Skip to main content

Hallo,

Ik heb sinds we een paar maanden geleden glasvezel verbinding hebben gemerkt dat tijdens een download op een PC, Playstation, etc. de snelheid drastisch omlaag valt from 60Mbs naar 10-20Mbs en ook de Ping van 5-10 naar 100+ schiet. Ik heb geen idee wat hiervan de oorzaak kan zijn maar het gebeurde niet voordat er een glasvezel verbinden was aangelegd en ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is..

Als iemand mij kan helpen zou dat heel fijn zijn!

 

Welk type modem heb je? Welke snelheid hoort er bij je abonnement? Welke snelheid meet je met een bekabelde pc of laptop?


Het modem is een Xperiabox v10 met een oud instap internet+bellen abonnement dat volgens mij niet meer bestaat maar zou 50mbps moeten zijn. En ik meet normaal rond de 60 op een kabel verbinding op beide desktop en laptops. Maar als er in het huis iets gedownload wordt is dit opeens10-20mbps en ook de ping gaat van 5-10 naar 100-300.


Heb je het glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald en/of het modem gereset?


Beide geprobeerd en het is zelfs sinds vandaag een nieuw modem omdat KPN deze had opgestuurd omdat ze dachten dat het misschien daar aan zou liggen maar dat is dus ook niet zo.

 


Het is natuurlijk logisch dat als je iets aan het downloaden bent dit van invloed is op de snelheid als je tegelijkertijd iets gaat meten met een ander apparaat.  Of dat invloed heeft op ping weet ik niet. 50mb is tegenwoordig voor veelgebruik best wel weinig.  Je zou kunnen overwegen een hogere snelheid te nemen.  Je zal dan wel naar een Hussel abonnement moeten. 


Ja was al van plan om waarschijnlijk over te schakelen naar een hussel abonnement. Vond het raar dat ik deze problemen pas alleen merkte sinds we begin dit jaar glasvezel hebben gekregen. Had daarvoor dus ook nooit gemerkt als iemand in huis iets downloaden dat de ping+snelheid zo erg aangetast werden.

Ik zal nog contact opnemen met KPN medewerkers over dit probleem.


Maar welk probleem ervaar je in de praktijk? Want dat is mij niet helemaal duidelijk. Het is toch logisch dat je de snelheid lager wordt. Als ik twee tv's aan heb en ik meet de snelheid met m'n mobiel dan is de snelheid uiteraard lager dan wanneer de tv's uit zijn. 


Het lijkt mij logisch dat het langzamere zal zijn tijdens een download ja maar als het van 60mbps naar 10 valt voor een kleine download op a playstation of de ping zomaar 100 omhoog schiet tijdens dit lijkt mij niet normaal en dit is ook nooit gebeurt voordat er glasvezel was aangelegd daarom vind ik het raar dat dit pas sinds toen gebeurt. Zelfs de upload snelheid valt flink omlaag terwijl er niks geüpload wordt?

 


Misschien dat een ander forumlid je er iets meer over kan vertellen.  De klantenservice kan alleen je verbinding doormeten ben ik bang.


Het lijkt mij logisch dat het langzamere zal zijn tijdens een download ja maar als het van 60mbps naar 10 valt voor een kleine download op a playstation of de ping zomaar 100 omhoog schiet tijdens dit lijkt mij niet normaal….

Dat ligt er maar net aan wat die download "zuigt".
Als die het grootste deel van de bandbreedte wegneemt, zal een aanvullende snelheidstest bij een ander apparaat niet meteen de download van het eerdere apparaat "halveren", maar naar ik inschat dat geleidelijk gaan verdelen. Tegen de tijd is die snelheidstest op een 2e apparaat reeds afgelopen.

Ik vermoed als je de snelheden van de diverse streams bij elkaar optelt de totaal gebruikte bandbreedte overeenkomt met datgene wat je als abonnement afneemt.