Skip to main content

Hai,

Mijn ouders hebben het abonnement Internet Thuis Instap (schijnt 40Mbit down en 4Mbit up te zijn), nu heb ik mijn computer bedraad aan de router. Maar nu haal ik maar 10Mbit down en nog niet eens 1Mbit up.
Dit is gewoon niet te doen met thuiswerken (ik zit tijdelijk bij mijn ouders).

Ligt dit aan alle oude apparatuur die in de meterkast hangt (ISDN etc.)?
Of zit ik te ver van de wijkkast? Die FOURSTACK site werkt niet bij mij.

Als ik kijk wat KPN mij aanbiedt als ik een nieuw abonnement afsluit, dan krijg ik deze boodschap: “De maximaal haalbare snelheid op je adres is  148 Mbit/s  41 Mbit/s”

Wat gaat hier fout?
Ik begrijp wel dat die snelheid een indicatie is, maar ik vind 148, 40 of 10 toch best een groot verschil.

Kan iemand mij helpen, want via de KPN klantenservice gingen ze alleen het modem resetten, zodat mijn WiFi beter werkt. Dude… ik zit aan de ethernetkabel, niks WiFi.

Alvast bedankt,

Suzanne

@spunkie Hoi Suzanne,

Kan het zijn dat er in je netwerk nog een splitter wordt gebruikt? Die was vroeger nodig om over dezelfde lijn door middel van line sharing te kunnen bellen (ISDN) en internetten (DSL). Dat zou eventueel de beperkte internetsnelheid kunnen verklaren.

Zou je eventueel een foto van de apparatuur in de meterkast kunnen plaatsen?

Piet.


Kun je een foto maken van wat er allemaal hangt? Want ... ISDN bestaat niet meer. Dat is geschiedenis. 


@P.J.M. van der Vooren en @Nick83 
Het uploaden lukt niet. Dus dan maar een gedeelde map.
https://mega.nz/folder/5AojkYbK#B9tm-WaOprJyP-d-C9bIaw

Het is een mooie verzameling van kastjes. Met een wirwar aan draden.


@spunkie Daar zie ik inderdaad heel wat overbodige apparatuur hangen!

Simpel gezegd: als je het modem rechtstreeks aansluit op het ISRA-aansluitpunt moet het allemaal veel beter werken. Voor meer informatie over het ISRA-punt zie alhier: Waar zit je KPN aansluitpunt NT/FTU of ISRA | KPN

Kan je hiermee uit de voeten?

Piet.


@P.J.M. van der Vooren 
Ik ga kijken wat ik vanavond eruit kan trekken.

(ik heb nog een deadline lopen)

Je hoort nog van me.


Ik ben niet zo'n voorstander van iets ‘eruit trekken' ( :wink: ), maar ik neem aan dat je gaat kijken of het modem rechtstreeks op het ISRA-punt aangesloten kan worden… :slight_smile:

Piet.


@P.J.M. van der Vooren 
Ja, precies dat. :)


@P.J.M. van der Vooren

Ik kan het modem niet direct op het ISRA-punt aansluiten.

Uit het ISRA punt komt er een kleine stekker en geen brede ethernet stekker.

Dus van het ISRA punt gaat er een stekkertje naar een verdeel doos, waarvan er 1 naar het modem gaat en de ander (analoge telefoon) "loos" is, er komt een draad uit, maar is nergens op aangesloten.

 

 

Met de internet vragenlijst kom ik hier op uit.

Maar ik vind het niet passen dat ik 60 euro moet betalen, omdat KPN oude kastjes hier heeft hangen.

 

Bij de WiFi vragenlijst wordt aangegeven, dat mijn modem "oud" is. Ik kan gratis een KPN 12 box krijgen, maar ik moet dan wel 2 dure WiFi repeaters aanschaffen. (Wat ik niet nodig vindt)

 

Wat nu?


@P.J.M. van der Vooren

Ik kan het modem niet direct op het ISRA-punt aansluiten.

Uit het ISRA punt komt er een kleine stekker en geen brede ethernet stekker.

Dus van het ISRA punt gaat er een stekkertje naar een verdeel doos, waarvan er 1 naar het modem gaat en de ander (analoge telefoon) "loos" is, er komt een draad uit, maar is nergens op aangesloten.

 

 

 

 

Maar je hebt de "kleine" (dsl) stekker nodig. Wat nu in de "lijn" ingang gaat, die moet in je modem.

 


Maar goed, wat is nu het abbonnent en wat blijft er van over (na afstand koperkabel buiten), en wat haal je feitelijk. Dat wil je ook weten.

Dat moet ze je aan te telefoon ook wel kunnen vertellen toch.


@P.J.M. van der Vooren

Ik kan het modem niet direct op het ISRA-punt aansluiten.

Uit het ISRA punt komt er een kleine stekker en geen brede ethernet stekker.

Dus van het ISRA punt gaat er een stekkertje naar een verdeel doos, waarvan er 1 naar het modem gaat en de ander (analoge telefoon) "loos" is, er komt een draad uit, maar is nergens op aangesloten.

