest doe je hopelijk met de app die je gratis in windows kunt downloaden (ookla)  want dat is de betrouwbaarste. 


Helaas heb ik door gezondheidsproblemen nog geen mogelijkheid gehad om opnieuw contact op te nemen met de KPN helpdesk. Maar ik kan wel zeggen dat de internet snelheid heel erg slecht is. Het lukt me nu niet om het modem opnieuw te resetten en kan niets anders dan me er voor nu bij neer te leggen en "genieten" van snelheden van 10 tot 50Mbit/s met een abonnement van 1Gbit/s. Overigens haal ik bekabeld ruim 100Mbit/s dus tv kijken in redelijk kwaliteit kan gelukkig. 


Ik hoop dat je je snel beter voelt, @EricNL1965 .  Als je zeker weet dat het niet aan de thuissituatie ligt kan ik altijd een monteur inplannen. Â