 

 

 

 

Maar je hebt de "kleine" (dsl) stekker nodig. Wat nu in de "lijn" ingang gaat, die moet in je modem.

 

@DennisA78 @P.J.M. van der Vooren @DennisA78 
Oké, geprobeerd. Maar het draadje is te kort. :weary:

Gekochte snelheid is 40/4, maar ik haal maar 13/0,76.
Alles losgekoppeld, zodat ik alleen de laptop bedraad eraan had. Nog steeds dezelfde snelheid. Om te huilen. Lijkt me niet dat een hoger abonnement, tot hogere eindsnelheden zal leiden.

Ziggo is geen optie, omdat hier geen kabel is aangelegd. :sob:


Ondertussen dit gevonden.
via
https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

 


@DennisA78 @P.J.M. van der Vooren @DennisA78 
Oké, geprobeerd. Maar het draadje is te kort. :weary:

Gekochte snelheid is 40/4, maar ik haal maar 13/0,76.
Alles losgekoppeld, zodat ik alleen de laptop bedraad eraan had. Nog steeds dezelfde snelheid. Om te huilen. Lijkt me niet dat een hoger abonnement, tot hogere eindsnelheden zal leiden.

Ziggo is geen optie, omdat hier geen kabel is aangelegd. :sob:

 

Ja maar dan moet er gewoon gekeken worden waarom je die 40 net haalt, want 78 is blijkbaar ook haalbaar. Wellicht migratie naar buitenringkast. Dan komt je verbinding van dichterbij. Of koper is gewoon erg slecht, kan ook. Dan kan een KPN medewerker meten, of een moderator als die hier reageert. 

Ik denk m'n 1e optie.


Hallo @spunkie, welkom! Als onze website 78 Mbit/s aangeeft, dan is 10 wel erg weinig inderdaad.. Ik zie dat het abonnement 40 Mbit/s binnenhaalt en dat je ouders dat inderdaad niet lijken te halen. Nu zie ik ook dat je ouders op een ADSL verbinding zitten en dat is de reden dat je het niet haalt. Ik zou jullie normaliter omzetten naar een VDSL verbinding of naar pairbonding, waarbij je het dubbele aan snelheid kunt halen. Dat kost verder niets extra's, maar duurt wel een paar dagen. Alleen lijk ik vast te lopen en moet ik even uit laten zoeken wat hier nu precies aan de hand is. Voorlopig kan ik dus alleen constateren dat er inderdaad iets niet klopt en dit uit laten zoeken. Zodra ik meer weet, kom ik erop terug! In de tussentijd aan je ouders de vraag: zouden jullie deze wijziging naar een snellere verbinding willen?


Hallo @spunkie, welkom! Als onze website 78 Mbit/s aangeeft, dan is 10 wel erg weinig inderdaad.. Ik zie dat het abonnement 40 Mbit/s binnenhaalt en dat je ouders dat inderdaad niet lijken te halen. Nu zie ik ook dat je ouders op een ADSL verbinding zitten en dat is de reden dat je het niet haalt. Ik zou jullie normaliter omzetten naar een VDSL verbinding of naar pairbonding, waarbij je het dubbele aan snelheid kunt halen. Dat kost verder niets extra's, maar duurt wel een paar dagen. Alleen lijk ik vast te lopen en moet ik even uit laten zoeken wat hier nu precies aan de hand is. Voorlopig kan ik dus alleen constateren dat er inderdaad iets niet klopt en dit uit laten zoeken. Zodra ik meer weet, kom ik erop terug! In de tussentijd aan je ouders de vraag: zouden jullie deze wijziging naar een snellere verbinding willen?

Dat er nog een ADSL-verbinding is zal komen omdat het vroeger een ISDN/ADSL-verbinding was (line sharing). Maar @Marcia_ zal dat vast goed kunnen afhandelen! :wink:

Piet.


Hallo @spunkie, welkom! Als onze website 78 Mbit/s aangeeft, dan is 10 wel erg weinig inderdaad.. Ik zie dat het abonnement 40 Mbit/s binnenhaalt en dat je ouders dat inderdaad niet lijken te halen. Nu zie ik ook dat je ouders op een ADSL verbinding zitten en dat is de reden dat je het niet haalt. Ik zou jullie normaliter omzetten naar een VDSL verbinding of naar pairbonding, waarbij je het dubbele aan snelheid kunt halen. Dat kost verder niets extra's, maar duurt wel een paar dagen. Alleen lijk ik vast te lopen en moet ik even uit laten zoeken wat hier nu precies aan de hand is. Voorlopig kan ik dus alleen constateren dat er inderdaad iets niet klopt en dit uit laten zoeken. Zodra ik meer weet, kom ik erop terug! In de tussentijd aan je ouders de vraag: zouden jullie deze wijziging naar een snellere verbinding willen?


Hai @Marcia_ ,

Mijn ouders zouden graag een snellere verbinding willen, geen sneller abonnement. :wink:

grtz,
Suzanne


Haha helemaal goed! Ik heb de betreffende afdeling geïnformeerd, dus ik kom er op terug zodra ik meer weet. 


Hoi @spunkie, op verzoek van Marcia heb ik hier naar gekeken. Als het goed is heb ik zojuist een aanpassing van de lijn in gang gezet. Het zal dan aangepast worden van ADSL2+ naar (V)VDSL. Dit wordt als een wijziging in ons systeem verwerkt. Je ouders krijgen dan ook per e-mail een bevestiging van een wijziging waarin er eigenlijk niets veranderd. Dit omdat het abonnement gewoon hetzelfde blijft, we passen alleen de onderliggende technologie aan. De verwachting is dat dit ook morgen klaar is. Vanaf dat moment zouden je ouders dan de volledige 40 Mbit van hun abonnement moeten kunnen halen.

 

De enige potentiële blokkade daarbij is de huidige Experia Box. Dit is een V8 waarvan ik zie dat daar nog wel de firmware inzit met de oude line sharing ondersteuning. Die firmware zal aangepast moeten worden. Als het allemaal goed loopt met de lijnwijziging, zal de Experia Box zichzelf updaten naar de juiste versie van de firmware. Dat kunnen we morgen dan ook controleren. Als het zich niet wijzigt, dan zullen we waarschijnlijk de Experia Box in z'n geheel moeten gaan vervangen.

 

Verder, wat betreft het aansluiten van de Experia Box op het IS/RA punt, je geeft onderstaande aan. Echter, die verdeeldoos is al niet meer nodig. Je kunt de kabel met het kleine stekkertje op de Experia Box aansluiten in de grijze DSL-poort. 

@P.J.M. van der Vooren

Ik kan het modem niet direct op het ISRA-punt aansluiten.

Uit het ISRA punt komt er een kleine stekker en geen brede ethernet stekker.

Dus van het ISRA punt gaat er een stekkertje naar een verdeel doos, waarvan er 1 naar het modem gaat en de ander (analoge telefoon) "loos" is, er komt een draad uit, maar is nergens op aangesloten.

 


@Erik_ 

Heel fijn dat alles in werking is gezet.

Ik ben benieuwd of de Experia box zichzelf laat updaten. Bij de WiFi test, gaf de KPN site aan, dat ik een KPN 12 box moest hebben. :upside_down:

Het enige “probleem” wat ik nu heb. Is dat het draadje, wat uit de ISRA-box/punt komt, te kort is om aan te sluiten aan de Experia Box. :sob:

grtz,
Suzanne


Pfff. ADSL is inderdaad max 14 Mb/s. Dat is zo i.v.m. gescheiden aansluiting van internet / telefonie. Maar die telefonie loopt inmiddels, als het goed is, via internet (phone op modem).

Om de snellere VDSL goed te benutten moet het kabeltje wat in “LIJN” v.d. splitter gaat daar uit en herstoken in de grijze DSL poort van het modem. Wat @DennisA78 al aangeeft. (kabeltje dus evt. verlengen, langer kabeltje).

Dat kabeltje verlengen kan best met een RJ12 koppelstukje en een  RJ12 kabeltje. Beiden evt. ook bij lokale bouwmarkt te halen.
Ideaal is natuurlijk één ononderbroken kabeltje naar het modem...


@PeterG 
Klopt, maar ik heb die ISRA kast open gehad. En ik vond het iets te veel draadjes… :confounded:

Dus dan toch een koppelstukje.

Maar ik vind eigenlijk dat KPN dit moet oplossen. :worried:

Misschien kan ik het modem verplaatsen, als enige redmiddel.


Ik begrijp helemaal wat je zegt, maar ik weet eigenlijk niet of ik daarvoor iets kan regelen. Natuurlijk ga ik dat intern wel even navragen, @spunkie. Wordt vervolgd!


@Marcia_ 

 

Vrijdag lag er opeens een pakketje in de bus. Met een nieuw KPN 12 modem.

Toch wat kastjes uit meterkast "getrokken" en het nieuwe modem direct op de ISRA gezet.

We hadden meteen 40MB met uitschieters naar 50MB !?!

M'n vader heeft nog contact gehad met KPN. Om zijn vaste telefonie ook weer via KPN te laten lopen. Dus nieuw contract met interactieve tv, 50MB internet en vaste telefonie.

Als het goed is komt er nu nog wel een monteur langs om alles goed na te lopen.

(Mijn ouders hadden namelijk telefonie via de ethernet kabel en niet via de phone stekker op het modem)

 

Ik ben benieuwd. Maar qua snelheid is dat gedeelte opgelost. :sweat_smile:


Kijk, wat goed! Fijn dat het daarmee al een stuk sneller is. Dat maakt het thuiswerken veel aangenamer. Mochten wij t.z.t. nog iets voor jullie kunnen doen, laat het gerust weten.